۰ نفر

حجم بودجه پیشنهادی دولت چقدر است؟

پیش بینی درآمد ١١١ هزار میلیارد تومانی نفت در بودجه سال آینده/ قیمت بنزین بالا نمی‌رود

۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۶
کد خبر: 162322
پیش بینی درآمد ١١١ هزار میلیارد تومانی نفت در بودجه سال آینده/ قیمت بنزین بالا نمی‌رود

میزان درامدهای ناشی از فروش نفت در بودجه سال ٩٥، ٧٤ هزار میلیاردتومان بوده که برای سال ٩٦ به١١١ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین،  محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: حجم بودجه پیشنهادی دولت برای سال 96 با رشد 10.9 درصدی به 1085 میلیارد تومان رسیده است.و رقم بودجه عمومی با رشد 10.6 درصدی به 371 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی گفت: منابع عمومی بودجه  از سه محل تامین و مصارف عمومی از سه محل تامین خواهد شد. منابع، 319 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

نوبخت به آثار کلان اقتصادی لایحه بودجه سال 96 اشاره کرد و گفت: نرخ رشد اقتصادی ٧.٧ درصد، رشد سرمایه گذاری 12.3 درصد، نرخ تورم 7.6 درصد و نرخ رشدنقدینگی 19 درصد پیش بینی شده است.

وی افزود: 50 درصد سهم درآمدهای مالیاتی، 36 درصد معادل 116 هزار میلیارد تومان سهم واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و 14 درصد معادل 44 هزار و 200 میلیارد تومان سهم واگذاری دارایی‌های مالی است که 27 هزار میلیارد سهم اوراق است.

به گفته او در بخش واگذاری دارایی های سرمایه ای ، 111 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت تامین می شود.

وی افزود: یک سوال در این‌جا پیش می‌آید که عده‌ای در ارتباط با ترکیب منابع می‌گویند هر چه از مالیات بیشتر و نفت کمتر گرفته شود، بهتر است. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم این را می‌گوید. اما، ما تا یک حدی می‌توانیم مالیات بگیریم؛ آن هم در شرایط رکودی واحدهای تولیدی. ما اگر بتوانیم فضا را برای واحدهای تولیدی باز کنیم، آنها فربه‌تر می‌شوند و در آینده می توانیم مالیات بیشتری بستانیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در بخش مصارف 238 هزار میلیارد تومان مربوط به اعتبار هزینه‌ای است. اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، 62 هزار و 700 میلیارد تومان و اعتبار تملک دارایی‌های مالی، 20 هزار و 900 میلیارد تومان است.

نوبخت خاطرنشان کرد:امسال یک مقدار اوراق فروختیم اما اوراق را دائمی نفروختیم، یک‌ساله فروختیم. سال آینده باید اوراقی را که فروختیم، بخریم بنابراین سال آینده حدود 21 هزار میلیارد تومان سررسید اوراق می‌رسد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما باید ببینیم کجا می‌خواهیم پول را مصرف کنیم. بودجه عمرانی که مشخص است. ما باید هزینه‌های زاید را  حذف کنیم.

نوبخت افزود: از هزینه‌ها در سال 1396 ، 72 هزار و 400 میلیارد تومان را دولت برای رفاه اجتماعی هزینه می‌کند. دولت معتقد است که درست است که ما دنبال توسعه و رشد اقتصادی هستیم، اما نباید اقشار آسیب‌پذیر را فراموش کنیم. به همین جهت، عمده پول در این بخش گذاشته شده است.

وی عنوان کرد: بخش دیگر، 47 هزار و 300 میلیارد تومان است که به آموزش و تحقیقات اختصاص پیدا می کند.

به گفته نوبخت عده‌ای از کارشناسان معتقدند که آنچه ما در خصوص آموزش و سلامت انجام می‌دهیم، هزینه نیست، سرمایه‌گذاری است. از شاخص‌ترین دیدگاه‌ها، نظر مقام معظم رهبری است.

وی افزود: از نظر ما توسعه، فقط توسعه اقتصادی نیست. یکی از 6 بعد توسعه، توسعه اقتصادی است. با توجه به ساخت و بافت نظام و نوع نگاه خصمانه‌ای که برخی از کشورهای زورگو و زیاده‌خواه دارند، یکی از ابعاد ما باید بعد مسایل دفاعی و امنیتی باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه خاطرنشان کرد: سومین منبع و محل مصرف بودجه، دفاع و امنیت است که حدود 39 هزار میلیارد تومان بودجه است. ما بعد از امنیت، بودجه سلامت را داریم که 16.4 هزار میلیارد تومان است.

