۰ نفر

مراقب سهام‌داغ‌کن‌ها باشید

۱۹ خرداد ۱۳۹۴، ۲۳:۲۳
کد خبر: 85532

اکثر سهامداران حرفه‌ای بورس بر این اصل متفق القول هستند که افت و خیز در بازار سهام تابع شرایطی واقعی اقتصاد است که سود و زیان را در کارنامه آنان رقم می‌زند.

آنچه در بازار سهام رخ می‌دهد، نتیجه انعکاس بخش واقعی اقتصاد بوده و تغییر دادن آن، نیازمند تغییر در سیاست‌ و واقعیت‌های اقتصادی است، اما جدا از این مسئله در مورد ریزش اخیر بازار سرمایه که شروع آن با عرضه های سنگین چند شرکت حقوقی به اصطلاح خوشنام بازار سرمایه پس از توافق لوزان کلید خورد، صحبت‌های فراوانی تا به امروز مطرح شده است.

از جمله اظهار نظر اخیر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اینکه حقوقی ها نسبت به بازار سهام کم لطفی می‌کنند.

در راس حقوقی‌های بزرگ بازار می توان به عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان نفت اشاره کرد که همزمان با عرضه‌های سنگین سهام از سبد دارایی‌های سایر حقوقی ها بویژه در روز سوم بعد از توافق لوزان یعنی 17 فروردین ماه نظاره‌گر ارزش معاملات بورس یا بهتر بگوییم ارزش فروش‌های بزرگان بورس بالغ بر 950 میلیارد تومان بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، رقمی که در مقایسه با روزهای اخیر که حجم معاملات بورس به زحمت تا 100 میلیارد می رسد، شبیه یک رویا و یا رخداد تاریخی غیر قابل تکرار برای فعالان زیان دیده بازار شده است. برای مثال می توان به صف خرید میلیاردی معروف بانک صادرات اشاره کرد که طی 3 روز پس از توافق لوزان از سبد دارایی‌های حقوقی‌ها عرضه و نقدینگی بالایی از بازار به این طریق جذب شد.

اما معلوم نیست، چرا حقوقی‌ها حتی حاضر نیستند، این روزها بخشی از پول به دست آمده از این فروش‌های سنگین را دوباره به بازار بازگردانند و دست کم از سهام زیر مجموعه‌های خود دفاع کنند.

برای نمونه رفتار صندوق بازنشستگی نفت به عنوان یکی از حقوقی‌های فعال بازار را در قبال یکی از زیرمجموعه‌های مهم بورسی خود که بر آن مدیریت دارد، در این گزارش اشاره می‌شود.

بر اساس این گزارش شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت با نماد معاملاتی "ونفت"، یک شرکت سهامی عام بوده و سهامدار عمده آن شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت است. کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت کشور نیز بخش عمده ای از سهام داران این شرکت را تشکیل می‌دهند. زمینه فعالیت شرکت شامل ذخیره سازی نفت از طریق شرکت سرمایه گذاری نفت قشم، سوخت رسانی از طریق شرکت سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی اوج، بازرگانی از طریق شرکت بازرگانی نیک نفت، شرکت پتروکام کیش و شرکت پتروکام لیمیتد، خدمات حفاری از طریق شرکت خدمات حفاری صنایع نفت، خدمات راه سازی و ساختمانی از طریق شرکت ره گستر نفت و تولید مواد شیمیایی،محصولات و قطعات از طریق 3 شرکت کنترل گاز اکباتان، شیمیایی نفت گستر و جوی گستر نفت است.

اما مهم‌ترین شرکت" ونفت"، شرکت سرمایه گذاری نفت قشم است که پروژه ذخیره سازی نفت آن مدت هاست نقل محافل بورسی است که بر اساس آن بارها باعث افت و خیز قیمت سهم شده است به گونه‌ای که سخنگوی شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان که سهامدار عمده ونفت است در گفت‌وگو با یک روزنامه اقتصادی در 15 آبان سال 92، در پاسخ به چرایی حجم بالای معاملات سهام «ونفت»، گفته است:" این شرکت در حال سرمایه‌گذاری در یک پروژه نفتی است که طی 3 یا 4 سال آینده سوددهی بالایی خواهد داشت و حجم سنگین معاملات این روزها نیز به این دلیل است، اما آنچه که باید سهامداران این شرکت به آن توجه کنند این موضوع است که اساساً نباید در انتظار بازدهی کوتاه‌مدت یا این حجم از بازدهی که شرکت می‌دهد، باشند.

