۰ نفر

کارشناسان بازار سرمایه در گفت و گو با اقتصادآنلاین:

بررسی چشم انداز بازار سرمایه ایران پس از انتخابات آمریکا/پیروزی ترامپ قیمت نفت را افزایش می دهد

۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲
کد خبر: 156313
بررسی چشم انداز بازار سرمایه ایران پس از انتخابات آمریکا/پیروزی ترامپ قیمت نفت را افزایش می دهد

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، پیروزی هر یک از رقبای ریاست جمهوری امریکا، عواقبی برای اقتصاد ایران دارد که طیف کاهش و افزایش قیمت نفت و ادامه مسیر برجام را در بر می گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، این روزها اخبار مبتنی بر رقابت انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در راس اخبار تمام رسانه های خبری قرار دارد. اهمیت این موضوع در کشورها، علاوه بر نقش تاثیر گذار سیاسی آمریکا در عرصه جهانی، به دلیل تاثیر بالای قدرت اقتصادی آمریکاست. 
آنچه واضح است، هیلاری کلینتون به عنوان نماینده حزب دموکرات و دونالد ترامپ به عنوان نماینده حزب جمهوری خواه آمریکا، مواضع اقتصادی متضادی دارند. در همین خصوص در گفت و گو با دو کارشناس بازار سرمایه، مواضع اقتصادی این دو کاندیدا و تاثیر آن در بازار سرمایه ایران بررسی شده است. 
فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفت و گو با پایگاه خبری اقتصادآنلاین در خصوص رقابت انتخاباتی دو حزب دموکرات و جمهوری خواه و تاثیر آن بر بازارهای جهانی گفت: 25 درصد از اقتصاد دنیا متکی به آمریکاست. بنابراین نتیجه انتخابات آمریکا برای تمام کشورها ودر تمام قاره ها تاثیرگذار است. 
او افزود: آن طور که شواهد نشان می دهد، اگر حزب دموکرات برنده این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، پیش بینی مشاوران سرمایه گذاری حاکی از این است که ثبات در بازار کالاهای اساسی و نفت پیش می آید. همچنین به دلیل دوری حزب دموکرات از تنش های نظامی، قیمت نفت نیز افت خواهد داشت. 
آقابزرگی خاطرنشان کرد: افت قیمت نفت باعث می شود که مجددا رکود اقتصادی در کشور ما ایجاد شود، زیرا اقتصاد کشور ما هنوز به صورت جدی به نفت متکی است. بنابراین رکود اقتصادی، رکود بازار سرمایه در پی خواهد داشت و معاملات سهام دوباره رنگ و بوی رخوت به خود می گیرد. 
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: اگر حزب جمهوری خواه در آمریکا حاکم شوند، تنش های نظامی در منطقه افزایش پیدا می کند. این موضوع باعث می شود که قیمت نفت افزایش پیدا کند و رونق اقتصادی حاصل از نفت درکشور حاکم شود که این موضوع به افزایش تورم و افزایش نرخ ارز نیز منجر می شود. در نتیجه رونق در تولید وشرکت ها و بازار سرمایه نیز قابل مشاهده خواهد بود. 
در همین خصوص، روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران در گفت و گو با اقتصادآنلاین گفت: آنچه ظواهر امر نشان می دهد، حاکی از این است که ترامپ مواضع ضد ایرانی دارد و قصد زیر سوال بردن برجام را دارد. بنابراین اگر ترامپ به عنوان نماینده حزب جمهوری خواه به قدرت برسد، ریسک بزرگی برای کشورهایی مانند ایران خواهد بود، زیار در دوره اوباما، روابط ایران و آمریکا رنگ بهبود گرفته بود، اما ترامپ قصد تخریب این روابط را دارد. بنابراین ورود ترامپ به عرصه قدرت ریاست جمهوری آمریکا، اخبار خوشی برای اقتصاد ایران به دنبال ندارد. 
او در خصوص حاکمیت حزب دموکرات در آمریکا اظهار کرد: به نظر می رسد که خانم کلینتون قصد ادامه مسیر اوباما در روابط اقتصادی و سیاسی با ایران را دارد. این موضوع باعث می شود که بتوانیم در مسیر رو به رونقی که تا کنون برجام برای اقتصاد کشور به همراه داشته است، حرکت کنیم.