نوبخت همچنین تاکید کرد: برخی معتقدند دولت یازدهم حجم بودجه را بالا برده است، در سال 1392، 210 هزار میلیارد تومان منابع عمومی دولت بود. در سال 1396 به رقمی حدود 320 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. یعنی کل منابع عمومی دولت 52 درصد رشد کرده است.

وی افزود: در راستای اجرای سیاست‌ها، بودجه رفاه اجتماعی از 37 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به 72 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1396 افزایش یافته است. بودجه آموزش و تحقیقات از 21.8 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به 47 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1396 افزایش یافته، یعنی بیش از دو برابر بودجه افزایش یافته است. بودجه دفاع و امنیت از 17 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به 39 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1396 افزایش دادیم. بودجه سلامت از 11.5 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به 16.9 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1396 افزایش دادیم.

نوبخت تصریح کرد: بودجه سال 1396، یک سال از برنامه ششم است. پس باید رویکردها و اولویت‌های برنامه ششم را هم در نظر بگیرد. یکی از رویکردهای برنامه ششم، بحث محیط‌زیست و آب است.

وی ادامه داد: ما امسال برای بخش محیط‌زیست، آب و فاضلاب 10 هزار میلیارد تومان از منابع را غیر از آنچه در ردیف‌ها دیده‌ایم، در نظر گرفته‌ایم. غیر از این اولویت‌ها، اشتغال هم یک اولویت بود. به همین جهت هزار میلیارد تومان خاص برای اشتغال، به ویژه اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان گذاشتیم. این را صرفا می‌خواهیم به یارانه تسهیلات ارزان‌قیمت اختصاص دهیم برای شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم.

برنامه دولت برای اشتغال در سال 96

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ مشارکت افزایش یافته و جمعیت جویای کار نیز حال افزایش است، خاطرنشان کرد: اکنون نرخ مشارکت مردان و هم زنان بالا می‌رود که ما باید برای این‌ها فرصت شغلی ایجاد کنیم. درست است که ظرفیت فرصت‌های شغلی را گسترده کردیم، اما تعداد متقاضیان نیز دارد بیشتر می‌شود. به همین دلیل روش کلاسیک و معمول که سرمایه‌گذاری را زیاد کنیم، شغل ایجاد می‌شود، جواب نمی‌دهد.

وی ادامه داد: به همین دلیل، در بودجه 1396 تدبیر ویژه برای حوزه اشتغال داشتیم و 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت در نظر گرفته شده است.

افزایش حقوق بازنشستگان با هدف حذف نا برابری موجود

وی  با اشاره به برنامه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان و شاغلان با هدف  حذف نابرابری‌ای که بین بازنشستگان قبل و بعد از اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری وجود داشته، اظهار کرد:این کار بار مالی دارد. یعنی 14 هزار میلیارد تومان بار مالی افزایش حقوق بازنشستگان و شاغلان است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اختصاص 220 میلیارد تومان به منظور مقابله با آسیب‌های اجتماعی، ادامه داد:تامین یارانه سود تسهیلات واحدهای تولیدی با اولویت تولیدات صادراتی به میزان 100 میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شده است.

برنامه دولت برای رفع مشکل آلودگی هوا

نوبخت  ادامه داد:برای رفع آلودگی هوا که مشکل فعلی کشور است، از سال گذشته اقداماتی انجام دادیم و به دنبال دلایل افزایش آلودگی هوا بودیم. حتی در یک برنامه قرار شد 90 هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شود. تا به حال نزدیک به 34 هزار تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شده‌اند.

رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد:بخشی از آلودگی هوا نیز مربوط به ریزگردها است. امسال برای ریزگردها و مقابله با آلودگی هوای ناشی از این مساله برنامه‌ریزی کردیم و به همین دلیل، اعتبار کاهش آلودگی هوای شهرها و مقابله با گرد و غبار به میزان 150 میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود:بودجه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی را به 8 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم، یعنی هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. تعدادی از استان‌ها نیز بنا به هر دلیلی، پایه خوبی برای رشد ندارند و توجه خاصی باید به این‌ها داشته باشیم.

رشد درآمدهای مالیاتی غیرمعقول نیست

نوبخت در پاسخ به این پرسش که افزایش درآمدهای مالیاتی در شرایط رکودی باعث فشار بیشتر به تولیدکنندگان نمی‌شود؟ تصریح کرد: درآمدها رشد غیرمعقولی ندارد،میزان مالیات، 8.6 درصد افزایش داشته و تقریبا به اندازه تورم است. ما می‌توانستیم بودجه را بالاتر ببریم، اما بودجه غیرواقعی و غیرشفاف تنظیم می‌شد.

واکنش رییس سازمان برنامه و بودجه به حقوق های نجومی

نوبخت در ادامه تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند دریافتی خود را غیر از حساب خزانه‌داری کل نگه‌داری کنند.

