۰ نفر

دنیا به سمت اعلام موضع‌ رسمی درباره رمزارزها می‌رود

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۳۱
کد خبر: 267838
دنیا به سمت اعلام موضع‌ رسمی درباره رمزارزها می‌رود

دکتر نارنجی در نخستین نشست هم‌اندیشی انجمن رمز ایران در سال ۱۳۹۷ گفت که تا سال ۲۰۲۵ تمام کشورها موضع رسمی خود را درباره ارزهای رمزنگاری‌شده اعلام خواهند‌کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از افتانا، دکتر مسعود نارنجی، در نشست هم‌اندیشی فصل بهار انجمن رمز ایران درباره «فرصت‌های فناورانه رمزارزها و امنیت» صحبت کرد.

وی با تاکید بر اهمیت به‌کارگیری فناوری‌های تازه از راه رسیده در اقتصاد کشور، چگونگی انجام انتقال وجه بین دو نقطه و نقل‌و‌انتقالات مالی را تشریح کرد و سپس نگاهی مقایسه‌ای درباره پول الکترونیک، پول مجازی و رمزارز از نظر واحد ارزش، مقبولیت، صادرکننده، مبادله، نظارت و انواع ریسک ارائه کرد.

نارنجی اظهار کرد: تا سال ۲۰۲۵ تمام کشورها موضع رسمی خود را درباره ارزهای رمزنگاری‌شده اعلام خواهند‌کرد.

وی درباره مکانیزم ایجاد اعتماد در غیاب نهاد ناظر برای بلاک‌چین سخن گفت و همگانی بودن و توزیع‌شدگی را از اصول حاکم بلاک‌چین دانست و تشریح کرد: «ناشناس بودن، عدم امکان بلوکه شدن، عدم امکان جلوگیری از نقل‌وانتقالات، کارمزدهای بسیار اندک، سرعت بسیار بالا، امنیت و کنترل از مهم‌ترین ویژگی‌های بلاک‌چین هستند.

نارنجی یکی از دلایل مخالفان رمزارزها را با این پدیده هزینه مصرفی بالا برای استخراج این نوع ارزها برشمرد و گفت: طبق برآوردها برقی مصرفی آن در کل دنیا بیش از برق مصرفی امارات در یک سال است، اما موافقان در مقابل می‌گویند که هزینه‌های نظام بانکی هم کم نیست. موضع منفی دیگری که وجود دارد این است که رمزارزها آمده‌اند تا اقتدار دولت‌ها و حاکمیت‌ها را در حفظ انضباط بکاهند.در هر صورت اکنون بیش از 100هزار فروشگاه در جهان این فناوری را پذیرفته‌اند. بیش از 1700 رمزارز در دنیا وجود دارد که این رقم در حال افزایش است، البته همه این رمزارزها از کارآمدی برخوردار نیستند. با این وصف باید بپذیریم که رمزارزها به سرعت در حال فراگیر شدن هستند و باید در سیاست‌گذاری توجه ویژه‌ای به این مبحث شود.

وی ساختار امنیت در رمزارزها را تشریح کرد و ادامه داد: توکنیزه کردن دارایی‌ها در قالب رمزارزها به مدیریت زنجیره تامین و جلوگیری از جعل و کاهش کلاهبرداری کمک می‌کند.

نارنجی تاکید کرد: دارایی‌های دیجیتال روزبه‌روز در حال ارزشمندتر شدن هستند و ما نیز برای سادگی پرداخت‌ها در سطح ملی و بین‌المللی و نیز دور زدن تحریم‌ها و حضور در بازار دارای‌های رو به رشد دیجیتال از این فناوری بهره گیریم.

جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف عصر روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه ۹۷، میزبان نشست هم‌اندیشی فصل بهار انجمن رمز ایران با موضوع «رمزارزها، امنیت و آینده کسب‌وکار» بود.