۰ نفر

سهم ناچیز ایران از ۲۵۰۰ میلیارد دلار، چرخه مالی در اقتصاد حلال

۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۵
کد خبر: 152867
سهم ناچیز ایران از ۲۵۰۰ میلیارد دلار، چرخه مالی در اقتصاد حلال

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، سهم ایران از چرخه مالی اقتصاد حلال در جهان که ۲۵۰۰ میلیارد دلار در سال است، رقم ناچیزی را شامل می‌شود.

نیره پیروزبخت در مراسم روز جهانی استاندارد که شب گذشته ۲۸ مهرماه در سالن همایش‌های هتل ثامن مشهد با حضور مقامات استانی و نیز مدیران واحدهای تولیدی و دستگاه های اجرایی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: چند سالی است مذاکراتی در خصوص مباحث حلال مطرح شده و در این مذاکرات اعلام شد که کالاهای تولید و خدمات عرضه شده توسط ایران کاملا حلال است که بتواند در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند که انعقاد گواهی‌نامه حلال توانست جایگاه ایران را در این مسئله برای کشورهای دیگر روشن کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه استاندارد به معنای نظم، معیار، حد و اندازه‌ است که می‌تواند تاثیر کیفی به‌سزایی در زندگی روزمره انسان داشته باشد، ادامه داد: در واقع استاندارد سندی است که با ویژگی‌هایی همراه بوده و در حال حاضر از بحث کالا و خدمات فراتر رفته است.  

پیروزبخت تصریح کرد: لزوم وجود استاندارد در وجوه دیگر نیز احساس می‌شود و بر همین اساس می‌توان گفت استانداردها شامل مولفه‌های مجزا از محصولات، شامل امور مدیریتی، مسئولیت اجتماعی و ... است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ملی افزود: به عنوان مثال، استاندارد مسئولیت اجتماعی، سالهاست که توسط سازمان بین المللی استاندارد به تدوین رسیده است و در حال حاضر نیز درصدد ایجاد استاندارد ملی ایران هستیم که بتوانیم این استاندارد را با توجه به مقتضیات روز و  مباحث جغرافیایی، دینی، بومی و فرهنگی و... نیز به تدوین برسانیم.

وی مولفه‌هایی از جمله نظام استانداردسازی، بهینه سازی رقابت پذیری در جامعه و اهمیت مدیریت را سه مولفه موجود در هر نظام توسعه دانست و عنوان کرد: در این میان رویکرد نوین استانداردسازی کاملا مشخص است و در حال حاضر ایران در حالت سنتی روز دنیا به سر می برد، با توجه به اینکه بسیاری از کشورها از این وضعیت عبور کرده و به بحث رویکرد نوین و در مرحله بعدی به بحث رقابت پذیری و در حال حاضر نیز به مسئله تعالی رسیده‌اند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم استاندارد به خوبی در فرهنگ و اقتصاد کشور جاری است که نه تنها رقابت‌پذیری بین المللی، بلکه تعالی و اخلاق مداری نیز در اقتصاد جامعه دنبال شود.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه همچنین استاندارد به نوعی زیرساخت توسعه است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها و مجامع بین المللی در حال بها دادن به این نقش از استاندارد در جامعه خود هستند.

