۰ نفر

روحانی: دولت در برجام مبانی تحریم را از بین برد

هیچ دانشمند هسته‌ای ایران مورد توهین قرار نگرفت

۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۵
کد خبر: 140485
 هیچ دانشمند هسته‌ای ایران مورد توهین قرار نگرفت

رییس‌جمهور گفت: ما موفق شدیم که تحریم نظامی ذیل فصل هفتم را تبدیل به یک تحریم کوتاه مدت چند ساله غیر فصل هفتمی کرده و امروز هر سلاحی را می توانیم با هماهنگی با کمیته مربوطه خریداری کنیم.

حجت الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در دومین روز از سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد و در نشست شورای اداری این استان در یاسوج افزود: ما در جریان مذاکرات خیلی سریعتر می توانستیم به نتیجه برسیم و کار را انجام دهیم اما به دنبال چیز دیگری بودیم.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین،وی ادامه داد: مبانی تحریم شامل قطعنامه های شورای امنیت و پی ام دی بود یعنی دنیا معتقد بود که ما یک سری فعالیت هایی برای ساخت بمب هسته ای انجام داده ایم.

اهم سخنان وی به شرح زیر است:

* موضوع پی ام دی ازسوی آژانس مطرح شده بود اما ایران آن را در مذاکرات با 5+1 مطرح و در نهایت آن را برطرف کرد.آژانس انرژی هسته ای هم اکنون به صورت رسمی اعلام کرده که ما هیچ سوالی نسبت به گذشته هسته ای ایران نداریم و سوال های اصلی ما مربوط به آینده و بحث برجام است. پذیرفتن این مساله از سوی آژانس و دنیا شبیه یک معجزه بود که هیچ کس آن را باور نمی کرد.

* هیچ دانشمند هسته ای ایران مورد توهین قرار نگرفت و کسی نتوانست از یک دانشمند هسته ای درباره فعالیت های هسته ای ایران سوالی بپرسد.همه این موفقیت ها فخر کشور و دیپلمات های ما ست.

* 12 قطعنامه علیه ایران در یک روز لغو شد که باعث فخر ملت ایران و دیپلمات های آن است. یکی دیگر از مبانی تحریم، قطعنامه های شورای امنیت است که شامل هفت قطعنامه فصل هفتم شورای امنیت می شد.

*برخی دوستان می گفتند که این تحریم ها نمی تواند یک روزه برداشته شود و شورای امنیت دنبال لغو تدریجی این تحریم ها بود اما ما آنها را یک روز و قبل از اجرای برجام لغو کردیم.

* پرونده هر کشوری که به فصل هفت شورای امنیت رفت نتوانست از تبعات آن نجات پیدا کند.کشورهایی که به فصل هفت شورای امنیت رفتند یا مانند عراق نابود شدند یا دچار جنگ و تحریم های نابود کننده شدند. خروج از فصل هفت به این معناست که ما با شورای امنیت مشکل نداریم که به معنای برداشتن یکی از مبانی تحریم هاست..

* در این توافقات کشور از ذیل بند هفتم سازمان ملل خارج شد کاری که تاکنون هیچ کشوری تجربه نکرده و هر کشوری که در ذیل این بند قرار گرفته یا در آن آشوب و بلوا ایجاد شده یا با جنگ حکومت آن کشور را ساقط کرده اند

*با توافق هسته ای سلامت مردم ما هم بهتر تضمین شده است. در شرایط تحریم ناچار بودیم که از چه کشورهایی سم غیر موثر بخریم برای کشاورزی که برای سلامت مردم هم مضر بود اما امروز ما سم استاندارد وارد کشور می کنیم تا محصولات کشاروزی ما موجب بیماری مردم و جامعه نشود و کشاورز ما هم خیالش آسوده باشد.

* ما داروهایی از کشورهای دیگر وارد می کردیم و مردم تزریق می کردند و موثر نبود، تجهیزاتی که در تشخیص دچار مشکل بود و درست عمل نمی کرد، اما امروز بهترین تجهیزات را از خریداری می کنیم.

* برخی از تجهیزات پزشکی را ما امروز 50 درصد قیمت قبل خریداری می کنیم، برخی از تجهیزات صنعت نفت را حتی با 10 درصد قیمت گذشته خریداری می کنیم، برخی از خدمات نفتی 40 تا 45 درصد کاهش یافته است.

* برجام در روابط ما با دنیا هم بسیار موثر بود، با هر رهبر که در دنیا ملاقات می کردیم می گفتند که شما تحریم هستید و نمی شود، حتی موارد انسانی از جمله تهیه دارو و تجهیزات پزشکی نیز به دلیل ممنوعیت فعالیت در سیستم بانکی نیز مشکل داشتیم.

*{ با اشاره عضویت ایران در اجلاس سازمان شانگهای} ما در زمان تحریم ها می خواستیم در این سازمان عضو شویم اما به ما می گفتند چون تحریم هستید نمی توانید عضو شوید.حرکتی که دولت در طول این سه سال آغاز کرد با همت مردم و با همکاری و همراهی مجلس و دستگاه قضایی و تمام ارکان به نتایجی خوبی رسید و امروز توانستیم از یک شرایط سخت به یک شرایط آسان تر برسیم.

* قدرت و توان دفاعی ایران یکی از موفقیت های برجام است.  ما موفق شدیم که تحریم نظامی ذیل فصل هفتم را تبدیل به یک تحریم کوتاه مدت چند ساله غیر فصل هفتمی کرده و امروز هر سلاحی را می توانم با هماهنگی با کمیته مربوطه خریداری کنیم.

* در مساله هسته ای و تحریم هدف نهایی غرب این بود که در ایران غنی سازی برچیده شود همان اتفاقی که در لیبی افتاد و در حقیقت هدف آنها تحریم نبود بلکه تحریم وسیله بود برای رسیدن به اهداف دیگر.

*آنها چنان چیزی برای ایران خواب دیده بودند و می خواستند با وارد کردن فشار دولت را مجبور کنند که خواسته های آنها را بپذیرد.امروز نه تنها فعالیت هسته ای در ایران انجام می دهیم و نه تنها نطنز، اراک، اصفهان و فردو فعال است بلکه دنیا فعالیت هسته ای ما را به رسمیت شناخته و در قطعنامه 2231 تاکید کرده که کشورهای دنیا با ایران باید همکاری کنند.

* ارزش 66 روبل روسیه به خاطر کاهش قیمت نفت به یک دلار رسید در حالی که پیش از آن ارزش 33 روبل روسیه به اندازه یک روبل بود. ارزش پول کشور آذربایجان به شدت کاهش یافت . برخی کشورها ذخایر 100 میلیارد دلاری خود را هزینه کردند.کشوری مانند عراق برای پرداخت حقوق کارمندان خود مجبور به دریافت وام از خارج شد.

*کسانی که می خواهند قضاوت کنند موفقیت های بزرگ دولت برای عبور بحران نفت را هم ببیند و مشکلات و شرایط سال های 94 و 95 را مشاهده کنند.

* سرمایه گذاران داخلی و خارجی آماده فعالیت در ایران هستند و امروز مسابقه وارد شدن به ایران در بین کشورها شکل گرفته است.

* دولت اگرچه با مجلس نهم نیز مشکل نداشت اما امید بیشتری برای همراهی با مجلس دهم دارد و تلاش می کند با آنها وضعیت کشور را بهتر کند.

*دولت، قوه قضائیه و مجلس دست به دست هم دهند تا استانی که زمینه های توسعه و پیشرفت را دارد بتواند از ظرفیت های خود استفاده کند.