به گفته او همه مقامات باید کمتر از 10 میلیون دریافتی‌شان باشد.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که شنیده شده یکی از وزرای بالای 10 میلیون تومان دریافت می‌کند، خاطرنشان کرد: حتما باید دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات برخورد کند و اصلا نیازی نیست که از ما اجازه بگیرند. حقوق وزرا حدود 9 میلیون تومان است.

وی با اشاره به حقوق‌های نجومی، گفت: 397 نفر بالای 20 میلیون نفر دریافت می کردند. بالاترین آنها 60 میلیون تومان بوده است. عمدتا نیز در شرکت‌ها و بانک‌ها بود.

وی افزود:نکته این‌جاست که بالای 20 میلیون تومان، در مجموع 23 میلیارد تومان بوده که همه این‌ها برگردانده می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که عده‌ای می‌گویند این مدیران را با این حقوق‌ها نمی‌توان در دستگاه های اجرایی نگه داشت، تصریح کرد:ما به این‌ها می‌گوییم دستتان درد نکنه و ضمن این‌که برای کار آنها ارزش قایل هستیم، اما بروند بخش خصوصی کار کنند.

کسری ۱۱.۸ هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها

وی درباره ردیف هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه ٩٦، با بیان این‌که مهم این است که بار دیگر نحوه تصویب تبصره هدفمندی یارانه‌ها به مانند امسال تکرار نشود، اظهار کرد: امیدواریم بار دیگر نمایندگان به گونه‌ای پافشاری نکنند که بخواهند همانند سال جاری تاکید داشته باشند که باید چه تعداد و براساس دریافتی چه میزان حقوقی یارانه‌ آنها قطع شود.

وی با اشاره به این‌که نمی‌توان در مورد حق یارانه‌بگیران اینگونه تصمیم گیری کرد، گفت: از زمانی که اعلام کردم یارانه هیچ یارانه‌بگیری نیازمند حذف نمی‌شود دائم در تلگرام و موبایل من پیام‌هایی از سوی افراد نیازمند دریافت می کنم  که یارانه آنها قطع شده است، در حالی که ما هیچ اصراری به این موضوع نداریم.

وی با بیان اینکه باید آیین‌نامه اجرایی هدفمندی یارانه‌ها در مجلس به تصویب برسد، تاکید کرد:در نهایت کسانی که استحقاق دریافت یارانه داشته باشند حتما به آنها پرداخت خواهد شد. در عین حال که باید سهم بخش‌هایی مانند اشتغال و سلامت از محل درآمد 45 هزار میلیاردی که پیش‌بینی شده را پرداخت کنیم.

نوبخت در رابطه با عملکرد هدفمندی یارانه‌ها در مورد تعداد یارانه‌بگیران و حذف‌شدگان گفت: در حال حاضر حدود 77 میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند و ماهانه رقمی نزدیک به 3400 میلیارد تومان از این بابت پرداخت می‌شود.

نوبخت در باره تعداد حذف‌شدگان گفت اطلاع دقیقی ندارد، ولی به هرحال ماهانه به افراد یارانه‌بگیر به دلیل تولد نوزادان اضافه شده و یا این‌که تعدادی هم حذف شوند.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین رقم مشخصی از عملکرد درآمد و مصارف هدفمندی یارانه‌ها اعلام نکرد و تاکید کرد: درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از سه محل تامین می‌شود این در حالی است که شرکت پالایش و پخش حدود 21 هزار میلیارد تومان، شرکت گاز تا هشت هزار میلیارد تومان و شرکت توانیر تا 2200 میلیارد تومان بابت درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به دولت بپردازد که البته شرکت توانیر تقریبا مجدد به آن بر می‌گردد، اما شرکت گاز و پالایش و پخش به‌طور ماهانه سهم خود را پرداخت می‌کنند.

وی درباره نحوه‌ تامین کسری پرداختی‌ها در توزیع نقدی نیز افزود:  ما نمی‌توانیم همه 45 هزار و 500 تومانی را هر ماه نپردازیم این در حالی است که  براساس قانون بودجه می‌توانیم هر مقدار کسری را تا سقف 14 هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کنیم که برای سال بعد هم به همین روال خواهد بود.

قانون هدفمندی یارانه ها به هدفش نرسید

نوبخت در پاسخ به اقتصاد آنلاین درباره برنامه دولت برای قانون هدفمندی یارانه ها خاطرنشان کرد: قانون هدفمندی یارانه ها به هدفش نرسید و از مسیرش منحرف شد و گرچه اصلاحاتی انجام شد اما به هدفش نرسید.

وی ادامه داد: همکاران ما در وزارت رفاه در حال طراحی ساز و کاری هستند که این مسیر تا حدودی اصلاح شود.

بودجه