۰ نفر

ایجاد یک درجه انعطاف‌پذیری در بودجه؛

چه بودجه‌ای دورنمای بلندمدت به اقتصاد می‌دهد؟

۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۲۴
کد خبر: 145111
چه بودجه‌ای دورنمای بلندمدت به اقتصاد می‌دهد؟

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که «یک درجه انعطاف‌پذیری باید در بودجه گذاشته شود که اگر در شرایطی خاص تغییراتی صورت گرفت، دولت اجازه داشته باشد تغییرات را انجام دهد.»

محمد کردبچه درباره برنامه ششم توسعه اظهار داشت: «دولت در لوایح برنامه که هر سال به مجلس پیشنهاد می‌کرد، این درجه انعطاف را می‌گذاشت که از مجلس اجازه بگیرد در موارد خاص اگر اشکالاتی به وجود آمد، بتواند در برنامه تجدیدنظر کند. منتها در چند سال گذشته به دلیل این‌که یک‌چنین چیزی وجود نداشت، بنابراین هر یک «واوی» را می‌خواستند در قانون برنامه عوض کنند، مشکل به وجود می‌آمد.»به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: «مجلس هم اختیار دارد و هم علاقه‌مند است که تمام موارد برنامه و لایحه را تصویب کند. همان‌طور که گاها می‌بینیم وقتی لایحه را به مجلس ارائه می‌دهند، اما جداول را نمی‌دهند، اعتراض می‌کنند چرا جداول و برنامه تفصیلی بخش‌ها را ندادید. این موضوع اشکال ندارد؛ منتها به شرط این‌که انعطاف‌پذیری هم وجود داشته باشد.»

کردبچه عنوان کرد: «اگر شما برنامه را تصویب کنید و بعد هر یک واوی را که دولت بخواهد تغییر دهد، باید یک لایحه جدید ارائه دهد و این مشکل‌ساز خواهد بود.»

وی متذکر شد: «لایحه جدید باعث طولانی شدن پروسه کاری می‌شود، بنابراین الزام کار این است که حتما باید برنامه انعطاف‌پذیر باشد.»

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: «نکته دیگر این است که خیلی از کشورها بودجه‌های چند سالانه تصویب می‌کنند. یعنی به جای این‌که بودجه سالانه و برنامه 5 ساله داشته باشند، بودجه دو سالانه دارند. این بودجه کمک می‌کند در مدت برنامه تعداد بودجه‌ها کم شود. از سوی دیگر، برای هر دوره ریاست‌جمهوری می‌توان دو بودجه دو سالانه داشت.»

کردبچه تاکید کرد: «در بودجه دو سالانه هم بلندمدت فکر می‌کنید و هم این‌که یک دورنمای بلندمدتی را به مجلس نشان می‌دهید.»

وی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر خیلی از کشورها بودجه‌های دوسالانه و سه سالانه دارند؛ هم کشورهای پیشرفته و هم بسیاری از کشورهای در حال توسعه هم‌اکنون برنامه 5ساله ندارند. آنها بودجه دو ساله دارند. این با قوانین مالی و محاسباتی ما مشکل پیدا نمی‌کند. یعنی شما بودجه دو سالانه را به مجلس می‌دهید، سال اول را مجلس تصویب می‌کند و سال دوم برای اطلاع است. بر این اساس، ما مثلا می‌دانیم یک بودجه برای سال‌های 96 و 97 داریم. بودجه 96 را تصویب می‌کنیم و سال 97 جهت اطلاع است.»