۰ نفر

ایران و آلمان ۶ سند همکاری حمل و نقلی امضا کردند

تکنولوژی آلمان به حمل و نقل ایران لبخند زد

۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۱۸
کد خبر: 153500
تکنولوژی آلمان به حمل و نقل ایران لبخند زد

در قالب شش سند همکاری بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیرحمل و نقل آلمان قرار شد آلمانی ها شش پروژه از جمله افزایش سرعت قطار تهران ـ تبریز و همچنین حمل و نقل حومه ای تهران و تبریز را در ایران پیاده سازی کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در جریان شش تفاهم نامه ای که ظهر امروز بین عباس آخوندی و الکساندر دوبرینت امضا شد، مقرر گردید آلمانی‌ها سه پروژه که به گفته آخوندی برای ایران مهم است را بر عهده بگیرند. یکی حمل و نقل حومه ای تهران بزرگ، دیگری حمل و نقل ریلی حومه ای تبریز و سومی تفاهم نامه افزایش سرعت قطار بین تهران و تبریز است.

الکساندر دوبرینت - وزیر حمل و نقل آلمان - در جریان این دیدار درخصوص مشکلات بانکی ایران و نیز چگونگی تامین مالی پروژه ها گفت: در آینده عادی سازی هرچه بیشتر روابط بانکی و مالی بین دو کشور را شاهد خواهیم بود. همچنین گروه کاری را برای این منظور احیا کردیم تا مسائل مربوط به لیزینگ را پیگیری کند و تامین مالی پروژه ها را بر عهده بگیرد.

در این دیدار همچنین با شرکتهایی از آلمان تفاهم نامه هایی در زمینه سیگنالینگ قطار اصفهان ـ شیراز و همچنین کرمان ـ زاهدان به امضا رسید.

اسنادی که در این تفاهم نامه به امضا رسیدند عبارتند از یادداشت همکاریهای جامع حمل و نقل، بیانیه مشترک همکاری در زمینه بنادر و دریانوردی، یادداشت تفاهم همکاریهای آموزشی بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت زیمنس، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت راه آن و شرکت تالس در زمینه محور پرسرعت تهران ـ قم اصفهان، ایجاد چارچوب همکاری بین شرکت راه آهن و شرکت زیمنس در زمینه سیگنالینگ و همچنین یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت راه آهن و شرکت زیمنس در زمینه ارتقای سرعت محور قطار تهران ـ تبریز.

وزیر راه و شهرسازی ایران در جریان این تفاهم نامه اظهار کرد: این چهارمین ملاقات من با وزرای حمل و نقل و قائم مقام صدر اعظم آلمان است که در ایران و آلمان در جهت توسعه فعالیتهای حمل و نقلی و سرمایه گذاری در خطوط حمل و نقلی با آلمانی ها برگزار کردیم.

عباس آخوندی افزود: خوشبختانه تمام این ملاقاتها منجر به تصمیمات عملی شد و ما شاهد پیشرفت فعالیت بین دو کشور هستیم. در حوزه حمل و نقل دریایی موفق شدیم برای توسعه بنادر چابهار و بندرعباس بیش از ۱۵۰ میلیون یورو قرارداد را فعال کنیم. در زمینه ی حمل و نقل ریلی نیز در جهت مسائل سیگنالینگ و خطوط برقی و دیزلی موفق به امضای قراردادهای مشخصی با زیمنس شدیم.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده در زمینه حمل و نقل ریلی فعالیتهای بیشتری را با مبادله بین دو کشور و استفاده از ظرفیت ساخت داخلی و فناوریهای پیشرفته آلمان داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه آیا امکان توسعه همکاری بین ایران و آلمان در زمینه مسکن و شهرسازی وجود دارد اظهار کرد: ما سلسله همکاریهایی با دانشگاه برلین و وزارت محیط زیست آلمان که در حوزه مسکن فعال هستند برگزار می کنیم. در زمینه ساخت مسکن سبز فعالیتهایی در حال انجام است که بتوانیم خانه های سازگار با طبیعت احداث کنیم و مصرف انرژی را کاهش دهیم. یک پروژه هم در هشتگرد دست اقدام داریم.

