۰ نفر

نرخ ۱۳۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم منطقی است؟

۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۱۹
کد خبر: 163411
نرخ ۱۳۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم منطقی است؟

دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان کرمانشاه با اشاره به گمانه‌زنی‌های موجود در زمینه تعیین نرخ 1300 تومانی برای خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: این رقم در صورتی می تواند منطقی باشد که از کشاورزان حمایت‌های دیگری هم بشود.

سجاد احمدی، با بیان اینکه قیمت جهانی گندم اندکی کمتر از 1300 تومان است، ادامه داد: نزدیک بودن نرخ‌های تعیین شده برای خرید تضمینی گندم به قیمت جهانی گندم در صورتی می تواند منطقی باشد که در جریان تولید از گندمکاران حمایت شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، احمدی تاکید کرد: برای حمایت از گندم‌کاران باید یارانه در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا آنها به دنبال تجهیز خود بوده و از این طریق حساب دخل و خرج زندگی شان در بیاید،  در غیر اینصورت مواجه شدن با چالش در ادامه تولید این محصول که جزو محصولات استراتژیک کشور است، دور از انتظار نخواهد بود.

دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان کرمانشاه سپس با بیان اینکه در حال حاضر هزینه‌ تولید یک کیلوگرم گندم در کشور رقمی بین 1400 تا 1500 تومان است، ادامه داد: اگر نرخ دیرکردها و بدهکاری گندمکاران به سیستم بانکی به دلیل پرداخت دیرهنگام مطالبات گندمکاران در سال گذشته را هم به هزینه‌های تولید تولیدکنندگان اضافه کنیم، هزینه تمام شده یک کیلوگرم گندم برای کشاورزان به بیشتر از 1500 تومان خواهد رسید.

احمدی در ادامه اشاره ای به پرداخت دیرهنگام مطالبات کشاورزان در سال زراعی گذشته داشت و با بیان اینکه مرحله‌ به مرحله پرداخت کردن مطالبات کشاورزان آنها را متحمل خسارت‌هایی می‌کند، از مسئولین کشوری خواست تا برای پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان در سال‌های آتی برنامه ریزی داشته باشند.

احمدی با اشاره به عدم نقدینگی کشاورزان گفت: امسال مطالبات گندمکاران بعد از تعویق چندماهه پرداخت شد و این مسئله کشاورزان را در پرداخت اقساط وام و دیگر هزینه‌های زندگی دچار مشکل کرد.

احمدی از گندم به عنوان یک محصول استراتژیک در کشور یاد کرد و رسیدن به خودکفایی و ماندن در آن را نیازمند توجه ویژه به تولیدکنندگان این محصول مهم دانست.