۰ نفر

در گفت و گو با کارشناسان بررسی شد:

خوب و بد کارنامه اقتصادی دولت

۷ شهریور ۱۳۹۵، ۵:۴۵
کد خبر: 142506
خوب و بد کارنامه اقتصادی دولت

سه سال از آغاز به کار دولت یازدهم می‌گذرد و اکنون با نزدیک‌تر شدن به روزهای پایانی فعالیت دولت، عملکرد آن بیش از پیش زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

 در حالی روحانی با بیش از 18 میلیون و 613 هزار رای سکان قوه مجریه را در دست گرفت که با آشفتگی‌های آن روزهای اقتصاد ایران، روزهای سختی را پیش روی خود می‌دید. رشد اقتصادی منفی، تورم سرسام‌آور، بحران روابط خارجی و تشدید تحریم‌ها، گوشه‌یی از شرایط بغرنجی بود که دولت یازدهم باید خود را برای مواجهه با آن آماده می‌کرد. با این حال، در شرایطی که انتظار می‌رفت تمام قوا برای سر و سامان دادن به شرایط نامساعدی که برای کشور رقم خورده بود، یکپارچه شوند، دولت یازدهم از نخستین روزهای آغاز به فعالیت خود با بیشترین مخالفت‌ها از سوی سایر ارکان حکومتی و منتقدان مواجه شد. در همین شرایط دولت برنامه‌های خود را برای بهبود شرایط اقتصادی کلید زد و در نخستین اقدام خود مهار تورم را محور قرار داد تا توده مردم در برابر آوارهای اقتصادی ناشی از تصمیمات اشتباه دولت‌های پیشین کمتر آسیب ببینند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  در چنین شرایطی دولت راه‌حل بهبود شرایط اقتصادی را در رفع تحریم‌ها و بهبود روابط بین‌المللی دید و در این راستا تلاش کرد تا مساله هسته‌یی را که طی سال‌‎های متمادی به وضعیتی بحرانی رسیده بود، حل و فصل کند. هر چند عده‌یی در ارزیابی عملکرد دولت روحانی، توافق هسته‌یی و رفع تحریم‌ها را از مهم‌ترین اقدامات دولت ارزیابی می‌کنند اما از همین ناحیه بود که شدیدترین انتقادات به دولت روانه شد. به گونه‌یی که مخالفان توافق هسته‌یی از هیچ‌گونه مخالفتی با دولت فروگذار نکردند و موج انتقادات به این رویکرد دولت، حتی ماه‌ها پس از اجرای برجام نیز همچنان ادامه دارد. هرچند رفته رفته اثرات این اقدام دولت، در اقتصاد کشور نمایان شد و با بازگشت تولید و صادرات نفت به شرایط پیش از تحریم و گسترش روابط تجاری، وضعیت اقتصادی نیز رو به بهبود است. با توافق هسته‌یی و رفع تحریم‌ها، اکنون درآمدهای نفتی نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و کارشناسان بر این‌باورند که نحوه هزینه‌کرد این درآمدها در آینده اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در این میان، دولت علاوه بر تلاش در جهت بهبود روابط خارجی، اقداماتی را نیز به صورت موازی در سایر بخش‌های اقتصادی دنبال کرد که از آن جمله می‌توان به گسترده‌تر کردن درآمدهای مالیاتی اشاره کرد که به دنبال افت قیمت جهانی نفت و کاهش درآمدهای دولت، محور قرار گرفت اما از همین ناحیه، انتقاداتی نیز به دولت وارد می‌شود مبنی‌بر اینکه این فشارهای مالیاتی در شرایط رکودی به صلاح نخواهد بود.

از دیگر اقدامات دولت، اصلاح نظام بانکی و تلاش برای سر و سامان دادن به بدهی‌های خود به بانک‌ها، بانک مرکزی و پیمانکاران بود که در این زمینه نیز انتشار اوراق بدهی در لایحه بودجه را پیش‌بینی کرد اما از این موضع نیز نگرانی‌هایی وجود دارد که ضعف در کنترل، هرج و مرج اقتصادی و افزایش پایه پولی را رقم بزند.

