۰ نفر

سهم اندک نخل داران از رنج تولید خرما

۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰
کد خبر: 136020
سهم اندک نخل داران از رنج تولید خرما

موج گرما برای هرکس ناخوشایند باشد نخل‌داران را چندان آزار نمی‌دهد، چرا که خرمای پیش‌رس را تا کمتر از 10 روز دیگر روانه بازار خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، ایران از قطب‌های مهم تولید خرمای جهان است و امسال هم طبق اعلام مسئولان انجمن خرما افزایش قابل توجهی در تولید داشته‌ایم اما این محصول هم در بازار داخلی و هم در بازار صادرات با جایگاه واقعی خود فاصله دارد. کارشناسان معتقدند تشکل‌ها و تعاونی‌هایی که تولید‌کنندگان را گرد هم جمع می‌کند نقش مطلوبی در بهبود زنجیره تولید و توزیع خرما در داخل کشور داشته اما هنوز جلوی نقش آفرینی دلالان در بازار خرما گرفته نشده است. به علاوه در زمینه صادرات نیز با مشکل بازاریابی و بازارپسندنبودن بسته‌بندی مواجه‌ایم.

سودجویی دلالان از جای خالی نهادهای دولتی

درباره محصول خرما فرصت‌های زیادی برای اقتصاد کشور ما وجود دارد که بیشتر این فرصت‌ها هنوز شکوفا نشده است. محمد صادق حمیدیان، عضو هیات‌مدیره انجمن خرما با بیان این مطلب  می‌گوید: امسال رشد خوبی در تولید داریم و نسبت به سال گذشته حدود 35 درصد افزایش تولید خواهیم داشت با این حال نخل داران کمترین بهره را از افزایش تولید خود می‌برند. وی با بیان اینکه بیشترین فروش بازار خرما در ماه رمضان اتفاق می‌افتد، افزود: فعلا به دلیل تلاقی فصل گرم سال با ماه رمضان، محصول هرسال تا رسیدن به بازار رمضان سال آینده باید حدود یک سال در انبارها بماند و این یعنی فرصت جویی دلالان در بازار، چرا که نخل‌داران نمی‌توانند برای فروش محصول خود یک سال صبر کنند و مجبورند آن را در ایامی که فصل برداشت است و مازاد تولید هم در بازار قیمت‌ها را کاهش می‌دهد، به بازار عرضه کنند.

تشکل‌ها و تعاونی‌هایی که تولید‌کنندگان را گرد هم آورده‌اند تا حدودی وضعیت فروش محصول را بهتر کرده‌اند ولی جای خالی نهادهای دولتی برای جمع‌آوری محصول در فصل برداشت و خارج کردن دلالان از این عرصه کماکان احساس می‌شود. حمیدیان با بیان اینکه فرصت‌های اقتصادی این محصول باید بیش از این جدی گرفته شود، تصریح کرد: دولت باید از تشکل‌های بخش خصوصی حمایت کند تا در بحث بازاریابی صادراتی و فرآوری و ترویج محصولات غذایی با پایه خرما شاهد تحول باشیم.

امسال 10 میلیون تن خرما برداشت می‌شود

محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای کشور نیز گفت: برداشت خرما با اولویت قرار گرفتن مناطق پیش‌رس خرما مانند اهواز، آبادان و جنوب شرقی بم از 10 تا 15 روز آینده آغاز می‌شود. وی با اشاره به اینکه سرمای هوا در فصل گرده‌افشانی سال گذشته به تولید این محصول لطمه ‌زد، اظهار داشت: در سال زراعی گذشته 800 هزار تن خرما تولید شد اما با توجه به شرایط آب‌وهوایی پیش‌بینی می‌شود یک میلیون تن خرما در سال زراعی جاری تولید شود. فرخی تصریح کرد: سال زراعی گذشته به علت عرضه کم و افزایش قیمت به صادرات خرما لطمه خورد، اما امیدواریم امسال با افزایش تولید خرما رقابت خوبی با کشورهای رقیب از جمله عربستان و امارات در امر صادرات داشته باشیم. رئیس انجمن ملی خرمای کشور بیان داشت: روسیه، هند و چین از جمله بازارهای هدف صادراتی ما به شمار می‌روند و تاکنون 80 درصد از اهداف صادراتی در روسیه محقق شده است.

 فرخی تصریح کرد: در مجموع 18 درصد از خرما صادر می‌شود که در برنامه 5 ‌ساله آینده تلاش می‌شود تا صادرات خرما به رقم 25 درصد کل تولید افزایش یابد. رئیس انجمن ملی خرمای کشور در حال حاضر بین 250 تا 300 میلیون دلار صادرات این محصول برای کشور ارزآوری دارد که امیدواریم در سال‌های آینده میزان صادرات را به 500 میلیون دلار افزایش دهیم.