۰ نفر

سرمایه گذاری در روغن کشی زیتون

۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۰۲
کد خبر: 136385
سرمایه گذاری در روغن کشی زیتون

با وجود کمبودهایی که در زمینه های کشت و برداشت زیتون در کشور به چشم می خورد اما همان میزانی نیز که برداشت می شود، نیاز به مرحله فرآوری دارد.

 واحدهای فرآوری نیز در این زمینه فعال هستند؛ از واحدهایی که کنسرو زیتون را تولید می کنند تا واحدهایی که از زیتون ها روغن کشی می کنند. در ارتباط با روغن کشی زیتون و سرمایه  مورد نیاز برای راه اندازی چنین واحد تولیدی   گفت وگویی داشته ایم  با نادر جلالت، عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، زیتون و فرآورده های این محصول ارزشمند به واسطه خواص دارویی بی شمار، همواره مورد توجه اکثر مردم جهان بوده و با پیشرفت علم و پی بردن به خواص بیشتر آن این محصول با افزایش تقاضای چشمگیری روبه رو شده است.

اخبار متعدد درباره زیان های جسمی که از سوی غذاهای سرخ شده با روغن های متفرقه طبخ می شود، در رسانه های جهان انتشار می یابد سبب شده که میل به این روغن ها در جهان روند صعودی به خود بگیرد. جلالت نیز صحبت هایش را با بیان اهمیت روغن زیتون در روند تندرستی مردم جامعه آغاز می کند و از این روغن خوراکی با عنوان اکسیر تندرستی یاد می کند.

وی در ادامه با اشاره به سرانه مصرف سلانه 200گرمی روغن زیتون در ایران، این امر را وحشتناک می خواند و می گوید: نبود فرهنگ مصرف زیتون در جامعه ایرانی بیش از بحث های مربوط به هزینه های خرید در این سرانه اندک دخیل است. وی همچنین اشاره می کند که در جامعه ایران هنوز روغن مرغوب از غیرمرغوب تشخیص داده نمی شود.

خالص ها را بشناسید

بعد از اینکه ذائقه مردم جهان به دلیل افزایش بیماری های گوارشی به ویژه در رانندگان و کارمندان، بیش از پیش به سمت روغن زیتون کشیده شد، بازار این محصول معجزه آسا هر روز داغ تر می شود. در این میان خریداری روغن زیتون اصل برای مردمانی که به دنبال مصرف زیتون و روغن زیتون هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون درباره چگونگی تشخیص اصل بودن روغن زیتون می گوید: باید تلخی و تیز بودن آن انتهای گلو را بسوزاند و بوی میوه زیتون احساس شود.

نادر جلالت با تأکید بر اینکه رنگ روغن زیتون خالص و مرغوب باید زرد تا سبز باشد، می افزاید: این موارد ویژگی های مهمی است که در ایران به آنها کمتر بها داده می شود، بنابراین باید روی شناخت بیشتر روغن زیتون فرهنگ سازی شود.

وی ادامه می دهد: ویژگی های اشاره شده مربوط به روغن اکستراورژن (روغن فرابِکر) است که خواص دارویی آن بیشتر مطرح است. مصرف روغن زیتون بیماری یبوست مزمن را ظرف کمتر از یک هفته برطرف می کند و در واقع مردم باید بدانند که زیتون هم دکتر و هم داروی آنها است.

مرغوب ترین ها؛ هر لیتر 40هزار تومان

عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه شورای ملی زیتون با تمام توان روی فرهنگ سازی برای افزایش سرانه مصرف زیتون در کشور کار می کند، در جواب افرادی که قیمت روغن زیتون را بسیار بالا عنوان می کنند، می گوید: باید فقیرترین افراد جامعه روغن زیتون مصرف کنند، چرا که توان مالی آنها ضعیف است و باید همواره بدن خود را از طریق مصرف روغن زیتون در برابر بیماری ها واکسینه کنند.هزینه کردن برای زیتون و روغن زیتون بدین معنی است که جلوی ضررهای مالی و جانی آینده را گرفته ایم. زیتون سیاهی که توسط سولفات آهن تیره شده، مصرف نکنید.

عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون اضافه می کند: به طور نمونه باید اطلاع رسانی شود زیتون های سیاهی که توسط سولفات آهن به رنگ تیره درآمده است، به هیچ وجه توسط مردم خریداری و مصرف نشود.

جلالت با انتقاد از عدم اطلاع رسانی های دقیق و مناسب در بخش زیتون، می گوید: به دلیل عدم آگاهی، باغداران بعد از برداشت، زیتون را در گونی های 50 تا 100کیلویی ریخته و نگهداری می کنند که سبب پایین آمدن کیفیت آن می شود.

وی در ادامه اشاره می کند که یک لیتر روغن زیتون از 5 تا 7کیلو زیتون به دست می آید و نمی تواند کمتر از 40هزار تومان قیمت داشته باشد؛ بنابراین روغن های با قیمت کمتر، مرغوب و سالم محسوب نمی شوند.

هزینه های سرمایه گذاری

جلالت در مورد دستگاه های مورد نیاز برای روغن کشی  می گوید: این دستگاه ها با توجه به کارکردی که دارند، هزینه های متفاوتی هم برای خریدشان صرف می شود. مثلا اینکه برای گرفتن روغن 200کیلو یا 10تن زیتون دستگاه های متفاوتی مورد نیاز است.

وی همچنین اشاره می کند که با توجه به دوره زمانی 2 تا 3ماهه برداشت زیتون و روغن کشی، نیازی نیست هر تولیدکننده زیتونی دستگاه های روغن کشی شخصی را هم داشته باشد، بلکه می تواند زیتون ها را به واحدهای روغن کشی بسپارد و البته از آنها کیفیت مورد نظرش را بخواهد.

وی ادامه می دهد: هرچه دستگاه ها پیشرفته تر باشد، حرارت کمتر و تفاله کمتر و در نتیجه روغن مرغوب تری تولید می شود. دستگاه های پیشرفته هم معمولا از کشورهای اسپانیا، ایتالیا و ترکیه وارد می شوند.

عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون همچنین در مورد هزینه های خرید این دستگاه ها می گوید: بسته به میزان ظرفیت دستگاه ها و حجم زیتونی که قرار است روغن کشی شود، این ماشین آلات بین 300میلیون تومان تا 3میلیارد تومان قیمت گذاری می شوند. مکان مورد نیاز باید حداقل بین 400 تا 500متر مساحت داشته باشد.