۰ نفر

از همه ظرفیت‌های برجام استفاده نشده است

تورم ماه آینده تک رقمی می‌شود

۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰:۱۹
کد خبر: 132392
تورم ماه آینده تک رقمی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت که در یک ماه آینده تورم تک رقمی می‌شود که عامل اصلی آن رعایت انضباط و اجتناب از اقدامات غیرمنطقی است.

ولی الله سیف عصر چهارشنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، گفت: در سال 95 به دلیل شرایط خاص و بعد از دستاورد بزرگ برجام این توفیق حاصل شد. وی خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم است برجام دستاورد بزرگی است و از همه ظرفیت های ان استفاده نشده و باید ادامه پیدا کند و ما باید طرف مقابل را موظف به انجام تعهدات کنیم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این خصوص، گفت: اکنون هزینه مبادلات بسیار پایین آمده و به تدریج شبکه کارگزاری نظام بانکی بین المللی در حال گسترش است و طرف مقابل نیز در این بخش تحرکات مثبتی دارد که امید است بعد از برجام این فاصله زیاد در مبادلات بانکی کمتر شود.

417 هزار میلیارد تومان حجم تسهیلات نظام بانکی رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: 417 هزار میلیارد تومان حجم تسهیلات در نظام بانکی است که باید درست استفاده شود. ما محدودیت برای تامین 16 هزار میلیارد تومان مورد نیاز برای واحدهای صنعتی را نداریم و حل مشکلات تولید و اقتصاد به هر میزان که اعتبار نیاز باشد، می توانیم تامین کنیم. سیف تصریح کرد: واقعیتی وجود دارد و آن اینکه مشکلات نظام بانکی از مشکلات ساختاری ناشی از مسائل انباشته شده چند دهه گذشته به وجود آمده است. 45 تا 50 درصد از دارایی های نظام بانکی در انجماد است و ما داریم از 50 درصد استفاده می کنیم و هزینه بخش غیرقابل استفاده به بخش مورد استفاده تحمیل می شود. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: نظام بانکی همه منابع تجهیز شده در نظام بانکی را دارد سود را به سپرده گذار می دهد، این فضا ایجاد شده که ما با نگاه کارشناسی این منابع بلااستفاده مردم را جمع آوری کرده و با آنها کارهای بزرگ برای رشد اقتصادی، توسعه و اشتغال انجام دهیم. وی افزود: برخی مواقع ممکن است حجم سپرده بتواند یک پروژه بزرگ را راه اندازی کند، بانک می تواند این نقش را ایفا کند، اما در مقابل 800 هزار میلیارد تومان کل سپرده های سال گذشته بوده و 417 هزار میلیارد تومان حجم تسهیلات ارائه شده بوده است. سیف همچنین گفت: وقتی بحث حساسیت سال 95 و ضرورت اتخاذ تصمیمات اثربخش صورت گرفت، تحلیل شد که چه تعداد واحد کوچک و متوسط داریم. نقش جدی بنگاه های کوچک و متوسط که می تواند اشتغال پایدار و دائمی ایجاد کند، در دولت مطرح شد و پیش بینی شده 7500 تا 10 هزار از این واحدها وجود دارد که 16 هزار میلیارد تسهیلات نیاز دارد و نظام بانکی اگر اقدام کند، می تواند تحویل بزرگی ایجاد کند. سیف خاطرنشان کرد: این رقم بزرگی برای بانک ها نیست، اما شرطش این است که این ایده خوب را دچار بلایای مختلف نکنیم و بی نظمی منجر به این نشود که واحدهای مستحق بی نصیب بمانند.

تخصیص بهینه منابع رمز خروج از رکود وی تصریح کرد: رمز خروج از رکود تخصیص بهینه منابع است هم منابع مالی و هم نیروی انسانی و وقت، که اگر درست باشد به سرعت از رکود بیرون می آییم، اما مدام تجربیات غلط گذشته را تکرار می کنیم در حالی که باید در نگاه و برنامه تحول ایجاد کنیم. وی خاطرنشان کرد: کارگروه رفع موانع تولید وظیفه ندارد که یک بانک را مجاب به پرداخت تسهیلات بی مورد کند و مستحق واقعی در این بخش بی بهره بماند. اگر عزم جدی وجود داشته باشد وقتی خود بانک در این کارگروه است، اگر طرحی واقعا مشکلی دارد هیچ دلیل ندارد که بانک کمک کند. رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر این کارگروه با این منطق موارد را بررسی کرده و به جمع بندی برسد، بهترین استفاده و کمک از این جلسات بیرون می آید. وی خاطرنشان کرد: سال 93 سه درصد رشد اقتصادی داشتیم، سال های قبل منفی بود و در این شرایط رکود در سال 93 رشد اقتصادی داشتیم، روند رو افزایش رشد اقتصادی با آن ظرفیت می توانست رشد پیدا کند که با افت شدید قیمت نفت مواجه شدیم و نفت از 120 دلار به زیر 40 دلار رسید، اما این امر در اقتصاد ایران شوک ایجاد نکرد زیرا در این بخش منطقی اقدام شد. سیف همچنین افزود: باید توجه کنیم واحدهای کوچک و متوسط وظیفه اصلی نظام بانکی است که کاملا جدی است و اولویت اول ما این واحدها است. وی با تاکید بر اینکه سرمایه در گردش و اشتغال در کشور بسیار جدی است، گفت: امسال بحث اقتصاد مقاومتی را داریم، نظام بانکی مهمترین مسئولیت را در این خصوص دارد که تامین مالی صنایع کوچک و متوسط و سرمایه در گردش اعلام شده است.

