۰ نفر

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تعیین‌تکلیف هواپیماهای زمین‌گیر تا پایان سال

۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۷:۰۴
کد خبر: 149639
تعیین‌تکلیف هواپیماهای زمین‌گیر تا پایان سال

حضور هواپیمای بویینگ در ایران قدمتی چند ده سال دارد. بعد از انقلاب اسلامی هیچ مبادله‌ای بین این شرکت و ایران انجام نشد ولی همچنان هواپیماهای بویینگ در خطوط هوایی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 حالا پس از سی و اندی سال قرار است دوباره هواپیماهای جدید وارد ناوگان هوایی ایران شوند اما این بار دیگر بویینگ تنها فروشنده هواپیما نیست وچند شرکت  از جمله ایرباس و ATR  میتسوبیشی به‌عنوان رقیب در کنار بویینگ قرار گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، پیش از این ایران به دنبال انعقاد قرار‌داد با شرکت‌های خارجی برای خرید هواپیما بود اما حالا شرایط تغییر کرده و این شرکت‌های بزرگ هواپیمایی هستند که برای فروش هواپیماهای خود به ایران به رقابت پرداخته‌اند. از سوی دیگر موافقت دولت آمریکا با آغاز مذاکرات شرکت بویینگ با ایران در رابطه با احتمال فروش هواپیماهای جت ساخت این شرکت، نشانه‌ای در زمینه خوش‌بینی شرکت‌های سازنده هواپیماهای غیرنظامی نسبت به آینده است. همچنین شرکت‌های هواپیماسازی جهانی از زمان لغو تحریم‌های غرب علیه ایران طی ماه‌های گذشته، علاقه‌مند بازگشت به بازار ایران هستند.

تحریم‌های ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش باعث شد حدود ۱۳۰ هواپیما به دلیل نیاز به قطعات یدکی زمین‌گیر شوند. لغو تحریم‌ها در ماه گذشته راه را برای جایگزین کردن ناوگان هوایی فرسوده ایران هموار کرد. از سوی دیگر برآورد سازمان هوانوردی تجاری و غیرنظامی ایران (CAO) نشان می‌دهد ایران برای تامین نیازهای بازار داخلی با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی‌اش، سالانه به حدود ۸۰ تا ۹۰ هواپیمای جدید طی پنج سال آینده و ۵۵۰ هواپیما در یک دهه نیاز دارد.

 برنامه وزارت راه و شهرسازی برای هواپیماهای زمین‌گیر

پس از خرید هواپیما و تقویت ناوگان هوایی یکی از دغدغه‌های صاحبان شرکت‌های هواپیمایی بدون‌استفاده ماندن هواپیماهای زمین‌گیر است. در این راستا اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای تعیین‌تکلیف این هواپیماها گفت: «این وزارتخانه دو برنامه برای هواپیماهای زمین‌گیر دارد. نخست تعمیر هواپیماهایی که قابل استفاده است. دوم اسقاط کردن آنهایی که تصمیم درباره آنها پس از بررسی تیم کارشناسی اعلام خواهد شد.» او ادامه داد: «هواپیماهای قابل استفاده توسط تیم کارشناسی بررسی می‌شوند و اگر مشکل آنها تعویض قطعات مانند موتور باشد، این کار انجام می‌شود و هواپیما به ناوگان هواپیمایی بازخواهد گشت.»

فخریه‌کاشان به اسقاط کردن هواپیماهای از رده خارج شده اشاره کرد و افزود: «‌قرار است قطعات مورد استفاده این هواپیماها توسط تیم کارشناسی از بدنه هواپیما خارج و در هواپیماهای دیگر به کار گرفته ‌شود.»قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از اتجام مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای خرید قطعات هواپیماهای اسقاطی خبر داد و گفت: «ممکن است کار تیم فنی برای بررسی قطعات مدتی طول بکشد اما تا پایان سال تکلیف این هواپیماها مشخص خواهد شد.»

 ژاپنی‌ها در راه ایران

بعد از اعلام آمادگی شرکت بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران این بار نوبت ژاپنی‌هاست که بخواهند بعد از چند دهه تلاش در صنعت هواپیماسازی خود را در بازار جهانی صنعت هواپیما‌سازی معرفی کنند. از این رو بازار ایران با توجه به نیاز بالای خود برای خرید هواپیماهای جدید یکی از جذاب‌ترین بازارهای هدف برای این کشور به شمار می‌رود.

فخریه‌کاشان در پاسخ به این پرسش که مذاکره با ژاپنی‌ها به کجا رسیده است، گفت: «دیدار و گفت‌وگوهایی با مسئولان شرکت میتسوبیشی انجام شده است. طبق توافق قرار است 20 فروند هواپیمای کوچک برای مصارف کوتاه برد داخلی و جا‌به‌جایی حدود 70 تا 100 مسافر خریداری شود.» هواپیماهای مدنظر ایران از مدل MR خواهد بود. این هواپیما که پس از سال‌ها بررسی و سنجش شرایط از سوی ژاپن در سال 2015 رونمایی شد، ظرفیت مسافرگیری حدود ‌70 تا90 مسافر را دارد و سهام آن در اختیار چند شرکت تجاری ژاپنی است. براساس اطلاعاتی که از شرایط شرکت میتسوبیشی ارائه شده، این شرکت در طول سال‌های گذشته بخشی از بال‌های هواپیماهای بویینگ را تامین می‌کرده و با افزایش توان تکنولوژیک خود به ساخت هواپیمای مسافرتی (MRجت میتسوبیشی) دست یافته است.

شرکت هواپیمایی بویینگ ابرقدرت دنیا  

شرکت بویینگ، در طول سال‌های متمادی فعالیت در حوزه فناوران هوافضایی و صنایع جنگ‌افزاری، تمرکز اصلی خود را بر تولید هواپیماهای مسافربری معطوف کرد و با خریداری و ادغام شرکت‌های هواگردسازی و صنایع دفاعی، توسعه یافت که نقطه عطف آن، در سال ۱۹۹۷ بود. در پی خریداری و ادغام مک‌دانل داگلاس، بویینگ به بزرگ‌ترین شرکت هوافضای جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۰۱ دفتر مرکزی بویینگ، به شهر شیکاگو انتقال یافت. شرکت هواپیماسازی بویینگ به‌طور متوسط سالانه ۷۴۵ فروند هواپیما تولید می‌کند و بویینگ ۷۳۷، ۷۸۷، ۷۷۷، ۷۴۷ و ۷۶۷ از مهم‌ترین تولیدات این شرکت است.

شرکت هواپیمایی ایرباس و غول‌هایی به نام A300

«ایرباس» شرکت هواپیماسازی اروپایی و سازنده بزرگ‌ترین هواپیمای جت مسافربری جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر تولوز، فرانسه قرار دارد و کارخانه‌های آن در سراسر اروپا گسترده هستند. شرکت ایرباس هم‌اکنون به‌عنوان بازوی تولید هواپیماهای مسافربری گروه ایرباس فعالیت می‌کند. ایرباس هم‌اکنون پس از بویینگ، دومین شرکت هواپیماسازی جهان به‌شمار می‌آید و در حدود نیمی از هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی جهان را تولید می‌کند. انواع مدل‌های این هواپیما عبارتند از: A300B2 مدل پایه مسافربری، A300B4 مدل مسافربری با محدوده پرواز بیشتر، A300C4 مدل مسافربری با امکان تغییر کاربری، A300F4 مدل ترابری و A300-600 مدل مدرن‌تر.