۰ نفر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

دولت یازدهم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است

۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۵۹
کد خبر: 153278
دولت یازدهم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که از ابتدای فعالیت دولت یازدهم به صورت خالص یک میلیون و 900 هزار و به صورت ناخالص 2 میلیون و 400 هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی ربیعی در مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت که عصر شنبه در سالن شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار شد، گفت: امروز در صندوق توسعه ملی تصمیم گرفته شد نرخ سود تسهیلات به 11 درصد برسد و در مناطق محروم نیز این میزان به 7 درصد می رسد که این اقدام با هدف ایجاد شغل بوده است. 

مراسم افتتاحیه هفدهمین مسابقات ملی مهارت عصر شنبه با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور، استاندار البرز و سایر مسئولان در تالار شهیدان نژادفلاح برگزار شد. 

مسابقات ملی مهارت 3 الی 5 آبان ماه با هدف ارتقا فرهنگ مهارت آموزی میان جوانان، ایجاد بستر آموزش مهارت آموزی تا سطح استانداردهای جهانی، کشف استعدادهای حرفه ای و در نهایت اشتغالزایی برای جوانان برگزار می شود. 

ربیعی افزود: اکنون شاهد این هستیم که نرخ مشارکت 39.5 درصد است که امید را در جامعه افزایش می دهد که افراد تمایل بیشتری برای اشتغال نشان می دهند. 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: آینده ای بهتر در انتظار جوانان در عرصه های مهارت آموزی پیش بینی می شود. 

وی با بیان اینکه درصدد تدوین برنامه های تخصصی در جهت ایجاد اشتغال برای افراد دارای مهارت هستیم ادامه داد: اکنون شاخص توسعه انسانی بسیاری اثر گذار است و معیاری برای رشد و توسعه محسوب می شود. 

ربیعی گفت: یکی از اصول رتبه بندی کشورها شاخص توسعه انسانی است و مولفه اصلی در این باره آموزش و توانمند شدن افراد جامعه می باشد که در این راستا راهی به جز برگزاری چنین مسابقاتی وجود ندارد. 

وی افزود: برای تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی و با منابع مالی موجود 3 درصد از این عدد افزایش بهره وری با حضور مهارت آموزان است. 

این مسئول گفت: آموزش ها باید قابلیت های انسان را افزایش دهد که در بهبود وضع و محیط و دستیابی به زندگی شایسته تر تقویت کند. 

وی با اشاره به اینکه برنامه اشتغال فراگیر ضد فقر براساس توانمند سازی تدوین شده افزود: ضرورت دارد سازمان فنی حرفه ای مهارت های ادراکی را نیز برای افزایش توانایی ها در برنامه داشته باشد. 

وزیر کار با اشاره به تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر بهره وری و آموزش فنی حرفه ای که یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است، اضافه کرد: در این راستا تلاش مضاعفی صورت می گیرد تا اهداف اقتصاد مقاومتی محقق شود. 

وی افزود: دو عامل مهم در بیکاری تاثیر داشته البته این عوامل جدا از ایجاد ظرفیت های اقتصادی است که یکی از آنها فقدان مهارت و نداشتن قابلیت افراد است و مورد دوم روانی یعنی انتظار از شغل است. 

ربیعی خاطر نشان کرد: اکنون در تعریف شغل دچار مشکل هستیم شغل به معنای استخدام نیست از نظر ذهنی و تعریف نادرست در این راستا موانعی ایجاد شده که سازمان فنی حرفه ای می تواند این باور را درست کند. 

وی گفت: غالب کشورهایی که مسیر را در ایجاد اشتغال درست پیمودند به سمت مهارت آموزی روی آورده اند بنابراین آموزش های مهارتی مرتبط با شغل در دستور کار وزارت کار قرار دارد و مزیت های شغلی کاملا مشخص شده و سازمان فنی حرفه ای موظف شده آموزش های خود را در این رابطه آغاز کند. 

وزیر کار افزود: امید است در سال های آتی به تناسب سازی اشتغال روی آوریم بنابراین باید گفتمان مهارت آموزی را افزایش دهیم از این رو شعار ما این است که هر ایرانی باید حداقل یک مهارت برای پیشرفت کشور بیاموزد. 

وی ادامه داد: ضرورت توسعه مهارت ها با استراتژی های توسعه کشور است که با چندین وزارتخانه جلساتی تشکیل شده که این روند را با آموزش های کوتاه مدت در دستور کار دارد. 

ربیعی گفت: لزوم تعیین سهم آموزش های فنی حرفه ای در پروژه های کشور با ارتقا مهارت های فنی و حرفه ای که طرح های بزرگ باید الزامات فنی و حرفه ای را نیز داشته باشد. 

وی با اشاره به اینکه بهره مندی از آموزش ها برای تقویت زنجیره ارتباط بین صنعت و دانشگاه ها در دستور کار است افزود: از امور مهم که از مدت ها قبل کلید خورده و اکنون با جدیت بیشتری دنبال می شود استاندارد های آموزش فنی حرفه ای در سطح جهانی و بین المللی است. 

وزیر کار با اشاره به ضرورت توانمندی نیروی کار برای افزایش کیفیت محصولات اضافه کرد: در این راستا درصدد نزدیکی کاریابی با آموزش فنی حرفه ای که نسبت دستیابی به شغل را تحقق می بخشد. 

در هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت 492 نفر از جوانان در 29 رشته مختلف به رقابت خواهند پرداخت.