۰ نفر

دیدارهای مختلف روحانی با مقامات کشورها؛

روحانی: از فعالیت در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران استقبال می‌کنیم

۱ مهر ۱۳۹۵، ۱:۰۶
کد خبر: 147122
روحانی: از فعالیت در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران استقبال می‌کنیم

دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در این دیدارهای مختلفی که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان برگزار شد، با رئیس جمهور بلغارستان، نخست وزیران نروژ و سوئد دیدار و گفتگو داشت.

حسن روحانی در نیویورک

به گزارش اقتصاد آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در این دیدار که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در محل اقامت رییس جمهور برگزار شد، از بلغارستان به عنوان یکی از دروازه های ایران برای رسیدن به اروپا  نام برد و گفت: با برنامه ها و همکاری های منطقه ای شبکه ریلی ایران از شرق آسیا تا بنادر گرجستان و از آنجا نیز از طریق دریای سیاه به بنادر بلغارستان اتصال خواهد یافت.

رییس جمهوری با بیان اینکه برای ما مهم است که مسیرهای تجاری متقابل بین منطقه و اتحادیه اروپا با کشورهای دوست نظیر بلغارستان ایجاد کنیم، گفت: بخش های خصوصی باید با ظرفیت های دو کشور آشنا و برای افزایش روابط حمایت شوند بویژه اینکه در ایران به عنوان قلب یک بازار منطقه ای 400 میلیونی، فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری شرکت های بلغارستانی وجود دارد.

روحانی همچنین با توجه به پیشرفت های دو کشور در حوزه های علمی و فناوری ، اظهارداشت: در حوزه هایی از جمله داروسازی، از تاسیس شرکتهای مشترک و صادرات تولیدات آنها به بازارهای منطقه ای استقبال می کنیم.

رییس جمهوری بلغارستان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه صوفیه خواهان تقویت همکاری های خود با تهران است، تفاهم، بردباری، صلح و دوستی را رویکرد مشترک دو کشور دانست و اظهارداشت: بلغارستان به عنوان کشوری دوست، علاقمند است که پایه ای برای روابط ایران با کل اتحادیه اروپا باشد.

روسن پلونلیف افزود: بلغارستان آماده تسهیل روند تجارت ایران با اروپا است و در عین حال آماده است در حوزه تولید تجهیزات داروسازی سرمایه گذاری کند.

وی اظهارداشت: بلغارستان همچنین آماده است شرکتهای ایرانی را برای حضور فعالتر و با هزینه ای کمتر در اروپا یاری دهد.

حسن روحانی در نیویورک

به گزارش اقتصاد آنلاین، رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار نخست وزیر سوئد با اشاره به ظرفیت های صنعتی و علمی خوب دو کشور تاکید کرد که تهران علاقه مند به گسترش روابط با استکهلم در همه عرصه ها است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه به وقت نیویورک و در دیدار "استفان لوون" که در محل اقامت رییس جمهور و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده جذب و مشارکت در سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی است و باید بخش خصوصی دو کشور را با امکانات یکدیگر آشنا و آنها را به مشارکت و همکاری بیشتر تشویق کرد.

رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه همکاری های بانکی می تواند پایه روابط نوین اقتصادی دو کشور باشد، اظهارداشت:حل و فصل برخی مشکلات بانکی تحول بزرگی نیز در روابط ایران و کشورهای اروپایی ایجاد خواهد کرد و امیدواریم شاهد فعالیتهای اقتصادی مشترکی به نفع دو کشور و منطقه، با کشور دوست سوئد باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه دولت های اروپایی و از جمله سوئد باید به بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند، گفت: توسعه همکاری های بانکی و برداشتن موانع در این مسیر، بخشی از تعهدات طرفین طبق برجام و قطعنامه مرتبط با آن در شورای امنیت است.

رییس جمهوری، همکاری های بانکی را یکی از پایه های روابط اقتصادی دو کشور ذکر کرد و افزود: با شماری از کشورها همکاری های جدید بانکی را آغاز کرده ایم و مایلیم چنین همکاری را با بانکهای اروپایی و از جمله سوئدی نیز داشته باشیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عضویت سوئد در شورای امنیت، گفت: حضور سوئد در شورای امنیت با توجه به فرهنگ و رویه معتدلی که مردم این کشور دارند می تواند در حل مسایل پیچیده بین المللی بسیار مفید باشد.