فعالیت واحدهای تولیدی نیازمند توجیه منطقی سیف به حرکت در آمدن چرخ واحد تولیدی را نیازمند توجیه منطقی دانست و اظهار داشت: گردش مالی و عرضه و تقاضا باید قابل توجیه باشد و اگر تولیدی صورت گیرد که بازار ندارد مناسب برای سرمایه گذاری دوباره در این بخش نیست، بنابراین چرخ تولید باید قابلیت استمرار داشته باشد. رئیس کل بانک مرکزی گفت: در صنعت دوره حیات وجود دارد که درشروع آن جاذبه و شکوفایی وجود دارد، ولی روزی حیات آن تمام می شود، وقتی تمام شد دو راه دارد یا باید تحلیل برود و یا در همان لحظات به روز و دگرگون شود.

کمک به واحدهای کوچک و متوسط وی تاکید کر: اگر واحدهای کوچک و متوسطی در استان وجود دارد که دچار مشکل هستند و یا قصد ایجاد دارند، بدون سقف به آنها کمک می شود و برای رفع موانع تولید سقف در نظر گرفته شده مد نظر نیست و قابلیت افزایش دارد. رئیس کل بانک مرکزی گفت: هر کجا معضلی ایجاد شد، نباید از نظام بانکی توقع حل آن را داشت، البته نظام بانکی ما کهنه است که باید متحول شود و باید بتوانیم از تکنولوژی نوین بانکداری استفاده کنیم. وی خاطرنشان کرد: در سال 95 محدودیت ناشی از بدهی ها و چک های برگشتی نباید مانع بانک ها شود و باید مذاکرات لازم در این بخش صورت گیرد، نباید واحد رها شود بلکه باید بازپرداخت بدهی ها نیز صورت گیرد. رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مدیریت مالی درست تقاضای ما از تولیدکنندگان است، گفت: کسانی که بدهی غیر جاری کمتر از یک میلیارد تومان دارند، دوباره می توانند تقاضای تسهیلات کنند که این امر مورد موافقت قرار گرفت. یک سال این معوقات پیگیری نمی شود و مهلت تمدید می شود. وی تصریح کرد: امکان گشایش اعتبار یوزانس 6 ماهه را ایجاد کرده ایم که باید به موقع و درست استفاده شود. این روش تامین مالی برای کالاهای مصرفی است که دوره زمانی برای دریافت نقدینگی با فروش کالا است که این مدت به واحد برای رسیدن به نقدینگی کمک می کند. اگر این زمان بیشتر شود مشکلات بزرگی ایجاد می شود.

تصمیمات غیرمنطقی در این دولت اتخاذ نمی شود سیف گفت: برای ما در دنیا سقف اعتباری که قائل می شوند محدودیت دارد. بانک ها ترجیح می دهند این خطوط را کوتاه مدت استفاده کنند، لذا زیر 6 ماه پذیرفته شده است. در نظام بانکی کارشناسی کردن موضوعات اهمیت دارد و نباید تصمیمات عجولانه گرفت جایی برای تصمیمات منحرف کننده در این دولت وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: البرز رو به رشد است و نیاز به شعب جدید دارد که به روسای بانک ها اعلام می شود که این موضوع را بررسی کرده و مانع تراشی نکنند. سیف درباره درخواست افزایش اختیارات مدیران استانی بانک ها نیز گفت: تعداد معقولی از پرونده های استان جا دارد که به تهران برود و شاخص اصلی در استان باید این باشد که تعدادی از پرونده ها به تهران برود. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در مورد واحدهای کوچک و متوسط محدودیت منابع استانی دیگر پر شده، ولی درخواست وجود دارد و تولید استمرار پیدا می کند. منابع شبکه بانکی استان البرز نباید محدودیت داشته باشد و اگر اکنون اعلام کردم که سقف 16 هزار میلیارد برداشته می شود، این سقف برای استان البرز نیز بر داشته می شود. وی با تاکید بر اینکه نباید واحدهای پر ظرفیت بی نصیب از منابع بمانند، گفت: حتما اولویت اول کل شبکه بانکی باید این باشد که منابع واحدهای مستحق را تامین کنند.

ضرورت کاهش نرخ سود بانکی سیف با تاکید بر اینکه به اعتقاد بانک مرکزی نرخ سود بانکی بالا است، گفت: باید به نرخ سود که یکی دو درصد از نرخ تورم است برسد و این باید به سرعت اعمال شود. وی افزود: دوره طولانی نرخ سود از نرخ تورم کمتر بود و سپرده گذار ضرر می کرد، الان دو سال است که نرخ سود مثبت شده ولی در این موضوع افراط شده است، لذا بانک ها برای سرویس دادن تحت فشار هستند. وی با تاکید بر اینکه موسسات غیرمجاز به بازار پولی کشور آسیب می زدند، گفت: برای همه اینها روشی در پیش گرفته شده و با پرهیز از روش های دستوری بانک مرکزی ورود کرده و بازار بین بانکی را فعال کرده است. وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی بازار بین بانکی را نظم داد که سود 29 درصد به 17 درصد رسید و نرخ تسهیلات هم کاهش جدی داشته است. سیف ادامه داد: بعد از 60 سال صادرات کالاهای غیرنفتی ما بیشتر از واردات است و ما در جهت یکسان سازی نرخ ارز به بانک ها اجازه می دهیم در این عرصه ورود پیدا کنند.