 

دولت1

 

به‌هرصورت مجموع اقدامات دولت در حوزه‌های مختلف بود که رشد اقتصادی 4.4 درصدی را در سه ماهه نخست سال جاری به ثمر نشاند و وعده تورم تک رقمی را محقق کرد. هرچند دولت در تمام اقدامات جاری خود همواره رویکرد محتاطانه‌یی را در پیش گرفته بود که این رویکرد نیز با توجه به خیل انتقاداتی که به دولت وارد می‌شد، دور از انتظار نبود. دولت یازدهم در حالی سر و سامان دادن به هرج و مرج‌های به جا مانده از دولت پیشین را در پیش گرفت که مجلس را نیز با خود همراه نمی‌دید. هر چند امید می‌رفت با روی کار آمدن مجلس دهم، دولت بتواند از همراهی مجلس بیشتر بهره ببرد اما تجربه ماه‌های نخستین فعالیت مجلس دهم هم نشان داد شرایط، تغییر چشمگیری به نفع دولت نکرده است. با این حال، در فضای حاکم نیز دولت برنامه‌های خود را در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کند. به‌طور قطع عملکرد این دولت نیز خالی از انتقاد نیست اما کاهش اختلاف نظرهای داخلی شتاب‌دهنده روند رو به رشد خواهد بود. این روزنامه  به مناسب هفته دولت در گفت‌وگو با کارشناسان مختلف عملکرد دولت یازدهم را مورد نقد قرار داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

رفع هرج‌ومرج احمدی‌نژادی، نیاز به کاری کارستان داشت

علی شمس اردکانی کارشناس اقتصادی

 کاهش تنش، مخالفت با خشونت و مخالفت با فردپرستی را می‌توان مهم‌ترین دستاوردهای بازخورد رویکرد و منش دولت یازدهم در جامعه دانست. در حوزه اقتصاد نیز اگر بخواهیم رد سیاست‌های این دولت را پیگیری کنیم، واضح‌ترین آن را شاید بتوان رشد تولید ناخالص داخلی دانست که براساس آخرین اعلان به 4.4درصد رسیده است، هرچند هنوز هم قوی‌ترین تکیه‌گاه رشد ما بخش نفت است. به‌واسطه توافق هسته‌یی و آغاز برجام موانع ما از سر راه بخش نفت برداشته شد و توانستیم به افزایش تولید و فروش آن برسیم اما آنچه در اینجا مهم‌تر از رشد صادرات نفت است، چگونگی خرج ‌کردن منابع حاصل از آن است. معضل اصلی ما در حال‌حاضر این است که بروکرات‌ها دولت را برای خرج‌ کردن دارایی‌های حاصل از افزایش فروش نفت رها نمی‌کنند. نفت سرمایه ملی میان نسلی است و بروکرات‌ها هم اجازه کوچک‌سازی دولت را نمی‌دهند که بتوان با کاهش هزینه‌های جاری پول نفت را در دیگر بخش‌های کشور سرازیر کرد. وظیفه اولیه هر دولتی حفظ اموال ملی است. دولت یازدهم نیز گرچه دستاوردهای بسیار بزرگی در ایجاد ثبات و امنیت بین‌المللی و افزایش اطمینان در فضای کسب‌وکار کشور داشته اما تیم اقتصادی آقای روحانی بیش از آنکه آشنا به مسائل اقتصاد توسعه‌یی باشند، بروکرات هستند. مورد دیگری که در کارنامه 3ساله دولت یازدهم باید حتما به آن توجه کرد، اهمیت اصلاح ساختاری است که البته دولت روحانی نیز تاحد قابل‌توجهی از پس آن برآمد. مهم‌ترین نمونه این اصلاحات را می‌توان در حوزه تورم دید. تورم متاثر از دو عامل حجم نقدینگی و سرعت گردش نقدینگی است. درمورد کاهش نقدینگی دولت با انضباط پولی آن را مدیریت کرده اما درمورد سرعت نقدینگی براساس دینامیزم معادله پولی معروف به فرمول فیشر باید گفت که اقدامات زیادی انجام نشده است. سنت خرج‌ کردن بی‌مهابای دارایی‌های کشور به‌واسطه اقتصاد نفتی، در کشور ما سنت دیرینه‌یی است و عینیت این ضرب‌المثل که

«پول باد آورده را باد می‌برد» به‌کرات در کارنامه اقتصادی کشورمان دیده‌ایم و به‌اصطلاح این پول‌های بادآورده را نیز «بادی» خرج کرده‌ایم. این رفتار اقتصادی مختص به پول نفت هم نبوده، مثال دیگر آن را می‌توان در رفتار اقتصادی خانوارها نسبت به یارانه نیز دید. درصورتی‌که اگر اصول نظام رفاهی را در کشورمان بومی می‌کردیم و به‌جای یارانه نقدی همگانی، اعتبار خرید کالاهای مصرفی بادوام را می‌دادیم، شاهد این همه تبعات منفی ناشی از پرداخت یارانه نقدی نبودیم و در عمل تحریک تقاضای موثر نیز در بازار کرده بودیم. به‌معنای دیگر دولت به‌جای 40هزار میلیارد تومان هزینه یارانه‌ها، 40هزار میلیارد تومان ال‌سی واقعی گشایش می‌کرد و بخش تولید را هم تا این حد مبتلا به رکود نمی‌کردیم.اینها همه میراث بدیمنی است که از سیاست‌های غلط دولت قبلی برای دولت یازدهم به یادگار ماند و آن را هم در باتلاق گرفتار کرد. هرج‌ومرج احمدی‌نژادی کاری کرد که اگر دولت یازدهم کاری نمی‌کرد کارستان، نمی‌توانست نظام را اصلاح کند.

