۰ نفر

نجفی: دولت به رغم سختی‌ها خوب عمل کرده است

رشد اقتصادی از منفی ۶.۲درصد به مثبت ۴.۸درصد رسیده است

۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۱:۱۸
کد خبر: 155678
رشد اقتصادی از منفی ۶.۲درصد به مثبت ۴.۸درصد رسیده است

مشاور رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت به رغم سختی ها خوب عمل کرده است، افزود: دولت یازدهم رشد اقتصادی کشور را از منفی ۶.۲ درصد در سال ۹۲ به ۴.۸ درصد مثبت افزایش داده و تورم ۴۰ درصدی به ۹ درصد تنزل پیدا کرده است.

محمدعلی نجفی شامگاه سه شنبه در آیین آغاز به کار کانون جوانان حزب کارگزاران سازندگی استان کرمان افزود: باید تا جایی که می توان چتر فعالیت برای توسعه کشور را گسترده کرد و از مهمترین مسائل کشور این است که هرچه زودتر به شاخص های توسعه دست یابیم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی تصریح کرد: امروز نباید خط کشی های سیاسی را در کشور پررنگ کنیم و اتحاد، ائتلاف، همدلی و اعتدال از عالی ترین تا پایین ترین سطح لازم است و باید آن را تبلیغ کنیم.

وی گفت: کار حزبی خوب است و احزاب، اشتراکات و نقاط اختلافی زیادی دارند و هر حزبی باید ماهیت خود را حفظ کند.

وی با بیان اینکه خط کشی های حزبی اصالت ندارد، اظهار کرد: در خیلی از جاها برای منافع مردم و دولت باید این خط کشی ها را دور ریخت و وحدت و همکاری و ائتلاف کرد و حتی در برخی مواقع اگر حزبی احساس کرد که در حقش اجحاف می شود، به نفع مردم این اجحاف را بپذیرد.

مشاور رئیس جمهوری گفت: خط کشی اصلاح طلب و اصولگرا نیز کارایی ندارد و ما در دنیایی از فتنه داخلی و خارجی احاطه شدیم و عده ای با کارهایی که می کنند تیشه به ریشه نظام جمهوری اسلامی، اعتماد مردم، امید مردم و آرامش مردم می زنند و خودشان نیز توجه ندارند.

وی افزود: از نظر بین المللی می بینیم که چقدر توطئه علیه ایران وجود دارد به گونه ای که نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) در همه سخنرانی های خود تاکید بر موفق نشدن توافق برجام و پس از آن بر تاکید بر عدم اجرایی شدن آن دارد.

نجفی تصریح کرد: عربستان سعودی 8 میلیارد دلار در آمریکا و سایر کشورها خرج کرده تا برجام به نتیجه نرسد و همچنین تمام امکانات دیپلماسی عربستان صرف همکاری نکردن سایر کشورها با ایران می شود.

وی گفت: بسیار کودکانه است که عده ای در داخل کشور همان موضعی را دارند که دشمنان در خارج از کشور و دانسته یا نادانسته آب به آسیاب دشمن می ریزند.

وی بیان کرد: بین جریان اصلاح طلب با دیگر جریانات، توافق و همکاری خوبی در مسائل مجلس و انتخابات انجام شد و تصور می کنم که آن نقطه مثبت را نباید از دست داد.

مشاور رئیس جمهوری ادامه داد: گفته می شود 70 درصد جوانان دانشگاهی فعالیت سیاسی و اجتماعی ندارند که این خطر برای آینده جامعه است و اگر جوان احساس مسئولیت نکند در آینده در جامعه پیشتاز و متعالی نخواهد بود.

وی گفت: کار حزبی از جهات مختلف به نفع کشور است و جوان باید ابتدا در مکانی آموزش داده شود تا بتواند به مدیر کارآمد تبدیل شود و هرچه جوان باهوش و با استعداد باشد اما آموزش و تجربه لازم را کسب نکند، مدیر کارآمد نخواهد شد.

وی بیان کرد: متاسفانه ما در ابتدای راه هستیم و با سیستمی که در عین حال مردم سالاری دینی است احزاب نیز جایگاه قوی مردمی و حاکمیتی داشته باشند، فاصله داریم.

نجفی افزود: انتظار داریم دکتر روحانی بار دیگر رئیس جمهور شود تا اتفاقاتی در کشور رخ دهد و بهبودی در وضع زندگی مردم ایجاد شود.

وی گفت: از اینکه پس از 38 سال هنوز در بسیاری از مولفه های توسعه کشور جزو کشورهای عقب مانده هستیم، رنج می بریم.

وی ادامه داد: آیا آن مطلوب و ایده آل هایی که اول انقلاب برای جامعه اسلامی و حکومت اسلامی داشتیم، محقق شده است.

