۰ نفر

تلاش برای تعامل با FATF موضوع جدیدی نیست

بدون دادن هیچ امتیازی از فهرست سیاه خارج شدیم

۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۵
کد خبر: 147746
بدون دادن هیچ امتیازی از فهرست سیاه خارج شدیم

طیب نیا با بیان اینکه ما تلاش می کنیم برنامه اقدام را اجرا کنیم تصریح کرد: در فرصت ۱۸ ماهه توانستیم از فهرست سیاه خارج شده و تحریم های ما به حالت تعلیق درآید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طیب نیا در ادامه گفتگو بیان کرد: این اولین بار است که یک کشور قبل از اینکه برنامه اقدام را اجرا کند از فهرست سیاه خارج شده و به حالت تعلیق درآمده است.

وزیر اقتصاد افزود: ما بدون اینکه کوچکترین امتیازی به طرف خارجی بدهیم از گروه سیاه خارج و به حالت تعلیق درآمدیم.

طیب نیا در خصوص عدم اجرای برنامه اقدام گفت: در بدترین حالت ممکن که ما هیچ کدام از بندها را انجام ندهیم به شرایط ۳ ماه قبل بازمی گردیم.

وی تاکید کرد: آنچه FATF از ما می خواهد اطلاعات بانکی نیست بلکه آنها می خواهند در سیستم بانکی٬ نرم افزاری داشته باشیم که تخلفات و معاملات مشکوک را شناسایی کند که همه اینها در برنامه اقدام پیش بینی شده است.

وزیر اقتصاد افزود: آنها نرم افزار را همراه با اطلاعات نمی خواهند.

وی در خصوص دستاوردهای ۳ ماه گذشته نیز گفت: ما در طی این مدت به اعتبار اکشن پلن هیچ اقدامی انجام ندادیم اما متوقف نیز نبودیم.

طیب نیا در بخش دیگری از این گفتگو گفت: هیچگونه تحریم بین المللی درباره تروریسم وجود ندارد و از هیچ جایی تبعیت نمی کنیم. همچنین هیچگونه مبادله اطلاعاتی با FATF وجود ندارد و با نهادهای مالی هیچ کشوری در قالب همکاری دو جانبه تبادل اطلاعات نداریم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه هرگز تحریم های ظالمانه را به رسمیت نشناخته ایم و نخواهیم شناخت گفت: تحریم های ظالمانه برای انزوای ایران است و باید به دنیا نشان دهیم که ایران سردمدار مبارزه با تروریسم است و نقشه های کشورهای همسایه مانند عربستان را خنثی کنیم.

طیب نیا با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان  سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل٬ گفت: به جای اینکه خودمان را درگیر برنامه ها و جو سازی های انتخاباتی کنیم تلاش کنیم رهنمودهای مقام معظم رهبری را اجرا و وقت خودمان را صرف افزایش توان و تولید کشور و بهبود وضع زندگی و اقتصادی مردم کشور کنیم.