 

2 دلیل عدم موفقیت شتاب‌بخشی به رشد اقتصادی

 تیمور رحمانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران

از سال 91 تاکنون جز در سال 93 که رشد متوسطی حاصل شد، در بقیه سال‌ها رشد بسیار پایین یا حتی منفی بوده است. آمارها نشان می‌دهد در این سال‌‎‌ها در ایجاد رشد اقتصادی چندان موفق نبوده‌ایم. آمارهای رسمی نشان می‌دهد، دولت در ایجاد رشد اقتصادی توفیقی کسب نکرده است البته نمی‌توان به دولت خرده گرفت. شاید امکانی برای دولت فراهم نبوده است تا بتواند رشد اقتصادی را افزایش دهد و با توجه به شرایط موجود در اقتصاد کشور، وضعیت بهتری را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. بخشی از این عدم موفقیت در ایجاد رشد اقتصادی به روابط خارجی برمی‌گردد. طی سال‌های متمادی تحریم‌های موجود علیه ایران سبب قطع روابط شد و صدمه جدی به اقتصاد وارد کرد. حال گرچه تحریم‌ها رفع شده اما تا بازگشت روابط به شرایط عادی زمان زیادی لازم است. از سرگیری روابط تجاری و بانکی با سایر کشورها به زمان نیاز دارد. در مجموع می‌توان عامل اصلی عدم موفقیت در رشد اقتصادی را قطع روابط بین‌المللی دانست که بر این اساس تا دستیابی به درجه مطلوبیت در این زمینه باید زمان کافی صرف شود.

مساله دیگر که مزید بر علت شد تا دولت نتواند به رشد اقتصادی شتاب دهد، نگرانی از مقوله تورم بود. در سال 92 نرخ‌های تورم نقطه به نقطه در حال افزایش بود. بنابراین نگرانی در دولت ایجاد شد که این روند می‌تواند موجب خروج تورم از کنترل شود و بر وخامت اوضاع بیفزاید. بنابراین دولت سیاست‌های مقابله با تورم را تشدید کرد. طبیعی است که این رویکرد هزینه‌هایی را هم دارد و مهم‌ترین تبعات آن این است که رکود به بخش حقیقی اقتصاد تحمیل می‌شود یا رکود تداوم پیدا ‌می‌کند.

حال که تحریم‌ها برداشته شده، می‌توان گفت مهم‌ترین عامل کند شدن رشد اقتصادی از میان برداشته شده است اما این به آن معنا نیست که شرایط به سرعت بهبود پیدا خواهد کرد. گسترش روابط اقتصادی و تجاری خیلی به دولت‌ها مربوط نیست. به گونه‌یی که هر چند در حال حاضر دولت‌ کشورهای 1+5 و کشورهای اروپایی مشکلی با ایران ندارند اما بنگاه‌ها و موسسات هنوز اطمینان کافی را برای گسترش روابط با ایران کسب نکرده‌اند. بهبود روابط تجاری به ارزیابی بنگاه‌ها و موسسات مالی و اعتباری از وضعیت ایران بستگی دارد. به‌طور قطع اگر ریسک‌های موجود برطرف نشود، روابط هم گسترش نخواهد یافت. اما اگر شرکت‌های خارجی دریابند که ریسک‌ها با سرعت بیشتری در حال از بین رفتن است، سرعت گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران را افزایش خواهند داد.

