۰ نفر

کارت دعوت برای آمریکا

۴ آبان ۱۳۹۵، ۷:۱۴
کد خبر: 153871
کارت دعوت برای آمریکا

در همین چند روز اخیر، رئیس‌جمهور ونزوئلا در رسانه ملی این کشور خواستار دعوت از آمریکا برای حضور در نشست بعدی اوپک شده بود.

 نیکولاس مادورو در سخنرانی تلویزیونی خود به این نکته تأکید کرده بود: «بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان باید در مذاکرات مربوط به تثبیت قیمت‌های جهانی نفت حضور داشته باشد». به گزارش بلومبرگ، مادورو که کشورش دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان است، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «وی در حال تلاش برای شکل‌دادن یک اتحاد بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با حضور آمریکا و مهم‌ترین شرکت‌های نفتی جهان است». وی ادامه داد: «در مذاکرات با سایر کشورها، آنها پیشنهاد کردند که از دولت آمریکا برای حضور در نشست بعدی اوپک دعوت شود و من با آن موافق بودم، زیرا آمریکا یک تولیدکننده بزرگ است و نمی‌توان آن را از این نشست دور نگه داشت و گول تحلیلگران، جنگ‌طلبان یا بخش‌های ضدروسیه را خورد». مادورو گفته: «تولیدکنندگان نفت در حال کار روی فرمولی جدید برای یک مکانیسم قیمت‌گذاری در ١٠ سال آینده هستند. این یک مکانیسم ثبات است، تا تولید، بازار و قیمت‌ها پیش‌بینی‌پذیر شوند». این گفته او از دیدگاه کارشناسان سخنی معقول به نظر می‌آید، زیرا بخش خصوصی آمریکا به‌‌عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ جهان، نقشی مؤثر در قیمت جهانی نفت دارد و حضور آن حتی در حاشیه نشست اوپک می‌تواند به تثبیت قیمت نفت در جهان کمک کند و به‌نفع تمام کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت تمام شود. بااین‌حال، سخنگوی وزارت انرژی آمریکا در واکنش به سخنان مادورو گفته: «آمریکا در هیچ مذاکره غیررسمی‌ای درباره توافق نفتی اوپک یا در نشست فنی هفته آینده این سازمان شرکت نخواهد داشت».

‌دعوت ونزوئلا از بخش خصوصی آمریکا بود نه دولت آمریکا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، با اشاره به اینکه آمریکا سومین تولیدکننده نفت در جهان است و تولیدکنندگان حاضر در منطقه نفتی آمریکا (تگزاس) همه از بخش خصوصی هستند و دولت آمریکا در آنجا حضور ندارد،  می‌گوید: بخش خصوصی آمریکا نسبت به قیمت‌های نفت بسیار حساس است و به‌همین‌دلیل در گذشته بارها هیأتی از تولیدکنندگان آمریکایی در حاشیه نشست‌های اوپک با برخی از وزرای حاضر در اوپک ملاقات می‌کردند، اما در نشست‌ها شرکت نمی‌کردند و از آنها می‌خواستند اجازه ندهند قیمت‌های نفت خیلی پایین بیاید زیرا آنها هم منافعی در این زمینه دارند.

‌رویکرد دوگانه دولت آمریکا و بخش خصوصی این کشور درباره قیمت نفت

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به رویکرد دوگانه دولت آمریکا و بخش خصوصی این کشور در رابطه با قیمت نفت می‌افزاید: سابقه حضور هیأتی از ایالات نفتی آمریکا در حاشیه نشست‌های اوپک و ملاقات با وزرای نفتی و تشویق آنها برای تثبیت قیمت‌ها، سابقه‌ای طولانی است، برخلاف دولت آمریکا که درباره نفت موضعی دیگر دارد زیرا برای دولت آمریکا که یک واردکننده بزرگ نفت در جهان محسوب می‌شود، قیمت بالای نفت، هزینه‌زا خواهد بود. به گفته خطیبی، صادرکنندگان، خواهان افزایش قیمت نفت و واردکنندگان خواهان کاهش قیمت نفت در سطح جهان هستند. خطیبی با نگاهی به دعوت رئیس‌جمهور ونزوئلا از آمریکا برای حضور در این نشست مشترک می‌افزاید: مادورو از دولت آمریکا برای حضور در نشست اوپک دعوت نکرده است زیرا دولت آمریکا در تولید نفت در این کشور نقشی ندارد، بلکه هدف از این دعوت، دعوت از تولیدکنندگان آمریکایی برای حضور در این نشست است. او با بیان اینکه این دعوت از سوی مادورو، صرفا نظر شخصی دولت ونزوئلاست، ادامه می‌دهد: نظر اوپک از دو طریق اعلام می‌شود؛ از طریق دبیرکل یا ریاست اجلاس اوپک. تا آنجا که اطلاع دارم، ونزوئلا در نشست بعدی اوپک، ریاست اجلاس را برعهده ندارد، بنابراین این دعوت صرفا دعوت از سوی دولت ونزوئلا محسوب می‌شود. خطیبی درخصوص علت این اظهارنظر از سوی مادورو می‌گوید: ونزوئلا می‌خواهد تمام بازیگران اصلی در بازار نفت در این نشست شرکت کنند تا تأثیر بالاتری بر تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی حاصل شود، زیرا همان‌طور که روسیه و نروژ از بازیگران مهم غیراوپک محسوب می‌شوند، تولیدکنندگان آمریکایی نیز نقش مهمی در بازار جهانی نفت دارند.

