۰ نفر

نگاه غول‌های پتروشیمی به مذاکرات ایران و 1+5

۲۵ تیر ۱۳۹۳، ۲۰:۵۷
کد خبر: 53126

با ورود مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در وین، معاون وزیر نفت با اشاره به پابرجا ماندن تحریم‌های صادرات پتروشیمی، هرگونه افزایش صادرات گاز مایع و سایر محصولات پتروشیمی را در گروی توافق نهایی در مذاکرات اخیر وین عنوان می‌کند.

در شرایط فعلی یکی از مهمترین محصولات سبد صادراتی پتروشیمی ایران، گاز مایع است به طوری که سالانه 2 تا 2.5 میلیارد دلار فقط گاز مایع از مجتمع های پتروشیمی به بازارهای چهار گوشه جهان صادر می شود. بر این اساس یکی از مهمترین مشکلات پیش روی صادرات گاز مایع به ویژه پس از افزایش تحریم‌های غیر قانونی غرب، تامین کشتی‌های ویژه حمل گاز مایع و سایر محصولات مایع پتروشیمیایی بوده است. عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر گاز مایع گلوگاه اصلی صنعت پتروشیمی کشور است، گفته است: مالکان کشتی‌های خارجی حمل گاز مایع با وجود تمایل شدید به حمل این محصولات به دلیل تحریم‌های بین‌المللی قادر به تردد در بنادر ایران نیستند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر،معاون وزیر نفت با اشاره به پابرجا بودن مشکلات تحریم تامین کشتی، فروش، حمل و نقل و مبادلات بانکی و بیمه محوله‌های گاز مایع صادراتی پتروشیمی‌های ایران، تصریح کرد: شرکت‌های بیمه بین‌المللی پی اند آی (P&I) عملا تنها بازه زمانی 6 ماه را پوشش داده اند و در مکاتبه های رسمی با مالکان کشتی‌های حمل کننده محصولات پتروشیمی نیز یادآوری و تاکید کرده اند که این موضوع هنوز آنها را از عقد قراردادهای بلند مدت منع می‌کند. به گفته این مقام مسئول مالکان اروپایی، ژاپنی، کره ای و یا شرکت هایی با شریکان آمریکایی ضمن تماس یا حتی دیدارهای حضوری در تهران، آمادگی کامل خود را برای شروع همکاری به شرط رفع محدودیت‌های مربوطه، به ویژه برقراری پوشش بیمه پی اند آی اعلام کرده اند. شعری‌مقدم با تاکید بر اینکه زمیه فروش محصولات پتروشیمی شرکت‌های معتبر اروپایی، ژاپنی و کره ای علاقه مندی خود را برای حضور دوباره در بازار ایران اعلام کرده اند یادآور شده است: همکاری بلندمدت در گرو پایان یافتن مهلت 6 ماه گروه 1+5 و دریافت مصوبه های قطعی برای همکاری بلندمدت ایران و این کشورها است. پیشنهاد نفتی ایران به 1+5

مشکلات پیش روی صادرات گاز مایع با وجود توافق اولیه ایران و کشورهای 1+5 در مذاکرات ژنو سه حتی صدای انتقاد برخی از مدیران و مسئولان صنعت پتروشیمی کشور را هم به همراه داشته است. عادل نژادسلیم مدیرعامل بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران اردیبهشت ماه سال جاری در جمع خبرنگاران با ارائه پیشنهادی به کشورهای 1+5 خواستار خروج گاز مایع از لیست تحریم‌ها شد و اعلام کرد: بر خلاف محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری، گاز مایع تولیدی پتروشیمی‌ها هنوز در لیست تحریم قرار دارد. با این وجود از اسفند ماه سال گذشته چند محموله محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران که نیاز به کشتی های ویژه حمل نداشته است به برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچون ایتالیا و آلمان صادر شده است. در همین حال احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی پیشتر با یادآوری اینکه پیش بینی می‌شود با توجه به روند مذاکرات صادرات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تدریج افزایش یابد، تاکید کرده بود: هم اکنون هیچ گونه محدودیتی در تامین کشتی، بیمه و یا انتقال ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی وجود ندارد. از سوی دیگر همزمان با ورود مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با مقامات کشورهای 5+1 به مراحل نهایی، مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی هر گونه افزایش صادرات محصولات به ویزه مایع پتروشیمی را در گروی توافق نهایی مذاکرات وین عنوان می کنند. در این بین حسن پیوندی قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی خرداد ماه سال جاری در گفتگو با مهر با ارائه پیشنهادی به سران کشورهای 1+5 از آمادگی تهران به منظور امضای قراردادهای تامین فاینانس به صورت "برد- برد" طرح‌های پتروشیمی با کشورهای اروپایی خبر داده بود.