۰ نفر

بررسی سرانجام بهبود خدمت سربازی

دوران سربازی تخصصی شود

۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۹
کد خبر: 153647
دوران سربازی تخصصی شود

موضوع بهبود کیفیت خدمت سربازی همچنان پابرجاست؛ طرح‌ها و نظرات مختلفی از سوی فعالان سیاسی و اجتماعی مطرح می‌شود، به‌ویژه آنکه پس از حادثه نی‌ریز، فعالان مردمی نیز پیگیر این ماجرا شده‌اند؛

به‌طوری که کمپین بهبود خدمت سربازی که یک حرکت و دغدغه مردمی برای دفاع از افزایش کیفیت دوران سربازی بود حالا از سوی مسئولان به رسمیت شناخته شده است و حتی در جلسات آنها شرکت می‌کنند. اما تاکنون این پیگیری‌ها به نتیجه چندانی نرسیده است. استفاده از تخصص فارغ‌التحصیلان دانشگاه، بهبود وضعیت معیشت، بیمه و حقوق سربازان از جمله مواردی است که از زبان منتقدان شنیده می‌شود یکی از سربازان نظام وظیفه  می‌گوید دوران آموزشی چندان بد نیست. شاید به این دلیل که لااقل برنامه آموزشی در این دوره وجود دارد و ما آموزش‌های چگونگی آمادگی در زمان جنگ را یاد می‌گیریم. اما بعد از آن حس می‌کنیم کارهایی که انجام می‌دهیم، چندان مثمر ثمر نیست. او معتقد است: «ما باید دو سال را بدون اینکه نفعی برای آینده‌مان داشته باشد، بگذرانیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، این نظر خیلی از سربازها است که این دو سال را برای خودشان مفید نمی‌دانند.» اگرچه براساس ماده 36 احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، نهادهای دولتی و غیر‌دولتی می‌توانند از سربازانی که دارای مدرک کارشناسی به بالاتر دارند، برای رفع برخی نیازهای خود استفاده کنند اما واقعیت این است که در برخی از این نهادها حقوق و مزایای آنان شاید نادیده گرفته ‌شود. موضوعی که به اعتقاد محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی باید بر مبنای بهبود کیفیت خدمت سربازی باشد، به‌طوری که پیشنهادها برای محرومیت‌زدایی در جهت اصلاح و افزایش کیفیت خدمت نظام وظیفه ارائه شود.

 پر کردن شکاف بین تحصیل و کار

این در حالی است که واقعیت‌ها نشان می‌دهند با ورود افراد به دوران خدمت سربازی شکافی بین دوران تحصیل و آشنایی آنها با فضای کار ایجاد می‌شود، چراکه آنها معمولا به کارهای غیر‌تخصصی نظیر نگهبانی و... مشغولند؛ در حالی که به گفته صادقی در این دوران باید به افزایش مهارت‌آموزی سربازان توجه ویژه‌ای شود. در حال حاضر 140 دستگاه، از سربازان برای انجام وظایف خود استفاده می‌کنند. البته حسین کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح نیز در اظهارنظری از استفاده از ظرفیت سربازان با محوریت محرومیت‌زدایی یا به‌کارگیری آنها در دستگاه‌های مختلف استقبال می‌کند اما منوط به آنکه به تعهداتی که در رابطه با سربازان در مورد حقوق و بیمه وجود دارد، عمل شود.

 دوران سربازی تخصصی شود

مسعود رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به وضعیت فعلی سربازی می‌گوید: ‌«سربازی اجباری دردی را دوا نمی‌کند. سربازی در زمان صلح باید براساس دستمزد و انجام کار تخصصی استوار باشد.» براساس ماده 49 قانون نظام وظیفه حقوق سربازان وظیفه باید حداقل 60 درصد حقوق کارکنان استخدامی خدمات کشوری باشد. به اعتقاد رضایی، حتی باید سربازان در قبال کار خود حقوق بیش از 60 درصد کف حقوق کارکنان دریافت کنند. در این صورت است که افراد به سربازی به عنوان سابقه شغلی می‌نگرند و دیگر نیاز نیست که این دوره اجباری باشد. به گفته او، با این کار می‌توان حتی دوران سربازی را به پنج سال افزایش داد، چراکه سرباز مطمئن است در قبال کاری که انجام می‌دهد پول دریافت می‌کند و به همین دلیل حتی تعداد اعزام‌ها کاهش می‌یابد. او می‌گوید که در این صورت مازاد اعزامی را می‌توان به صورت خرید خدمت ساماندهی کرد و عواید آن را صرف سربازان مشغول کار کرد.