آخوندی همچنین درباره افزایش همکاریهای شرکتهای هوایی بین ایران و آلمان اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ پرواز هوایی بین ایران و آلمان در هفته داریم که به صورت مرتب در حال انجام است و به دنبال افزایش حجم این خطوط هستیم.

وی ادامه داد: در این دیدار امکان استفاده از ایجاد خطوط تامین مالی به صورت لیزینگ را مطرح کردیم و همچنین امکان استفاده ی رسمی شرکت هواپیمایی ایران برای تامین هواپیما از طریق لیزینگ که مورد بحث قرار گرفت. در این نشست شش یادداشت تفاهم را امضا کردیم که تقریبا تمام حوزه های حمل و نقلی را پوشش می دهد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در کنار توسعه بحث زیرساختی، تامین مقدمات و تسهیل ایجاد لجستیک از آلمان به سمت آسیای میانه و خاور دور از طریق ایران را هم در دستور کار قرار دادیم.

همچنین الکساندر دوبرینت وزیر حمل و نقل آلمان درباره توسعه بنادر چابهار و بندرعباس اظهار کرد: در این زمینه در حوزه تجهیزات بندری یک سلسله مراورده برگزار کردیم که بتوانیم ترمینال دو بندرعباس و همچنین ترمینال جدید چابهار را تجهیز کنیم. خوشبختانه بعضی از شرکتهای آلمانی در این زمینه موفق شدند در این مناقصات برنده شوند.

وی با تشکر از وزیر راه و شهرسازی ایران تصریح کرد: خوشحالیم که در جمع شما هستیم. در جمع شما تمام مقوله های مربوط به حمل و نقل از بنادر دریایی، ریلی، حمل و نقل شهری را مورد بحث قر دادیم. ما علاقه مندیم که عادی سازی در روابط ایران و آلمان استوار شود. بدین معنا که در کنار مسائل فنی و مسائل اجرایی، مسائل مالی هم حل شود. از این رو قرار گذاشتیم در کنار کارهای اجرایی که امروز افتتاح شد به مسائل مالی هم بپردازیم.

وزیر حمل و نقل آلمان ادامه داد: ما قرارداهایی امضا کردیم که زیمنس بتواند فعالیت بین وزارتخانه و شرکتها را فعال کند. از جمله این پروژه ها سریع سازی خط راه آهن تهران ـ تبریز به عنوان یک کار زیربنایی است و بالاخره دادن سیگنالینگ به خطوط راه آهن. همچنین در اختیار قرار دادن ۷۰ لوکوموتیو دیزلی به راه آهن ایران در دستور کار قرار گرفت.

دوبرینت خاطرنشان کرد: پیش از این میزبان وزیر راه و شهرسازی در برلین بودیم و چارچوب حمل و نقل هوایی و اقتصاد فرودگاه های آلمان را مورد بحث قرار دادیم که توانستیم معاهده حمل و نقل هوایی را امضا کنیم و این نشانه ای بود که بتوانیم در کلیه زمینه های حمل و نقل همکاری تنگاتنگ داشته باشیم.

وی درباره تامین مالی پروژه ها با لحاظ قرار دادن مشکلات بانکی ایران گفت: در زمینه مسائل بانکی، تکنولوژی و تامین مالی صحبتهایی انجام شد. وظیفه عدادی سازی مسائل مالی را به عنوان یکی از مهمترین وظایف خود می دانیم و گروه کاری را برای این منظور احیا کردیم تا مسائل مربوط به لیزینگ را پیگیری کند و تامین مالی پروژه ها را بر عهده بگیرد. این تصمیم آلمان است و اقتصاد آلمان یک تصمیم جدیدی را برای تامین مالی اتخاذ کرده است.

به گفته دوبرینت، از این تصمیم دو هفته بیشتر نگذشته و ما از این نقطه حرکت می کنیم و در آینده عادی سازی هرچه بیشتر روابط بانکی و مالی را بین دو کشور را خواهیم داشت.