۰ نفر

جهانگیری:دولت یازدهم مظلوم ترین دولت بعد از انقلاب است

دولت به دنبال افزایش۱۰ میلیارد دلاری صادرات

۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۲۲
کد خبر: 138971
دولت به دنبال افزایش۱۰ میلیارد دلاری صادرات

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه رئیس جمهور و دولت یازدهم مظلوم ترین دولت و رئیس جمهور بعد از انقلاب هستند گفت:‌طوری رئیس جمهورر ا مورد تهاجم قرار داده اند که این تهاجم ها بی سابقه است، آن هم رئیس جمهوری که در دور اول ریاست جمهوری خود گره های بزرگی را باز کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا؛ اسحاق جهانگیری عصر امروز درنشست استانداران کشور با موضوع تحقق اقتصاد مقاومتی که در محل وزارت کشور برگزار شد اظهار کرد: حرف‌های بد و سخیفی راجع به شخصیت دوم کشور زده می‌شود در حالیکه ما نجابت می‌کنیم و نمی گوییم این افراد چه شرایطی را برای کشور فراهم کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: افرادی که علیه رئیس جمهور صحبت می‌کنند فراموش کرده‌اند منابع کشور را چگونه هدر دادند و چه رکود و تورم و هم‌چنین رکود تورمی در کشور ایجاد کرده‌اند، آن‌ها کم کم طلبکار شده اند فراموش کرده‌اند چه فضای سیاسی در داخل کشور درست کردند که دو نفر که در طول انقلاب همواره با هم برادر بوده اند رو در روی هم قرار گرفته اند.

معاون اول رئیس جمهور هم‌چنین تصریح کرد: این در حالی است که با روی کار آمدن روحانی ثبات و آرامش در کشور به وجود آمد و در میان قوا دوستی برپا شد و آن‌ها دیگر علیه هم اقدامی نکردند البته ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد که این اختلافات در جلسات سران قوا حل می‌شود.

جهانگیری در ادامه با اشاره به نحوه اجرای برجام گفت : ممکن است غرب به تعهدات خود عمل نکند که البته رهبر انقلاب در جای خود تذکر لازم را می‌دهد. تبعیت این دولت از رهبری هم بی‌نظیر است و ما خوشحال می شویم اگر از مسیر فاصله گرفتیم رهبری با تذکر خود ما را به مسیر اصلی باز گرداند، ما حاضر نیستیم هیچ مسئولیت و هزینه‌ای را به دوش رهبری بیاندازیم.

وی در ادامه با اشاره به ا ینکه با برجام بسیاری از موانع ما برطرف شده است ، تصریح کرد: صادرات نفت ما به دو برابر رسیده و مشکلات بخش کشتی رانی و صادرات ما هم حل شده و آرامش و ثباتی در روابط با دنیا داریم. اکنون آرامش بسیار خوبی را برای شاخص های اقتصاد کلان به وجود آورده ایم و این شاخص‌ها دیگر قابل پیش‌بینی شده است . ما البته سیاست‌های  اقتصاد مقاومتی را با تمام وجود اجرا می‌کنیم، من از تک‌تک استانداران برای اجرای  اقتصاد مقاومتی تشکر می کنم زیرا در این زمینه به خوبی عمل کردند، وزیر کشور هم مسئولیت سه استان را برای تحقق اقتصاد مقاومتی را بر عهده گرفت که این کار کار نو و جدیدی بود. ما بعد از اعلام نتایج سه استان الگو برای اجرای اقتصاد مقاومتی هر وزیری را مسئولی یک استان قرار می دهیم تا کارها را پیش ببرد.

وی هم‌چنین افزود: ما برای سال 95 ، 120 طرح که می‌توان اقتصاد کشور را به حرکت درآورد مشخص کرده ایم و اولویت های ما هم راه اندازی تولید ، افزایش صادرات، فعال شدن بخش مسکن، مبارزه با قاچاق و واگذاری طرح ها به بخش خصوصی است، ما به دنبال افزایش ده میلیارد دلاری صادرات نسبت به سال قبل و راه اندازی 7 هزار و 500 طرح راکد هستیم. البته شاخص‌ها هم نشان می‌دهد که در چهار ماه اولیه امسال اقتصاد کشور حرکت خود را آغاز کرده است، به طور مثال صادرات کشور در این مدت از نظر وزنی ، 36 درصد و از نظر ارزشی 21 درصد رشد داشته است. هم‌چنین بانک‌ها 44 درصد بیشتر تسهیلات ارائه کردند،  ما شاهد رشد مصرف برق صنعتی بودیم و بیش از ده میلیون تن گندم هم  خریداری شده و برنامه ریزی های انجام شده میزان قاچاق هم کاهش پیدا کرده است، این شاخص ها نشان می‌دهد اقتصاد کشور حرکتی را آغاز کرده است که این حرکت باید استمرار یابد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اکنون اقتصاد کشور به مدیریت نیاز دارد،  البته مدیریت نه به معنای دخالت بلکه به معنای حمایت از بخش خصوصی . ما اگر برنامه‌های خود را به خوبی به پیش ببریم در شهریور و مهر نتیجه آن را خواهیم دید و مخالفان دولت هم اعتراف می‌کنند که اقتصاد کشور به راه افتاده است، ما با انباشت بیکاران از سالهای قبل در کشور مواجهیم و اگر خیلی هنر کنیم معادل متقاضیان جدید می‌توانیم کار ایجاد کنیم،  ما حتما امسال  به رشد 5 درصدی می رسیم.

وی با اشاره به اینکه در نظام بانکی اصلاحاتی انجام شد خاطر نشان کرد: 87 درصد منابع تولید کشور از نظام بانکی تامین می‌شود، به همین دلیل باید به نظام بانکی برسیم و مشکلات آن را حل کنیم. در حالی که نظام بانکی مظلوم واقع شده البته من وقتی این حرف را می زنم عده ای چند مدیر عامل را نشان می‌دهند و می‌گویند فلانی مدافع آن‌ها است. من معتقدم مدیرعامل بانک ها انسان های باشخصیت و خوبی هستند و باید از آن‌ها دفاع شود و ما با اصلاخ نظام بانکی دنبال حل مشکلات بانک ها هستیم.

وی خاطر نشان کرد: رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال از اهداف دولت است و ما از اینکه نمی توانیم به اندازه کافی برای جوانان کار زیاد کنیم حتما ناراحتیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهادات مطرح شده در این جلسه ظرف دو هفته بررسی و آماده شود، ده بانک بزرگ هم قول داده‌اند تا آخر شهریور برای شش هزار طرح تسهیلات بدهند، استانداران هم این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند و با بانک ها وارد مذاکره شوند.