وی درباره NAV این شرکت نیز تصریح کرد: به طور قطع ارزش ذاتی و ارزش بازار سهام ونفت، پایین تر از قیمتی است که اکنون در بورس معامله می‌شود، اما خوش بینی بالای سهامداران موجب شده است تا قیمت سهام بالا برود. به نظر می‌رسد سهام ونفت تا مدت‌ها در این قیمت‌ها خواهد ماند و افرادی که به تازگی به این سهم وارد شده‌اند، نتوانند بازدهی بالایی به دست بیاورند."

قیمت سهم در تاریخ مصاحبه مذکور حدود 360 تومان بوده و تا 416 تومان نیز در آن زمان که اوج بازار سرمایه بود صعود کرده است. پس از آن قیمت سهم همراه با روند نزولی کل بازار شروع به ریزش سنگینی می‌کند، به گونه‌ای که در اواسط تیر ماه پارسال قیمت سهم تا حوالی 180 تومان نیز افت می‌کند.

در ادامه با بروز شایعاتی دوباره از چشم انداز سهم و خریدهای شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان که زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت است، قیمت آن به فاصله چند ماه در تاریخ 30 مهرماه همان سال دوباره تا 2679 ریال به ازای هر سهم صعود می کند، ولی ناگهان در آن تاریخ بیش از 90 میلیون سهم شرکت جابه جا می شود و کد حقوقی عرضه کننده دوباره از" ونفت" خالی می شود.

اکنون از تاریخ آن مصاحبه تا به امروز بیش از یکسال و 8 ماه گذشته است در حالیکه قیمت صف فروش امروز ونفت پس از افت و خیزهای فراوان 2626 ریال شده و هیچ گونه خرید حقوقی نیز در سهم انجام نشده است. بنابراین طبق پیش بینی این مقام مسئول سهامداران این سهم طی این مدت با زیان سنگینی مواجه شده اند.

در این ارتباط پرسشی که در ذهن سهامداران به وجود می آید، اینکه چرا امروز که بزرگترین مشکل سد راه پروژه نفت قشم یعنی ضمانت وام صندوق توسعه ملی به لطف واگذاری بلوک مدیریتی سهم فراهم شده باید همچنان شاهد سقوط قیمت سهم بود؟

آیا مدیران صندوق بازنشستگی نفت به عنوان سهامدار عمده سهم" ونفت" اعتقادی به ارزندگی پروژه نفت قشم دارند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ هدف از اینکه 51درصد این پروژه سودآور را از دل پرتفوی "ونفت" خارج کردند و به دیگر زیر مجموعه خود واگذار نمودند چه بوده است؟

آیا حاضرند حداقل سهامی را که به مردم در 30 مهر سال گذشته در قیمت 2679 ریال فروختند پس از 7 ماه و 18 روز دوباره به پرتفوی خود در همان قیمت طی معاملات فردا اضافه کنند!؟

آیا پروژه نفت قشم بابت تاخیری که در اجرای آن پیش آمده ، برای مدیران این شرکت نیز به اندازه سهامداران زیان دیده تاوان داشته است و یا به فکر برگزاری جلسات هیات مدیره در شرکت های متعدد هستند و اجرایی شدن پروژه نفت قشم و سودآور شدن شرکت که سود آن در نهایت به سهامداران می رسد در حال حاضر در اولویت های آنها جایی ندارد؟

در این ارتباط مدیر عامل و سخنگوی شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان که سهامدار عمده "ونفت" نیز می باشد در گفتگویی شفاف و صریح به شائبه های موجود پاسخ داد و گفت: من هیچ وقت و در هیچ کجا راجع به ارزندگی سهمی سخن نگفته و نمی گویم و اگر هم جایی از قول من درباره ارزندگی سهمی نوشته شده اشتباه منعکس شده است.