روحانی با تشریح وضعیت منطقه بویژه یمن و سوریه گفت: اکنون مردم  این دو کشور در شرایط سختی بسر می برند و نیازمند کمکهای دارویی و غذایی هستند. بمبارانهای پی در پی زیرساخت های یمن را نابود و وضعیت مردم این کشور را بحرانی کرده به گونه ای که در صورت نرسیدن دارو و غذا ، با خطر بزرگی مواجه اند.

رییس جمهوری افزود: در سوریه نیز وضعیت بدین گونه است. گروههای تروریستی مردم این کشور را با خطر مواجه و زیر ساخت های این کشور را نابود کرده اند.

 روحانی با اشاره به مسایل بسیار پیچیده و مهم در منطقه و تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی یکی از مهمترین پایه های ثبات در منطقه و محو ریشه های تروریستی است،  گفت که دو کشور می توانند در نحوه کمک رسانی انساندوستانه به مردم آسیب دیده منطقه همکاری کنند.

نخست وزیر سوئد نیز در این دیدار  با بیان اینکه در ماه های آتی در صدر یک هیات بزرگ اقتصادی راهی تهران می شود ، گفت : سوئد به دنبال توسعه روابط با ایران در همه عرصه ها بویژه اقتصادی است.

استفان لوون با اشاره به روابط قوی دو کشور در حوزه های مختلف ، اظهارداشت: بی صبرانه منتظر دیدار از ایران هستم و باید با تلاش بیشتر موانع همکاری بانکی را برداریم.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ریشه کنی تروریسم و نقش اشتغال و توسعه اقتصادی در این روند، گفت: حملات سالهای اخیر، زیرساخت های سوریه و یمن را به یک ویرانه تبدیل کرده و صدمات زیادی به مردم این کشور زده است.

نخست وزیر سوئد تصریح کرد: همه باید دست به دست دهند تا آرامش بار دیگر به سوریه و یمن بازگردد و لازمه تحقق این امر ، پیگیری راه حل های سیاسی است.

حسن روحانی در نیویورک

به گزارش اقتصاد آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه به وقت نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، در دیدار خانم «ارنا سولبرگ»  نخست وزیر نروژ با اشاره به ظرفیت‌های موجود دو کشور برای ارتقاء همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، گفت: جمهوری اسلامی ایران از همکاری و فعالیت شرکت‌های نروژی در حوزه انرژی و سایر بخش‌های اقتصادی خود استقبال می‌کند.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: امروز در فضای پسابرجام باید هر دو کشور برای توسعه و ایجاد تنوع در مناسبات و همکاری‌های خود به نفع دو ملت استفاده کنند.

روحانی همچنین بر توسعه روابط و همکاری‌های بانکی، علمی، فرهنگی و فناوری تهران – اسلو تأکید کرد.

رییس‌ جمهوری در ادامه با تأکید بر اینکه مشکلات منطقه نیازمند راه حل سیاسی است، اظهار داشت: به‌رغم پیچیدگی‌ها و مشکلات موجود در منطقه، راه‌حل نهایی، اتخاذ رویکرد سیاسی و مذاکره است و بدون تردید اگر توافق سیاسی حاصل شود مبارزه و بیرون راندن تروریست‌ها سریعتر و امکان‌پذیرتر خواهد بود.

روحانی تأکید کرد: تهران و اسلو در مسایل منطقه‌ای می‌توانند رایزنی‌ها و همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشته باشند و معتقدیم اگر جامعه جهانی خواستار حل و فصل مسایل و مشکلات منطقه‌ای است، باید به حامیان تروریست‌ها فشار وارد کند.

خانم «ارنا سولبرگ» نخست‌وزیر نروژ نیز در این دیدار با تأکید بر اراده کشورش بر توسعه و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران، گفت: برجام گشایش جدیدی ایجاد کرده و اکنون فرصت خوبی برای تعمیق روابط دو کشور، بوجود آمده است و مصمم هستیم از این فرصت نهایت استفاده را به عمل آوریم.

نخست وزیر نروژ افزود: تهران و اسلو در زمینه صنایع و فناوری جدید ظرفیت زیادی برای همکاری دارند و امیدوارم پس از برجام شاهد تحولات خوبی در عرصه روابط همه جانبه دو کشور باشیم.