۰ نفر

موفقیت ایران در اوپک به درستی درک نشد

ترکان: اما و اگرهای بابک زنجانی باید حل شود

۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹
کد خبر: 163580
ترکان: اما و اگرهای بابک زنجانی باید حل شود

ترکان در پاسخ به این پرسش که نظر دولت در خصوص حکم اعدام بابک زنجانی چیست؟ گفت: مقامات قضایی جمهوری اسلامی با هوشمندی هم حکم اولیه را صادر کردند هم در تجدیدنظر با هوشمندی این حکم تجدید شده است. یعنی هدف را مقامات قضایی گذاشتند که منابعی که متعلق به بیت المال هست به خزانه برگردد.

اکبر ترکان مشاور رییس جمهور ادامه داد: لذا هم در حکم  اولیه خوشبختانه مقامات قضایی این مراعات را کردند هم در تجدیدنظر. گفتند که در صورتی که حقوق جمهوری اسلامی  به خزانه برگردد تصویبات دیگری که شامل تخفیف می‏شود در مورد حکم او  اعمال خواهد شد. لذا مقامات قضایی  جهت گیری شان این بوده است که  احقاق حق مردم بشود.

 ترکان تصریح کرد: بابک زنجانی یک پرده ی پشت دارد که آن باید برای مقامات قضایی ما آشکار بشود.  چون  این روی ویترین است. آن پرده پشت باید آشکار بشود. آنهایی که این امتیاز را از روز اول به بابک زنجانی دادند باید باز بشود. مقامات قضایی گفتند تعدادی از اعضای دولت سابق بودند که به زنجانی در این مسیر کمک کردند. بنابراین آن پرده که باز بشود آن وقت این پول ها قابل دسترسی می‏شود. اعدام او به تنهایی کافی نیست چون برگشتن پول ها به خزانه مهم است و به نظر می‏رسد که بایستی آن مسیر،  البته مقامات قضایی هم متوجه این موضوع هستند و دارند تحقیق می‏کنند  که آن بخش باید آشکار بشود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  از نفت چه خبر، وی همچنین در پاسخ به این پرسش که "توافق اوپک که باعث تقویت بازار نفت شد  ایا باعث این نمی شود که روسیه و عربستان به امریکا نزدیکتر شوند گفت: قبل از اینکه به سوال شما پاسخ بدهم این موضوع را عنوان کنم که، اتفاقی که در اوپک افتاد، متاسفانه به دلیل هیجانات ناشی از مسائل سیاسی هفته ی گذشته کمتر مورد توجه واقع شد. یکی از دستاوردهای بسیار ارزشمندی که با مدیریت مدیران جمهوری اسلامی و وزارت نفت و متخصصین صنعت نفت به دست آمد از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار بود ولی این موضوع برای مردم کمتر گفته شد. اینکه جمهوری اسلامی ایران توانست  بعد از یک دوره ی بسیار طولانی تحریم،  بعد از تحریم‏های ظالمانه‏ای که  حقوق ما را ضایع کرده بود به سهمیه ی اصلی خودمان در اوپک دست پیدا کنیم که یک کار بسیار ارزشمندی بوده است.  

وی ادامه داد: این اتفاق به اندازه ی کافی برای مردم توضیح داده نشده است. به نظرمن، باید توضیح داده میشد که چگونه با مدیریت هوشمندانه و حرفه‏ای مقامات جمهوری اسلامی ایران در گفتگوهای مرتبط با اوپک توانستیم سهمیه از دست رفته خودمان را احیا کنیم. با وجودی که اپک تصمیم گرفت تولید خودش را کاهش بدهد که قیمت ها در بازار اصلاح بشود که دیدیم به خوبی این اتفاق افتاد و ما نیز سهمیه ی خودمان را  کاهش ندادیم، و توانستیم اعضای اپک را متقاعد کنیم که  با توجه به تحمیل‏های ظالمانه که به ما اعمال شده بوده ما باید تولید خودمان را ادامه بدهیم. عربستان که بی مورد آن سهمیه ها را بعد از تحریم جمهوری اسلامی ایران مال خود کرده بود باید کاهش بدهد که این دو اتفاف مهم هفته گذشته افتاد که هیچ بازتاب رسانه ای برای مردم به همراه نداشت که جای سوال است.

ترکان با اشاره به اینکه نزدیکی عربستان و روسیه به امریکا خطری را برای ما ندارد تصریح کرد: نمی توانم پیش بینی کنم که عربستان در این مقوله چطور می خواهد در کنار روسیه باشد. روسیه در کنار سایر اعضای اوپک برای اصلاح قیمت نفت اقدام کرد که منافع خودش بود و این اقدام، اقدام خوبی بود. این به این معنا نیست که  یک شکل گیری همکاری بین روسیه و  عربستان و آمریکا بوجود خواهد آمد، بلکه به خاطر این است که روسیه با منافع خودش در اپک همراهی کرده و ما در این همراهی او روابط دوجانبه ی خوبی را داشتیم که  گفتم این مدیریت هوشمندانه ی مقامات ما بود که توانستند به این نتیجه برسند.

مشاور رییس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال، که به نظرتان مخالفت ها با قراردادهای تازه تمام شده است یا نه؟" بیان داشت: می توان گفت در حال حاضر مخالفتی وجود ندارد. نظراتی که مراجع عالی نظام در قرادادها اعمال شده و وزارت رفت آن نظرها را مورد بهره برداری قرار داده است و آن نظرات موجب  ارتقاء قراردادها شده و الان هیچ مخالفتی نیست.