۰ نفر

محمد مهدی بهکیش مطرح کرد

زمان ورود به اقتصاد دیجیتال است

۴ شهریور ۱۳۹۳، ۲۰:۰۴
کد خبر: 57732

صبح امروز میزگردی با عنوان اقتصاد دیجیتال و تولید ناخالص داخلی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

در این میزگرد چند کارشناس اقتصادی مباحثی درباره اقتصاد دیجیتال و تولید ناخالص داخلی مطرح کردند.
محمد مهدی بهکیش، دبیر کل و نایب رئیس کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی ICC در جریان این نشست خاطر نشان کرد: شاید 15 سال پیش امکانات بسیار محدود بود و بستر و زیر ساخت لازم برای انجام مبادلات اینترنتی و پیگیری و گسترش آن وجود نداشت. اما امروزه می‌توان در این عرصه ورود کرده و در جهت گسترش اقتصاد دیجیتال گام برداشت.
اسفندیار جهانگرد،رئیس پژوهشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست به بررسی مفاهیم اقتصاد دیجیتال پرداخت و اشاره کرد: ما در زمینه نفوذ تکنولوژی نسبت به کشور‌های توسعه یافته بسیار عقب هستیم و شکاف دیجیتال زیادی بین ما و کشور‌های توسعه یافته وجود دارد. ما همچنان برای توسعه به افزایش پهنای باند و تامین زیرساخت نیازمندیم.
وی در پاسخ به اینکه کالاهای دیجیتال در اقتصاد چگونه کار می‌کنند؟ افزود: امروزه کالاهای دیجیتال بخشی از دانش هستند و هم در تولید و هم در تقاضا موثرند. تولید و تقاضا به نوعی تحت اندازه شبکه هستند و اثرات شبکه هم بیشتر روی بازار و تقاضای این کالاها است.
اسفندیار جهانگرد در این نشست پنج عامل اصلی برای رشد اقتصادی آینده دنیا متذکر شد:
• فشارهای سیاسی برای افزایش استاندارد زندگی
• بهبود سیاست‌های اقتصاد کلان که به تکنولوژی مانیتورینگ برمی‌گردد
• افزایش تجارت و بازرگانی
• افزایش پویایی بخش خصوصی
• گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و اقتصاد دیجیتالی
در ادامه این نشست دکتر سعید مشیری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه‌های کانادا به بررسی آثار اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد. به گزارش اقتصاد نیوز ،وی کاهش قیمت اجناس دیجیتال را از ویژگی‌های پیشرفت تکنولوژی دانست و گفت: این درست است که سرمایه‌گذاری اولیه در بخش تکنولوژی بالا است اما، بعد از راه‌اندازی و شروع به کار در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی صورت گرفته و حتی موجب درآمدزایی خواهد شد.در پایان این نشست نیز، استقرار حاکمیت فن‌آوری اطلاعات یکی از شروط موفقیت بنگاه‌های بزرگ در بازار رقابتی امروز عنوان شد.