۰ نفر

ولایتی: توافق FATF به صلاح کشور نیست

۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۶:۲۶
کد خبر: 143907
ولایتی: توافق FATF به صلاح کشور نیست

دو ماهی از توافق ایران و FATF می‌گذرد. توافقی که طبق آن بنا شد ایران قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی خود را با قوانین روز جهانی همراستا کند تا با ایجاد اطمینان برای بانک‌های جهان، روابط مالی جهانی بتواند از سر گرفته شود.

 پس از ١٢ سال عقب‌ماندگی از استانداردهای روز دنیا و قوانین جدید مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، لازمه برقراری دوباره روابط مالی با جهان پذیرش الزامات بین‌المللی در این خصوص است. پذیرش تعهداتی که اگرچه ایران را به صورت موقت از لیست پولشویی خارج کرد اما امروز همچنان مورد انتقاد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، روز گذشته علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به این توافق انتقاد کرد. او با بیان اینکه توافق FATF  به صلاح کشور نیست و خودی‌ها نباید از نقشه‌های دشمن تبعیت کنند، گفت: این توافق به صلاح کشور نیست زیرا آن کسی پیروز نهایی است که بتواند مقاومت را ادامه دهد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دیدار مشترک با استفان اوبرایان، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آ‌یا توافق ایران با FATF را به صلاح کشور می‌دانید یا خیر، اظهار داشت: اگر کسی در مقابل این نوع تحریم‌ها ایستادگی نکند و ضعف نشان دهد، بازنده خواهد بود و طرف مقابل پیروز می‌شود.

اگرچه طبق این توافقنامه ایران با پذیرفتن تعهداتی به مدت ١٢ ماه از لیست سیاه پولشویی و تامین مالی تروریسم خارج شده و در صورت اجرای صحیح توافقی که به «برنامه اقدام» شهرت یافته است، به‌طورکامل از این لیست خارج می‌شود اما نقدها به این توافق به‌حدی بود که ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی برای توضیح درباره این توافق در جمع پژوهشگران مجلس حاضر شد و گزارشی از توافقات صورت گرفته ارایه داد.

رییس کل بانک مرکزی در این جلسه تاکید کرد: بانک مرکزی اطلاعات مشتریان و حساب‌های بانکی را در اختیار FATF قرار نمی‌دهد، مذاکرات ما با گروه ویژه اقدام مالی در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است و مصادیق تروریسم را نیز خود ایران تعیین می‌کند.

داستان عدم برقراری روابط بانکی ایران و بانک‌های معتبر دنیا بر سر ایران‌هراسی و عقب‌ماندگی قوانین و استانداردهای ایران است. ایران در ١٢ سال گذشته با همان نظام و استانداردهای کهنه خود عملیات مالی انجام داده در حالی که دنیا در این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی داشته است. به جز این استانداردها که صورت‌های مالی بانک‌ها را شفاف می‌کند، قوانینی در دنیا تدوین و مورد اجرای کشورها قرار گرفته که در ایران نمونه‌ای نداشته است. این قوانین درراستای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، روابط مالی شفاف از بانک‌های دنیا می‌خواهد و با نظارت مستمر به این روابط، سد راه پولشویی و تامین مالی تروریسم می‌شود. حال ایران که به تازگی و پس از توافق هسته‌ای می‌خواهد به این جمع بپیوندد باید این استانداردها و قوانین را به روز کند. بدون این به‌روز‌رسانی بانک‌های دنیا امکان ارتباط با ایران را میسر نمی‌دانند.

اگرچه از سال گذشته بانک مرکزی قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را تدوین کرد و در مجلس هم به تصویب رسید اما تا زمانی که یک سازمان بین‌المللی مانندFATF  و بانک جهانی این قوانین را تایید نکنند، بانک‌های دنیا به قوانین جدید ایران اطمینان پیدا نکرده و حاضر به برقراری روابط نمی‌شوند. بنابراین لازمه ایجاد ارتباط مالی با جهان پذیرش الزامات و تعهداتی است که در راستای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم باید داده شود. تعهداتی که تمام کشورهای جهان آن را پذیرفته و مطابق آن قوانین عمل می‌کنند. با این حال عده‌ای معتقدند تعهدی که اخیرا ایران پذیرفته، اطلاعات بانکی ایران و روابط مالی محرمانه را لو می‌دهد. روابط مالی که در سال‌های گذشته تعداد زیادی اختلاس و فساد را در دل خود جای داده بود.

