۰ نفر

رصد آخرین تغییرات در بازار کار

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۲:۰۶
کد خبر: 156464
رصد آخرین تغییرات در بازار کار

نرخ بیکاری در بهار امسال بالاترین نرخ بیکاری در دوران فعالیت دولت حسن روحانی بوده است. اما این همه‌ی ویژگی بازار کار بهار امسال نیست.

نرخ بیکاری در بهار امسال بالاترین نرخ بیکاری در دوران فعالیت دولت حسن روحانی بوده است. اما این همه‌ی ویژگی بازار کار بهار امسال نیست.

ورود جمعیت کم‌‌سابقه به بازار کار، به شغل رسیدن 60 درصد تازه‌واردهای بازار کار طی یک سال اخیر، افزایش بیش از پیش سهم بخش خدمات از بازار کار، بهبود نرخ مشارکت اقتصادی زنان و در عین حال کاهش نرخ مشارکت اقتصادی مردان و در کنار این‌ها سریعتر شدن رشد بیکاری در گروه سنی جوانان 15 تا 29 سال چندین ویژگی خاص دیگر بازار کار ایران در بهار امسال بوده است. به گزارش اتقصاد آنلاین به نقل از تجارت فردا، اتفاق‌هایی که هرکدام معنا و تبعات خاصی را می‌توانند برای اقتصاد ایران داشته باشند و شاید در آینده شرایط برای برنامه‌ریزی در بازار کار را متفاوت کنند.

ابراهیم علیزاده به بررسی بازار کار از ابتدای دولت یازدهم تا بهار امسال پرداخته که 5 نکته قابل توجه آن را در زیر می‌توانید بخوانید:

1.بالاتر بودن نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان، بالاتر بودن نرخ بیکاری در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی و فزونی نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 سال از دیگر گروه‌های سنی سه ویژگی تغییر نکرده بازار کار در دوران فعالیت دولت یازدهم است. ویژگی‌هایی که پیش از آن هم در بازار کار ایران وجود داشتند.

2.شاید مهمترین پیام بررسی نرخ مشارکت و جمعیت فعال در بازار کار بهار امسال ورود 1.2 میلیون نفر به این بازار، طی تنها یک سال باشد. البته اگر این وضعیت در مقایسه با سال آغازین دوران فعالیت دولت یازدهم بررسی شود رقم آن به بیش از 2.3 میلیون نفر می‌رسد. با این حال نرخ مشارکت اقتصادی طی بهار امسال نسبت به بهار سال 92 تنها 0.2 درصد رشد داشته است.

3. موضوع قابل توجه بهبود نرخ مشارکت اقتصادی زنان در این دوره و افت این وضعیت در گروه مردان است. این پیام در کنار آن بهبود نسبت نرخ بیکاری زنان به مردان در مجموع چشم‌انداز تقریبا بهتری را برای اشتغال زنان به وجود آورده است. در همین حال نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق شهری و روستایی نیز طی سه سال اخیر بهبود یافته است.

4. از آن 1.2 میلیون نفر تازه‌واردان به جمعیت فعال کشور از بهار پارسال تا بهار امسال معادل 700 هزار نفر به جمعیت شاغلان و 500 هزار نفر به جمعیت بیکاران کشور اضافه شده است. در واقع به نظر می‌رسد معادل حدود 60 درصد تازه‌واردها به شغلی دست پیدا کرده‌اند.

5.بررسی سهم بخش‌های مختلف از بازار کار نشان می‌دهد از بهار سال 92 تا بهار امسال در حالی که سهم کشاورزی و صنعت کاهش یافته اما سهم خدمات افزایش قابل توجهی یافته است. در واقع به نظر می‌رسد همزمان با ورود تازه واردها به بازار کار دایره مشاغل خدماتی روبه‌فزونی است.