۰ نفر

عادل آذر: درصد کمی از جرایم کشور مربوط به فساد است

۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۳۶
کد خبر: 159009
عادل آذر: درصد کمی از جرایم کشور مربوط به فساد است

رییس کل دیوان محاسبات کشور گفت: با بررسی 100 هزار پرونده از تمامی دستگاه‌های مختلف، متوجه شدیم تنها یک دهم درصد از این موارد مربوط به فساد بوده است.

عادل آذر در همایش استانی ارتقای سلامت نظام اداری  و مبارزه با فساد در استان کردستان، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی با توجه به ماهیت اسلامی بودنش باید توجه ویژه‌ای به سلامت اداری و جلوگیری از فساد در نظام اداری داشته باشد.

به گزار اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با تاکید بر نقش مدیران در فساد اداری افزود: گاهی چالش‌های مدیریتی موجب بروز مشکلات و بروز فساد اداری می‌شود.

رییس دیوان محاسبات عنوان کرد: فساد در نظام اداری تنها به فساد اقتصادی خلاصه نمی‌شود بلکه نداشتن عملکرد مثبت و همچنین متمرکز نبودن بر وظایفی که باید در برابر مردم انجام داد نیز خود نوعی فساد است.

وی تاکید کرد: خوشبخانه در کردستان همدلی و همراهی و هماهنگی خاصی بین مدیران وجود دارد که باید از آن به عنوان فرصت در راستای خدمت بهتر به استان استفاده کرد.

آذر در ادامه با اشاره به اینکه کشور ما در برابر دشمن خارجی واکسینه است، فساد داخلی را تهدیدی دانست که به هیچ عنوان نباید اجازه داد در کشور اتفاق افتد؛ چراکه موجب بی اعتمادی می‌شود و چون کشور ما در کانون توجه جهانیان قرار دارد، کوچکترین جرم و خطا به شدت انعکاس پیدا می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت کشور از نظر آمار فساد اداری، اعلام کرد: در حال حاضر آمارها و ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اتفاقات عجیبی در این زمینه در کشور روی نداده است، اما وجود کمترین میزان از فساد نیز برای کشور نامطلوب است.

رئیس دیوان محاسبات کشور به فیش‌های نجومی اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها و دشمنان خارجی از این قضیه به نفع خود استفاده کردند در حالی که با بررسی 100 هزار پرونده از تمامی دستگاه‌های مختلف، متوجه شدیم تنها یک دهم درصد از این پرونده‌ها فساد بوده است.

وی ادامه داد: 492 پرونده در کشور در مرحله داوری دیوان محاسبات هستند که 397 مورد از آنها با ملاک و معیار حقوق نامتعارف بوده و ارزش ریالی آنها 23 میلیارد تومان است.

آذر با اشاره به اینکه دولت همکاری خوبی برای رسیدگی به پرونده فیش‌های نجومی داشته است، اظهار کرد: دیوان محاسبات کشور در خصوص پرونده مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان به دلیل اینکه نهادی عمومی و غیردولتی است، ورود پیدا نکرده است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت شورای دستگاه‌های نظارتی در خصوص فساد اداری، عنوان کرد: این شورا نباید به گونه‌ای عمل کند که مدیران از آن بترسند و قدرت تصمیم گیری را از آنها سلب کند، بلکه باید در چارچوب قوانین و با همدلی برای جلوگیری از بروز فساد در نظام اداری تلاش کنند.

رییس دیوان محاسبات به برنامه‌های این نهاد در حوزه‌های مختلف پیشگیری و هدایتگرانه اشاره کرد و افزود: دوره‌های آموزشی برای مدیران طراحی می‌کنیم که از سال 96 آموزش آنها آغاز می‌شود و همچنین دیوان محاسبات می‌تواند برای ایفای نقش هدایتگرانه خود به مدیران مشاوره ارائه دهد.

وی اعلام کرد: بر اساس ارزیابی صورت گرفته و طبقه بندی سلامت اداری استان‌ها به خیلی خوب، خوب، متوسط و ضعیف؛ استان کردستان جزء استان‌های خوب بوده است.

آذر خاطرنشان کرد: در کردستان مشکلاتی از قبیل عدم واریز درآمدهای قانونی به حساب خزانه و مصرف سلیقه‌ای، عدم وصول حقوق دولتی، تصرف در بیت المال از جمله اراضی ملی و دولتی، نحوه برگزاری مناقصات و جذب اعتبارات سال‌های گذشته وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد چراکه این موارد نیز فساد اداری خوانده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه برنامه ریزی‌های کشوری به سمت آمار محوری می‌رود، یادآور شد: باید مردم استان را به ثبت اطلاعات آماری ترغیب کرد تا در مدت باقیمانده از آمارگیری بتوان آمار دقیقی از استان به دست آورد.