مصطفی امید قائمی در برابر گفته‌های خود با یک روزنامه اقتصادی در 15 آبانماه 92 و دلیل عدم رشد قیمت سهم تا به امروز عنوان کرد: آیا به نظر شما این صحبت ها اشتباه بوده است.آیا دروغ گفته ام. به هیچ وجه. اینکه سهم تا 416 تومان رشد کرد به من ارتباطی نداشت و خودشان بالا بردند، چون سهامدار نسبت به دارایی خود صاحب اختیار است.

در برخی شبکه های اجتماعی با آب و تاب نوشته اند که "ونفت" قصد تاسیس جایگاه پمپ بنزین در پایتخت را دارد، در حالی که در شرایط فعلی اقتصادی هیچ سرمایه گذاری به دنبال تاسیس پمپ بنزین در تهران نیست. قیمت زمین متری 50 میلیون تومانی بر خیابان ولیعصر با ویژگی 2 بر بودن و غیره با هدف گرفتن کارمزد 10 تومانی بهازای هر لیتر بنزین از ملی پخش در حال حاضر عاقلانه نیست.

در حال حاضر راه انداختن پمپ بنزین حتی در دشت لوت به فرض رایگان بودن قیمت زمین زیان آور است، چه برسد، به اینکه در ولیعصر تهران به بهره برداری برسد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان با بیان اینکه مدیران "ونفت" معتقدند این پروژه اقتصادی نیست، از درخواست مجدد این شرکت برای تعریف اقتصادی پروژه سخن گفت و افزود: بر سر این پروژه پمپ بنزین که هیچ کس حاضر به سرمایه گذاری برای آن در شرایط کنونی اقتصادی نیست برخی افراد معدود با داستان سرایی قصد افزایش کاذب قیمت سهم و واگذاری آن به مردم با حقه بازی را دارند. در حال حاضر بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در چنین پروژه هایی نیست و این در حالی است که در صورت احداث پمپ بنزین تک پمپه هم در صورت اجرایی شدن پس از ان نیازمند هماهنگی با شهر داری و و سایر نهادها است .پس از آن باید دید که آیا به سود آوری دست می یابد یا اینکه با زیان مواجه می شود. اگر آن روز مصاحبه کردم، می خواستم به سهامداران گوشزد کنم که حواسشان به شلوغ کاری عده ای اندک باشد.

امید قائمی در برابر این پرسش که با وجه حاصل از فروش بلوک 51 درصدی نفت قشم از پرتفوی "ونفت" چه خواهد کرد؟ پاسخ داد: تصمیم گیری برای این پول به تصمیمی هیات مدیره بستگی دارد، اما فروش این پروژه ناشی از وثیقه‌های لازم برای دریافت وام 500 میلیارد تومانی بوده که شرایط مزایده را خودمان برگزار و این بلوک 51 درصدی را برداشتیم و وثیقه هایش را تامین می کنیم. شرکت نفت قشم هم به این ترتیب با اخذ تسهیلات بانکی به احتمال زیاد پروژه خود را اجرامی کند.

وی ادامه داد: پولی که از بابت معامله حاصل شده قسمتی از ان در پروژه نفت قشم و بخش دیگری در بورس و خرید سهام متمرکز می شود. به عبارتی بهتر به احتمال زیاد با خرید سهام صنایع حاضر در صندوق بازنشستگی نفت به منظور سود تقسیمی بالاتر به مستمری بگیران و افزایش سود عملیاتی شرکت های سرمایه پذیر صندوق صرف می شود که برای این منظور باید با هیات مدیره صندوق رایزنی های لازم را داشته باشیم.

این مقام مسئول درباره اینکه سهامداران می پرسند، چرا سهامدار عمده هنوز قیمت 260 تومانی "ونفت" پس از گذشت 3سال هنوز ارزنده نیست؟ گفت: این قیمت در قیاس با افت شاخص کل بورس چقدر است؟ سود عملیاتی "ونفت" مبلغ 20 تومان به ازای هر سهم است و قیمت بازاری سهم 260 تومان و مابقی سود غیر عملیاتی. این شرکت به دلیل وضعیت بنیادی و سرمایه گذاری و پروژه هایش با مشکل عدیده‌ای مواجه نیست. کما اینکه طی معاملات امروز هم از سهم حمایت کردیم و خرید داشتیم. سعی می کنیم در این سهم حضور داشته باشیم، ولی اینکه عده ای با جو سازی بخواهند اتفاقی را برای منافع خودشان رقم بزنند منطقی نیست.