 
به بار نشستن ثبات و امنیت اقتصادی

حجت‌الله میرزایی معاون اقتصادی وزیر کار

بررسی شاخص‌های کلی اقتصاد در سه سال اخیر نشان می‌دهد دولت در مجموع عملکرد قابل دفاعی داشته است. در حالی که کشور رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی را هم تجربه کرده بود، با اقدامات دولت یازدهم رشد اقتصادی به سطح قابل قبولی رسیده است. به گونه‌یی که در فصل نخست امسال رشد اقتصادی 4.4 حاصل شده است که این روند رشد اقتصادی در ماه‌های آینده بهتر خود را نشان خواهد داد. در همین حال سیگنال‌های مثبتی نیز در خصوص خروج از رکود و بازگشت به رونق مشاهده شده که بسیار امیدوارکننده است. به عنوان نمونه شاخص معاملات مسکن در سه ماه گذشته افزایش یافته است که از خروج این بخش از رکود حکایت می‌کند. در همین حال، تولید نفت 70 درصد و صادرات نفت نیز 45درصد رشد داشته است. در همین حال، طی تلاش‌های دولت برای مهار تورم، نرخ تورم به رقم 8.7 درصد کاهش پیدا کرده است که دستیابی به این مهم از ثبات اقتصادی حکایت می‌کند. مجموع این شرایط افق مناسبی را برای برنامه‌ریزان بخش خصوصی ترسیم می‌کند. در همین حال توافقاتی برای حدود 4.5میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های متعدد نظیر نفت و حمل و نقل (اعم از زمینی، ریلی و دریایی) حاصل شده است. این حجم از توافقات در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در مقایسه با گذشته دستاورد بسیار مهم و برجسته‌یی است. به‌طور کلی، ایجاد ثبات و امنیت را می‌توان مهم‌ترین دستاورد دولت تدبیر و امید قلمداد کرد. در شرایطی که بیم جنگ و ناامنی می‌رفت، دولت با اتخاذ سیاست‌های درست توانست ثبات و امنیت را چه در حوزه روابط سیاسی و چه در حوزه اقتصاد به بار بنشاند. در این میان برخی انتقادات به گوش می‌رسد که این شرایط امنیت و ثبات پایدار نخواهد بود اما واقعیت این است که اگر مزاحمت و اختلال در برنامه‌های دولت ایجاد نشود، نه تنها ثبات و امنیت پایدار خواهد ماند بلکه روز به روز شرایط بهبود خواهد یافت. بر این اساس چشم‌انداز بسیار مثبتی نیز قابل پیش‌بینی است. عملکرد مناسب دولت در حوزه بین‌الملل، اطمینان و اعتماد دوسویه را چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی ایجاد کرده است که این اعتماد برای فعالان اقتصادی بسیار شتاب‌بخش و کمک‌کننده خواهد بود. دولت از امکانات و برنامه‌های خود جهت ایجاد ثبات و امنیت بیشترین استفاده را برده است اما بهره‌برداری از شرایط باثبات ایجاد شده به سایر بازیگران سیاسی و اجتماعی در سطح کشور بستگی دارد که آیا به تداوم این آرامش و اطمینان کمک خواهند کرد یا خیر.

 

کاهش تورم در کنار افزایش نقدینگی یک دستاورد بزرگ است

 محمد حاتمی یزد مدیرعامل سابق بانک سپه

یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های دولت یازدهم در 3سال ریاستش، کاهش تورم در کنار افزایش نقدینگی است. درحالی تورم در سال‌های اخیر روند نزولی را تجربه کرد که بررسی‌ها از میزان نقدینگی کشور نشان می‌دهد این شاخص بیش از دو برابر رشد کرده است. از این رو اینکه دولت بتواند با وجود افزایش نقدینگی، نرخ تورم را در سراشیبی کاهش قرار دهد و در ماه‌های اخیر این رشد تورم را تک رقمی کند بسیار دستاورد مهمی است. دستاورد دیگر دولت یازدهم را می‌توان در نظام بانکی دانست و به کاهش بدهی‌های دولت به نظام بانکی اشاره کرد؛ به طوری که دولت فعلی در قانون اصلاحیه جدیدی که به مجلس ارائه کرد، توانست بخش قابل توجهی از بدهی‌های بانکی را کاهش دهد که این موضوع سلامت و احیای حیات بانک‌ها را در آینده به دنبال خواهد داشت.

