۰ نفر

اجرای ۸ پروژه مشترک بین ایران و قزاقستان

۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۴
کد خبر: 163659
اجرای ۸ پروژه مشترک بین ایران و قزاقستان

وزیر توسعه سرمایه‌گذاری جمهوری قزاقستان از اجرای هشت طرح مشترک بین ایران و قزاقستان به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، ارائه تسهیلات به ایرانی‌ها در قالب سرمایه‌گذاری خارجی و فعالیت ۱۹ شرکت ایرانی در معادن قزاقستان خبر داد و گفت: امیدواریم توافقات نهایی دو کشور با سفر روحانی به قزاقستان امضاء شود.

کاسیم بیک - وزیر توسعه سرمایه‌گذاری جمهوری قزاقستان – با هیات تجاری همراه  برای شرکت در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی، علمی و فرهنگی با ایران و دیدار با وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد:  در چهار سال اخیر تاکنون ۱۱ دیدار رسمی بین ایران و قزاقستان صورت گرفته است و رابطه خوبی بین رهبران دو کشور ایجاد شده تا بتوانیم از ظرفیت‌های طرفین استفاده کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: آنطور که باید از پتانسیل‌های دو کشور برای افزایش تعاملات استفاده نمی‌شود، چرا که به عنوان مثال حجم گردشگری در سال‌های اخیر بین دو کشور کاهش یافته و این در حالی است که در قزاقستان سیاست‌های جدی برای توسعه حجم گردشگری و در عین حال صنعتی‌سازی با ایران مدنظر قرار گرفته است.

بیک گفت: طی دهه اخیر توانسته‌ایم بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم که به نوعی می‌توانیم دروازه ورود تجار ایرانی به بازار بزرگی متشکل از ۱۸۵ میلیون نفر باشیم.

وزیر توسعه سرمایه‌گذاری قزاقستان ادامه داد: کشورش جزو ۱۰ کشور مطرح دنیا است که بیشترین حجم ذخایر منابع طبیعی را دارد به گونه‌ای که تمام معادن از جمله کروم، روی، طلا، زغال‌سنگ، اورانیوم، آهن و مس در کشور ما وجود دارد و در حوزه معدن آینده خوبی می‌بینیم و همین الان ۱۹ شرکت ایرانی در معادن ما از جمله معادن مس در حال فعالیت هستند.

به گفته وی، برای نخستین‌بار موافقت‌نامه مشترک در حوزه انرژی با ایران به امضا رسیده تا طرف ایرانی در استان‌های جنوبی قزاقستان، نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر احداث کند.

بیک با بیان این‌که می‌خواهیم در حوزه تولید دارو با ایرانی‌ها همکاری کنیم، اظهار کرد: هشت طرح مشترک با ایران در دستور کار قرار داده‌ایم که این طرح‌ها به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بین ایران و قزاقستان در حال اجراست و تاکنون ۲ طرح آن اجرایی شده است.

وزیر توسعه سرمایه‌گذاری قزاقستان همچنین در خصوص وضعیت راه‌آهن شمال به جنوب قزاقستان به ترکمنستان و امضای سند همکاری در این زمینه با ایران اعلام کرد: درصددیم از این کریدور و خط آهن حداکثر استفاده را ببریم و از روس‌ها و چینی‌ها می‌خواهیم تا از این مسیر کالاهایشان را به خلیج فارس بفرستند، همچنین به دنبال اصلاح زیرساخت‌های خود در کشور هستیم که ایجاد ۷۰ هزار کیلومتر جاده جدید از جمله آنهاست و شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایران می‌توانند با توجه به تجارب‌شان با ما همکاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی خط پرواز تهران ـ آلماتی خبر دیگری است که طرف ایرانی می‌تواند در این زمینه راه‌اندازی خط پرواز مستقیم تهران ـ آستانه را پیگیری کند و از سوی دیگر امیدواریم سند مربوط به صدور ویزا برای گردشگران گروهی در سفر آقای روحانی به قزاقستان به امضا برسد.

بیک همچنین درباره ارائه تسهیلات قزاقستان به سرمایه‌گذاران خارجی از جمله ایرانی گفت: این تسهیلات به ایرانی‌ها به همراه معافیت بر درآمد و اموال پرداخت می‌شود که اینگونه تسهیلات تا ۱۰ سال آینده به سرمایه‌گذاران خارجی پرداخت می‌شود.