مشاور رئیس جمهوری مدعی شد: برخی شعارهای اوایل انقلاب از اصل غلط و غیر ممکن بود اما بسیاری از شعارها مبتنی بر وعده الهی بود اما این اخلاقیات امروز جامعه ما بین مسئولان، مردم و سیاسیون آیا اخلاقی است که انتظار آن را داشتیم؟ اعتماد بین مردم چرا به این میزان فرو ریخته است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی اظهار کرد: براساس آمارهای رسمی 2 میلیون و 700 هزار بیکار در کشور است و در جامعه اسلامی با این میزان بیکار آیا نباید دغدغه خود را روی این مساله متمرکز کرد و مسائل سیاسی و جناحی و شخصی را کنار گذاشت.

وی گفت: فرصتی مثل برجام ایجاد شده است اما عده ای تلاش کردند تا برجام را به عنوان یک تهدید مطرح کنند و اجازه ندهند کسی از این فرصت استفاده کنند به این دلیل که ممکن است در انتخابات بعدی به ضررشان تمام شود.

نجفی با اشاره به 11 میلیون حاشیه نشین در اطراف شهرها اظهار کرد: حدود 2 میلیون و 600 هزار زن سرپرست خانواده داریم که 50 درصد آنها زیر پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند و فقط 50 درصد درآمد دارند، آیا این در جامعه اسلامی قابل قبول است.

وی با بیان این مطلب که برخی از ناهنجاری های به مرحله بحرانی رسیده است گفت: حدود سه میلیون نفر معتاد سنگین داریم، ناهنجاری ها و بحران های اجتماعی بخشی از واقعیت های جامعه است که ممکن است مورد علاقه ما نباشد اما وجود دارند.

وی تصریح کرد: باید همه ارکان جامعه دست در دست یکدیگر دهند و همه نیروها کمک کنند تا این شرایط دشوار طی شود و برخی از توطئه های خارجی و برخی از بی انصافی های نسبت به کار دولت را طی کرد.

مشاور رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی را تبریک می گویم و امیدواریم این حرکت مجلس نقطه عطفی برای خدمت بیشتر و گسترده تر دولت به مردم باشد.

وی افزود: باید از این فرصت استفاده شود و دولت با روحیه ای تازه تر خدمت رسانی به مردم را شروع کند این رای اثر مثبتی نیز در مجلس خواهد گذاشت بطوریکه اولین دوئل سیاسی جدی نمایندگان مجلس، گروه ها و فراکسیون های مختلف بود.

وی گفت: اثر جمعی که در این جریان رخ داد این بود که برخی با پیراهن عثمان هر کسی که مورد علاقه شان نبود از صحنه خارج می کردند و دیگر کارایی خود را از دست داده است.

نجفی اظهار کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی مردم سعی کردند گرایش و رویکرد جدیدی را انتخاب کنند به این امید که تغییری در فضای سیاسی کشور و ارتباط مجلس و دولت فراهم شود و در واقع مردم احساس می کنند تصمیمی که گرفتند تصمیم درستی بود و نتیجه آن را دیدند.

وی گفت: هر زمان که مردم به موقع در صحنه خوب حضور پیدا می کنند، نتایج مثبت و دلنشینی برای مردم به بار خواهد آورد و ان شاءالله در انتخابات آینده شورای شهر هم همین اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه دولت به رغم سختی ها خوب عمل کرده است، افزود: دولت یازدهم رشد اقتصادی کشور را از منفی 6.2 درصد در سال 92 به 4.8 درصد افزایش داده و تورم 40 درصد به 9 درصد نزول پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: همچنین میزان صادرات نفت به 2.5 میلیون بشکه رسیده و میزان صادرات غیرنفتی در سال 94 برای نخستین بار بیش از واردات بوده که در اقتصاد مقامتی نیز مشخص شده است.

مشاور رئیس جمهوری گفت: طرح تحول سلامت باعث رضایتمندی نسبی بین اقشار جامعه شد اما فشار مالی از این بابت به دولت وارد آمد.

وی ادامه داد: میزان واردات مواد غذایی از 8 میلیارد و 200 میلیون دلار در سال های گذشته به پنج میلیارد دلار رسید که نشان می دهد کشور در برخی اقلام غذایی به خودکفایی رسیده است و در تولید گندم به مرز خودکفایی رسیدیم.

وی گفت: تولید خودرو با کمک ها و برنامه های دولت از رکود خارج شده و به تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال رسیده و تولید گاز نیز 50 درصد افزایش یافته است.

نجفی افزود: تحول در حال انجام است اما متاسفانه زبان دولت در توضیح مقداری الکن است و این انتقادی است که بسیاری از طرفداران دولت مطرح می کنند و امیدواریم در دولت دوم تحرک آقای دکتر روحانی بیشتر شود.

وی بیان کرد: عده ای به اسم دور زدن تحریم ها منافع ملی را دور زدند و مسئله بابک زنجانی شاید بزرگترین بود اما تنها پدیده از این نوع نبود و بعضی از آنها هنوز اعلام نشده است.

مشاور رئیس جمهوری روز سه شنبه در سفر یک روزه به کرمان همچنین در دانشگاه شهید باهنر کرمان حضور یافت و در جمع دانشجویان به ایراد سخنرانی پرداخت.