ولایتی در حاشیه جلسه دیروز خود با استیفان اوبرایان، معاون دبیرکل سازمان ملل درباره دلیل تحریم قرارگاه خاتم‌الانبیا توسط بانک ملت و سپه نیز صحبت کرد. او در پاسخ به این پرسش که آیا این مساله به توافق FATF مربوط می‌شود یا خیر، گفت: دلیل تحریم قرارگاه خاتم یا قدس یا دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که پیشتاز مبارزه علیه صهیونیست و حامیان صهیونیسم هستند بوده که آنها پیشتاز مبارزه با کسانی یا کشورهایی هستند که علیه اسلام حرکت می‌کنند و در پی این ده‌ها سال پرچم‌دار مبارزه با صهیونیسم و حامیان صهیونیستم بودند و این مهم‌ترین دلیلش است.

ولایتی تاکید کرد: بدون تردید این تحریم‌ها مانع نخواهد شد از اینکه قرارگاه خاتم، قدس یا همه مبارزین و کسانی که در راستای اهتزاز اسلام و اعطای مبارزه با صهیونیسم آن گام‌برمی‌دارند دست از مبارزه بردارند و به این ترتیب این دستگاه‌ها مورد تحریم قرار گرفتند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت تصریح کرد: مبارزان ما چه در داخل و چه در منطقه و چه در صحنه فلسطین، لبنان و به‌طور کلی زنجیره مقاومت به خاطر این تحریم‌ها دست از مقاومت برنخواهند داشت، همچنین آنها حزب‌الله را تحریم کردند اما حزب‌الله به هیچ‌وجه دست از مبارزه برنخواهد داشت یا بزرگان ما در این سلسله مقاومت تحریم شدند اما آنها هم دست از مقاومت برنداشتند.

ولایتی ادامه داد: اگر قرار باشد آنها به خاطر تحریم دست از مقاومت بردارند مطمئنا هر روز دایره این تحریم‌ها تنگ‌تر شده بنابراین با افزایش تحریم‌ها، مقاومت نیز افزایش یافته و ادامه دارد و در این میان مهم آن است که خودی‌ها نباید از نقشه‌هایی که دشمنان طراحی می‌کنند، تبعیت کنند. وی خاطرنشان کرد: اگر مقاومت ادامه یابد دشمنان می‌فهمند که تحریم بی‌فایده است و سرانجام آن کسی که پیروز خواهد شد مقاومت‌کنندگان هستند.

ولایتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا توافق ایران با FATF ارتباطی با برجام دارد یا خیر، تصریح کرد: جوهر انقلاب اسلامی، مقاومت است و مادامی که مقاومت ادامه یابد پیروزی جمهوری اسلامی ایران هم استمرار خواهدداشت بنابراین هر گاه ما از مقاومت خسته شویم پیروزی هم متوقف می‌شود. تجربه نشان داده مردم ایران و کسانی که از ایران تبعیت می‌کنند از جمله عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و... از مقاومت خسته نمی‌شوند.

ولایتی ادامه داد: ما ملزم به این نیستیم که هر آنچه نهادهای مالی بین‌المللی به ناحق در مورد مسوولان جمهوری اسلامی ایران تصمیم می‌گیرند را اجرا کنیم و به هیچ‌وجه این کار درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: هدف دستگاه‌های بین‌المللی محروم کردن جمهوری اسلامی ایران از امکانات مالی و تسهیلات بین‌المللی اقتصادی است که به نوعی تحریم و محدود کردن جمهوری اسلامی ایران و فعالان اقتصادی به شمار می‌رود و نباید از آنها تبعیت کنیم. رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما باید با این نوع تحریم‌ها و محدود‌سازی‌ها مبارزه کنیم نه اینکه از آن تبعیت و در آن جهت حرکت کنیم.