۰ نفر

تولید ۴ میلیون بشکه نفت منجر به جهش اقتصادی نمی‌شود

۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۱۶
کد خبر: 144980
تولید ۴ میلیون بشکه نفت منجر به جهش اقتصادی نمی‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت نمی تواند منجر به جهش اقتصادی در کشور شود و اولویت ایران در افزایش ظرفیت تولید، تمرکز بر ازدیاد برداشت از میدان هاست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی کاردر صبح امروز (شنبه، ٢٠ شهریورماه) در نشست «هم اندیشی شرکت های بالادستی نفت و گاز»، گفت: کشورهای همسایه از جمله عربستان و عراق، با سرعت طرح های توسعه ای خود را پیش می برند و ما نیز باید به سرعت فعالیت های خود در برداشت از میدان های مشترک بیفزاییم.

وی افزود: در آستانه ورود به برنامه ششم توسعه هستیم و همانطور که بارها گفته شده است، دستیابی به اهداف بالادست صنعت نفت در این برنامه به بیش از ١٠٠ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و رشد حدود ٩ درصدی صنعت نفت در پایان برنامه نیز با احتساب جذب این میزان سرمایه هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر نفت، یکی از مشکلات اصلی شرکت ملی نفت ایران را ضریب بازیافت ناچیز برخی مخازن نفتی عنوان کرد و گفت: با توجه به هدف‌گذاری تولید نفت و گاز، باید عمده تلاش خود را روی ازدیاد برداشت از میدان های در حال بهره برداری متمرکز کنیم.

کاردر ادامه داد: باید بپذیریم ظرفیت تولید چهار میلیون بشکه نفت در روز، ظرفیت مناسبی برای پرشهای اقتصادی کشور نیست و این میزان باید افزایش یابد.

وی با اشاره به پیشرفت چند طرح پالایشگاهی در کشور، گفت: این که باید از خام فروشی پرهیز شود، بحث کاملا درستی است اما این موضوع مغایرتی با ضرورت بهره مندی بیشتر از ظرفیت های موجود و تلاش برای ازدیاد برداشت ندارد و امیدواریم با تعریف و تکمیل طرح های پایین دستی، این مهم نیز محقق شود.

کاردر با یادآوری این که شرکت ملی نفت ایران بسته ای از قراردادها را در دستور کار دارد، گفت: در تعدادی از میدان های موضوع قرارداد، شرکت ایرانی به عنوان محور اصلی فعالیت می کند و می تواند از همکاری شرکت خارجی بهره مند شود و در تعدادی از میدان ها شامل میدانهای بزرگ، شرکت خارجی محور اجرای قرارداد است و مکلف است با همکاری شریک ایرانی خود فعالیت های توسعه ای را انجام دهد.

وی ادامه داد: شرکت های ایرانی بهتر است در تعیین شریک های خارجی خود، از ظرفیت شرکت های نفتی بین المللی (IOC) استفاده کنند؛ زیرا این شرکت ها قادرند منابعی خارج از سقف ECA (پوشش بیمه ای) را به کشورمان وارد کنند و از این حیث، منابع مالی جدیدی برای کشور تعریف می شود؛ همچنین شرکت های خصوصی می توانند از منابع صندوق توسعه ملی بهره مند شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با یادآوری این که اکنون با تمهیدات اندیشیده شده برای تامین مالی پروژه های غرب کارون و پارس جنوبی، در این دو بخش نگرانی جدی وجود ندارد، افزود: با این حال باید بطور جدی در فکر جذب سرمایه باشیم؛ پارس جنوبی از سال ١٤٠٢ به بعد با افت تولید گاز روبرو می شود و نگهداشت تولید در این میدان نیازمند تامین منابع مالی و فناوری های روز است.

کاردر گفت: فاز ١١ به عنوان محور استفاده از فناوری در دستور کار قرار می گیرد و با انتقال فناوری در سایه طرح توسعه این فاز پارس جنوبی، امکان تعمیم فناوری ها به دیگر فازهای پارس جنوبی به خصوص در مبحث نگهداشت تولید فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره لایه نفتی پارس جنوبی نیز با بیان این که هدف‌گذاری تولید روزانه ٣٥ هزار بشکه از این میدان، رقم مناسبی نیست، ادامه داد: طبق برنامه، امیدواریم تولید از لایه نفتی تا پایان سال آغاز شود.

وی با اشاره به ایجاد فضای مناسب برای همکاری بیشتر با شرکت های خصوصی در پروژه های شرکت ملی نفت ایران، عنوان کرد: طرح های ان جی ال بطور کامل در اختیار بخش خصوصی گذاشته می شود؛ همچنین در بخش ال ان جی که اخیرا فرمول نهایی آن از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است، مصمم به بهره مندی از ظرفیت های بخش خصوصی هستیم و باید ال ان جی به جایگاه مناسبی در سبد صادراتی گاز کشور دست یابد.

براساس اعلام وزارت نفت، نشست «هم اندیشی شرکت های بالادستی نفت و گاز» صبح امروز (شنبه، ٢٠ شهریور ماه) با حضور تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت ملی نفت ایران و شرکت های صاحب صلاحیت برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید در باشگاه کوشک برگزار شد.