با این حال متاسفانه دولت یازدهم همچنان نتوانسته شعاری که درخصوص اصلاح نظام بانکی کشور ارائه داد را محقق کند. بر همین اساس بانک‌های کشور همچنان از ضعف ساختاری رنج می‌برند که این موضوع برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در تعامل با بازارها و بانک‌های جهانی، موانع بسیاری را پیش ‌روی فعالان اقتصادی قرار می‌دهد. به عبارت دیگر تا زمانی که دولت نتواند زیرساخت‌های نظام بانکی کشور را بهبود دهد از تحقق اهداف اقتصادی خود عاجز خواهد ماند. با این حال دولت یازدهم در این راستا گام‌هایی هر چند کوچک برداشته که به طور مثال می‌توان به لایحه اصلاح نظام بانکی اشاره کرد. دوم اینکه عملکرد سه ساله دولت روحانی در موضوع کنترل موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز به‌ شدت قابل انتقاد است؛ به طوری‌ که هم‌اکنون بیش از 5 هزار موسسه مالی و اعتباری غیرمجاز در کشور مانند قارچ سمی رشد کرده‌‌اند. تکثر این تعداد موسسه مالی و اعتباری در اقتصاد کشور، خطر بسیار جدی برای نظام پولی و مالی کشور خواهد بود چراکه افزایش این موسسات موجب می‌شود، سیاست‌های پولی دولت که بر مبناهای رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب‌وکار تدوین می‌شود به خوبی اجرا نشود بر همین اساس این موسسات به نوعی عامل اخلال سیاست‌های پولی دولت خواهند بود که به عنوان مثال می‌توان به کاهش نرخ بهره اشاره کرد که همچنان بسیاری از این موسسات به سپرده‌ها بیشتر از نرخ مصوب سود می‌دهند. به همین دلیل کنترل نرخ بهره در شرایط کنونی ناموفق بوده اما با اصلاح نظام بانکی و کاهش معوقات خود به شبکه بانکی، انتظار می‌رود نرخ بهره هم مانند تورم به حد استاندارد خود برسد.

 
افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در پسابرجام

محمدمهدی رییس‌زاده مشاور بانکی اتاق تهران

عملکرد سه ساله دولت یازدهم در حوزه سرمایه‌گذاری را می‌توان از دو جهت بررسی کرد. نخست بازار بورس صنایع بزرگ بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت در این حوزه توانست اثرات خوبی بر بازار بورس این بخش‌ داشته باشد. به‌‌عنوان مثال حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های خودروسازی و دیگر صنایع بزرگ، گواهی بر این ادعاست البته بیشتر این قراردادها با طرف‌های خارجی به دوره پسابرجام اختصاص دارد که این موضوع حاکی از اثرات مثبت برجام در حوزه‌های سرمایه‌گذاری است. با این حال بازار بورس در مدت چند ساله اخیر به‌دلیل نوسانات بسیار زیادی که در حوزه مدیریتی خود داشت، از داشتن ثبات نسبی بی‌بهره بود. البته تغییرات مکرر مدیران در بازار بورس، موجب شد تا در آینده نیز منتظر تبعات این بی‌ثباتی مدیریتی باشیم.

ازسوی دیگر بخش‌ خصوصی در دولت روحانی همچنان به‌عنوان یک بخش‌ توانمند مغفول مانده است و در این مدت سه ساله از رشد قابل‌توجهی برخوردار نبوده است. علت اصلی این مشکل به حجیم بودن ساختار دولت بازمی‌گردد که همچنان قسمت‌های بزرگ حساس اقتصاد کشور را تحت سیطره خود قرار داده است. زمانی که حجم دولت در اقتصاد کشوری بیش از 70‌درصد حجم کل اقتصاد باشد، به‌طور قطع فضا برای رشد بخش خصوصی همچنان نامساعد خواهد بود. این حجم عظیم نهادهای دولتی و شبه‌دولتی که بیشتر با عنوان نهادهای خصولتی مشهور است، فضای رقابت‌پذیری در کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، به‌طوری‌که هلدینگ‌های وابسته به بنیادها، نهادها و قرارگاه‌ها بخش‌های اصلی اقتصاد کشور را در دست گرفته‌اند که این موضوع مانع جدی رشد و افزایش توانمندی‌های بخش خصوصی بوده و همچنان سهم بخش خصوصی در حوزه‌های اقتصادی را اندک نگه داشته است. برای حل این مشکل به نظر می‌رسد دولت باید از نقش تصدی‌گری بر بازارهای داخلی اجتناب کند و بسیاری از بخش‌های خود را یا واگذار یا آنها را در مرحله واگذاری قرار دهد تا بتواند با تمرکز بر وظیفه اصلی خود که همان نقش حاکمیتی است، مشکلات اینچنینی را برطرف و فضای رقابتی را برای بخش خصوصی با سایر نهادهای قدرتمند مانند خصولتی‌ها و بانک‌ها فراهم کند. متاسفانه در سال‌های اخیر حتی نظام بانکی کشور نیز به حوزه‌های فعالیت اقتصادی وارد شده که این موضوع بر مشکلات سرمایه‌گذاری افزوده است. از این رو برای کاهش این مشکلات و افزایش توانمندی‌های بخش خصوصی باید این نهادها را کنترل کرده و با اجرای قانون به‌طور یکسان از تداوم این نابرابری‌ها به‌شدت کاسته شود.