سازمان ملی استاندارد، فضای مطلوب پسابرجام را به خوبی احساس کرد

پیروزبخت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران در ۱۰ سازمان بین‌المللی عضو است، خاطر نشان کرد: سازمان ملی استاندارد سازمانی است که فضای مطلوب پسا برجامی را به خوبی  احساس کرده است و سه مشکل عمده‌ای که برای حضور در بازارهای بین المللی داشت حل شد که می‌توان به ارزیابی‌ها، ارائه رتبه مطلوب و امضای نهایی موافقت‌نامه عضویت ایران در اتحادیه تایید صلاحیت مجمع بین‌المللی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز، گواهینامه سیستم مدیریتی ایران در ۳۲ کشور قابل قبول است که بر همین اساس در آبان ماه سال جاری نیز قرار است موافقت نامه دوم نیز به امضا برسد و گواهینامه سیستم مدیریتی ایران در هفتاد کشور دنیا پذیرفته شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در خصوص گواهینامه اندازه شناسی، اوزان و مقیاس‌ها  نیز عنوان کرد: در حال حاضر این گواهینامه در تمام کشورهای عضو مجمع مربوطه که شامل بیش از ۱۰۰ کشور است، قابل قبول و پذیرفته شده، در صورتی اگر گواهینامه اندازه‌شناسی، اوزان و مقیاس‌ها برای کشوری تعریف نشده‌باشد، کشورهای دیگر با کراهت محصولات آن کشور را می‌پذیرند.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: همچنین برای اولین بار در طول تاریخ ایران، مدیریت اجلاسیه استاندارد گروه خاور نزدیک و رهبریت ۱۸ کشور  شامل عربستان، امارات، عمان و... به ایران واگذار شده‌ و در حدود دو سال است که در تلاش در جهت پیشبرد مطلوب این اجلاسیه هستیم.

پیروزبخت در ارتباط با صادرات و ایجاد تفاهم نامه‌ها با کشورهای مختلف عنوان کرد: با توجه به مناسباتی که با برخی از کشورها مانند کشورهای حاشیه شوروی سابق و آسیای میانه و ... داشتیم، تفاهم نامه هایی به اجرا رسیده‌اند که از جمله آن می‌توان به تفاهم‌نامه‌ای با روسیه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های موضوعی بین کشورها با هدف ارتقای کیفیت کالاهای صادراتی به امضا می‌رسد، خاطرنشان کرد: در واقع همان طور که اعتقاد داریم کالاهایی که وارد ایران می‌شود باید منطبق با استاندارد ملی باشد، استاندارد ملی کشورهای دیگر نیز باید مهم شمرده شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران عنوان کرد: توافق بر این شد که کشورها، استانداردهای خود را در اختیار ما قرار داده و تولید کنندگان داخلی براساس استاندارد مورد قبول آن‌ها به تولید کالا  و عرضه خدمات بپردازند و صادرات مطلوبی صورت گیرد، که در حال حاضر نیز توانستیم با کشور عراق به توافقی در این خصوص برسیم.

وی همچنین در خصوص ایجاد استاندارد در خصوص حقوق شهروندی اظهار کرد: طبق مطالعات انجام شده باید در بحث حقوق شهروندی نیز استانداردهایی وجود داشته باشد و در دسترس همگان قرار گیرد و با طرح این سوال که آیا حقوق شهروندی رعایت میشود و یا اینکه از سوی اقشاری بی مهری‌هایی صورت می‌گیرد.

سازمان ملی استاندارد، سازمان فرابخشی است

 پیروزبخت با بیان اینکه چندسالی است، سازمان ملی استاندارد، به عنوان سازمان فرابخشی، نظارتی و حاکمیتی شناخته شده است که باید در تمام حوزه‌ها نظارت کافی داشته باشند، عنوان کرد: بر همین اساس است که در واقع استاندارد نه تنها در کالا و صنعت که باید در تمام وجوه زندگی انسان به چشم بخورد.

وی همچنین در ارتباط به نقش و فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد در دولت تدبیر و امید اشاره و تصریح کرد: در این سه سال توانستیم در فعالیت‌های بین‌المللی به جایگاه خوبی دست پیدا کنیم، به نحوی که در دو ساله نخست این دولت در رتبه ‌بندی سازمان بین‌الملی ایزو از رتبه ۳۱ به رتبه ۲۷ و در حال حاضر به رتبه ۲۳ دست پیدا کرده‌ایم که این نشان دهنده فعالیت چشمگیر ایران در عرصه بین المللی است.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: همچنین در عرصه ملی نیز توانستیم با کمک صاحبان صنعت فعالیت‌ها و اقداماتی  از جمله بازدید مستمر از واحدهای سی ان جی، آسانسورها، شهربازی‌ها و... داشته باشیم و در عرصه بازار نیز کنترل بازار را در دست داریم که بتوانیم از موارد مانندی جعل موارد استاندارد بر روی کالاها جلوگیری کنیم.