۰ نفر

بودجه وزارت نیرو یک‌سوم نیاز سالانه است

۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۴۱
کد خبر: 162416
بودجه وزارت نیرو یک‌سوم نیاز سالانه است

قائم مقام وزیر نیرو از افزایش ۳۰ درصدی بودجه برای طرح‌ تعادل بخشی خبر داد و گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته بودجه این بخش بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد شد.

ستار محمودی، در خصوص لایحه بودجه ۱۳۹۶ اظهار کرد: گرچه نیاز وزارت نیرو در سال در بخش آب و برق ۲۰ هزار میلیارد تومان است، اما با توجه به افزایش بودجه نسبت به سال گذشته از دولت سپاسگزاریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان این‌که وزارت نیرو نیازمند منابع زیادی برای اتمام طرح‌های آغاز شده است، تصریح کرد: با توجه به این‌که بخش آب کشور بخشی است که مورد نیاز همگان قرار می‌گیرد لذا طرح‌های گسترده‌ای در این بخش آغاز شده است.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به افزایش ۳۰۰ میلیارد تومانی بودجه وزارت نیرو نسبت به سال‌های گذشته، ادامه داد: با توجه به این‌که نیاز وزارت نیرو بیش از این است لازم است که همچون سال‌های گذشته منابع مالی مورد نیاز را از طریق وام‌های بانکی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، اوراق مشارکت و اسناد خزانه تامین کنیم.

به گفته محمودی، سال گذشته نیز دولت نگاه ویژه‌ای به وزارت نیرو داشت؛ به‌طوری که از طریق صندوق توسعه ملی و با عنایت مجلس شورای اسلامی منابع خوبی در اختیار آب و برق و به ویژه آب قرار گرفت.

وی با بیان این‌که در ارتباط با بودجه عمومی مذاکراتی داشته‌ایم، گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مجلس و رییس جمهور نگاه ویژه‌ای به آب و فاضلاب داشته‌اند به‌طوری که این مساله را جزو اولویت‌های دولت قرار داده‌اند.

قائم مقام وزیر نیرو در خصوص بودجه طرح احیاء و تعادل بخشی گفت: در حال حاضر میزان بودجه در این بخش مشخص نشده، اما قطعا وزارت نیرو بودجه این طرح را افزایش خواهد داد.

وی با بیان این‌که یکی از مسائل مهم در کشور استفاده از تصفیه فاضلاب و پساب است، گفت: لازم است که با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی و پارامترهای زیست‌محیطی تصفیه فاضلاب صورت بگیرد.

تولید ۲ میلیارد متر مکعب پساب سالم در برنامه ششم توسعه

قائم مقام وزیر نیرو با بیان این که در سال ۳۰ میلیارد مترمکعب ذهاب و فاضلاب در کشور تولید می‌شود، گفت: لازم است که برای این مساله به ویژه فاضلاب‌هایی که ناشی از فعالیت‌های شهری است تدابیری لحاظ شود.

محمودی با بیان این‌که پنج میلیارد مترمکعب فاضلاب شهری، صنعتی و خدماتی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: از این میزان ۱.۵ میلیارد مترمکعب تصفیه می‌شود که یک میلیارد مترمکعب پساب سالم و بهداشتی است.

به گفته وی، این کار از این جهت که آب آلوده دوباره در چرخه مصرف قرار می‌گیرد بسیار تاثیرگذار و ارزشمند است. برهمین اساس وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه قصد دارد که دو میلیارد مترمکعب پساب تصفیه شده به وجود آورد.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان این‌که این امر نیازمند تدبیر و سرمایه‌گذاری است، گفت: تجربیات خوبی در ایران در زمینه‌های فرآیندهای کاملا مهندسی وجود دارد به‌طوری که تمام تصفیه‌خانه‌های مدرنی که در دنیا استفاده می‌شود در ایران نیز مشابه آن وجود دارد.

محمودی با اشاره به فعال شدن بخش خصوصی در این زمینه، ادامه داد: در طول دو سال اخیر ۵۰۰۰ میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه استفاده شده که این مساله در نوع خود بی‌نظیر است.

وی گفت: امیدواریم که با همکاری سازمان برنامه‌ریزی و بودجه زمینه‌های خرید تضمینی پساب افزایش یابد که البته در حال حاضر نیز این کار انجام شده به‌طوری که نزدیک به ۲۴ پروژه با همین سبک در سراسر کشور در حال انجام است.