‌در صورت توافق جامع، بازار توافق را جدی‌تر خواهد گرفت

او در پاسخ به اینکه حضور آمریکا در این نشست مشترک چه تأثیری روی بازار نفت خواهد داشت، می‌گوید: همان‌طور که اوپک روی سقف تولید توافق کرده است و این توافق توانسته قیمت را در بازارهای جهانی به

٥٠ دلار برساند، این اقدام نیز می‌تواند به‌نفع تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت تمام شود. اگر چنانچه این توافق صادرکنندگان اوپکی با همراهی و حمایت صادرکنندگان مهم غیراوپک همراه شود، توافق جامع‌تر و قوی‌تری شکل خواهد گرفت و در نتیجه بازار نفت آن را جدی‌تر می‌گیرد.

نماینده سابق ایران در اوپک با تأکید بر اینکه مادورو فقط به یک کشور غیراوپک پیام نداده است، می‌افزاید: ونزوئلا در دو، سه سال اخیر افت قیمت‌ نفت در بازار جهانی، دیپلماسی فعالی را در پیش گرفته است و برهمین‌اساس در سطوح مختلف رئیس‌جمهور، وزیر نفت و وزیر امور خارجه سفرهای متعددی را به کشورهای اوپکی و غیراوپکی داشته و تلاش کرده به توافقی جامع در این زمینه دست یابد و تاحدودی به موفقیت نیز نزدیک شده‌ است.

او با اشاره به اینکه در گذشته جلسات مشترک بین اوپک و غیراوپک در سطح وزرا و کارشناسان بسیار داشته‌ایم، ادامه می‌دهد: در گذشته بارها اتفاق افتاده بود که اوپکی‌ها روی محورهای مشترکی توافق کردند و غیراوپکی‌ها نیز از آن تصمیم‌ها حمایت کردند. در واقع بعد از به‌هم‌ریختن ثبات در بازار نفت و تلاش برای ایجاد ثبات در آن، در دو، سه سال اخیر، اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید به توافقی جامع درباره قیمت نفت برسند و برای بسترسازی این توافق دولت ونزوئلا با دیپلماسی فعالی وارد عمل شده است.

او تصریح می‌کند: ممکن است دولت آمریکا با این قضیه مخالف باشد، اما اگر تولیدکنندگان آمریکا با این توافق جامع موافق باشند، هیأتی از تولیدکنندگان آمریکا در این توافق شرکت خواهند کرد و برای آن منعی وجود نخواهد داشت. همان‌طور که در گذشته هیأت‌هایی از تولیدکنندگان آمریکایی در حاشیه نشست اوپک شرکت می‌کردند، اما در گذشته حضور آنها با دعوت اوپک نبود و خودجوش در آن شرکت می‌کردند.

به گفته خطیبی، اوپک به‌طور کلی در بسیاری از موارد از غیراوپکی‌ها به‌صورت عام برای ایجاد توافق‌های جامع دعوت کرده بود، اما هیچ‌گاه این دعوت‌ها به‌صورت منفرد نبوده است.

‌حضور آمریکا در نشست مشترک با اوپکی‌ها به نفع توسعه صنعت نفت خواهد بود

حسین آفریده، رئیس پژوهشکده نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز  با بیان اینکه اظهارنظر رئیس‌جمهور ونزوئلا از جانب این کشور به‌تنهایی نیست و به نمایندگی از برخی از اعضای اوپک صورت گرفته، می‌گوید: حضور آمریکا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان جهان در این نشست تأثیر مثبتی روی بازار جهانی نفت خواهد گذاشت. رئیس کمیسیون انرژی مجلس ششم همچنین در ادامه اظهارنظر خود می‌افزاید: هرچند اظهارنظر مادورو نظر اوپک نیست، اما این احتمال وجود دارد که اوپک نیز با حضور آمریکا در این نشست مخالفتی نداشته باشد؛ زیرا اوپک نیز به دنبال کنترل بازار است و آمریکا یکی از مؤثرترین کشورهای جهان در حوزه نفت جهان محسوب می‌شود. آفریده ادامه می‌دهد: آمریکا می‌تواند در نشست آینده اوپک به‌عنوان عضو ناظر و نه تصمیم‌گیر حضور پیدا کند و با مشکلاتی که اکنون تولیدکنندگان اوپک با آن مواجه هستند، آشنا شود و همراهی‌کردن او به توسعه صنعت نفت در سطح جهان کمک کند.

به گفته او، درحال‌حاضر اوپکی‌ها ارتباط خوبی با سایر کشورهای غیراوپک دارند و از آنها برای گرفتن تصمیمی‌ جامع درباره تثبیت قیمت نفت در سطح جهان دعوت می‌کنند. در چنین شرایطی حضور آمریکا در این اتحاد می‌تواند به نفع تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت در سطح جهان تمام شود. رئیس پژوهشکده نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح می‌کند: اگر در این نشست مشترک، اقتصاد انرژی مدنظر قرار گیرد و به هزینه‌های تولید و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز بازار توجه شود و در یک کلام عقلانیت بر این نشست حاکم باشد، به نظر می‌رسد قیمت نفت باید بالاتر از این میزانی که درحال‌حاضر قرار دارد، قرار گیرد.