۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد:

از ریزش بازارهای جهانی تا حرکت ترامپی اقتصاد آمریکا

۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰
کد خبر: 157193
از ریزش بازارهای جهانی تا حرکت ترامپی اقتصاد آمریکا

به گفته کارشناسان حرکت ریزشی امروز بورس تهران، یک حرکت هیجانی است و در چند رروز آتی تمام بازارهای جهانی به روند قبلی خود باز می گردند.

به گزارش اقتصادآنلاین، پس از برگزاری انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ، بازارهای جهانی روی خوشی به این نتیجه نشان ندادند. مشاهده تابلوی بورس های جهانی نشان می دهد که شاخص بورس بمبئی کاهش 2.3 درصد، شانگهای چین نزول 0.6 درصدی، استرالیا ریزش 1.9 درصدی داشته است. در همین حال بورس تهران نیز با 1415 واحد ریزش که 1.7 درصد از رقم شاخص نسبت به روز گذشته کم کرده است، در ردیف ورس های ریزشی اسیا قرار گرفته است. البته بورس های اروپایی و آمریکا هنوز آغاز به کار نکردند اما گمانه زنی کارشناسان مبنی بر این است که با توجه به رفتار محتاطانه دو روز گذشته سرمایه گذاران، این بورس ها نیز تا دو روز آینده روند ریزشی داشته باشند.

در همین خصوص شاهین چراغی، مدیر هیئت مدیره کارگزاری مهرآفرین در گفت و گو با پایگاه خبری اقتصادآنلاین گفت: منفی شدن امروز بورس تهران نشان می دهد که کارشناسان ما تحلیل درستی از آینده انتخابات آمریکا ندارند. در همین حال انتخاب ترامپ به عنوان کسی که حتی یک روز در آمریکا شغل دولتی نداشته است، نشان می دهد که مردم عادی از سیاسیون در راس کار خسته شدند و ترجیح می دهند که یک تاجر حرفه ای در راس کار باشد.

او افزود: هم اکنون مردم آمریکا به دنبال تغیر و تحول در زندگی خود هستند. وقتی که سابقه زندگی ترامپ نشان می دهد ثروت 1 میلیون دلاری خود را تبدیل به چندین میلیارد دلار کرده است و در واقع فاکتورهای رشد اقتصادی را می شناسد، مردم نیز به جای اعتماد به احزاب سیاسی به وی اعتماد می کنند. در واقع آمدن ترامپ این نوید را می دهد که اقتصاد آمریکا از کرختی خارج شود و حرکت کند. حرکت اقتصاد آمریکا، باعث حرکت در سایر اقتصادها نیز می شود.

چراغی اظهار کرد: در این میان بازار های جهانی بسیار هیجانی رفتار کردند. اما همانطور که بازار ما امروز بیش از هزار واحد ریزش داشت، از چند روز دیگر رشد های هزار واحدی را هم به راحتی تجربه می کند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به عدم تطابق نتیجه انتخابات آمریکا در پیش بینی های قبلی در سایت های CNN  و BBC اشاره کرد و گفت: وقتی پیش بینی ها برعکس شود، یعنی فاکتورهای اقتصادی در حال انجام کار هستند. حال اگر در هفته پیش رو، بازار آمریکا ریزش کند و این ریزش ریکاوری نداشته باشد، نگران کننده خواهد بود. البته من چنین اعتقادی ندارم و معتقدم که ترامپ اقتصاد امریکا را به حرکت در می آورد.