۰ نفر

زنگنه : فعلا مناقصه نفتی در کار نیست

۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۲۶
کد خبر: 125328

هفتم آذرماه سال گذشته بود درجریان برگزاری کنفرانس تهران سید مهدی حسینی، رییس کمیته تدوین قراردادهای نفتی ایران در مورد جزییات نحوه برگزاری مناقصات در قراردادهای جدید نفتی صحبت کرد تا اطلاعات کاملی به کسانی که می‌خواهند در میادین نفتی ایران سرمایه‌گذاری کنند، بدهد.

از آن زمان به بعد هیات‌های مختلف اقتصادی و تجاری به ایران آمدند تا با ایرانی‌ها پای میز مذاکره بنشینند و بسیاری هم فرم مناقصات نفتی را در اختیار می‌گرفتند تا بتوانند پروژه‌های نفتی ایرانی را از آن خود کنند. از آن روز تاکنون با وجود همه انتقادات مختلف اما قراردادهایی نیز منعقد شده و بحث‌هایی هم در خصوص انعقاد قراردادهای جدید مطرح شده است. خواستاران فعالیت در بخش انرژی ایران کم نیستند. از شرق تا غرب، از اروپا تا آفریقا نمایندگانی آمده‌اند تا اعلام کنند انرژی ایران هنوز برای‌شان جذابیت دارد. عده‌ای حتی با شایبه انعقاد قراردادهای جدید با فرمت قراردادهای تدوین شده جدید از سوی کمیته بازنگری قراردادها هم ایرادتی را به قراردادها وارد کردند که با واکنش وزیر نفت مواجه شد و کار را به جایی رساند که وزیر در یک نشست خبری صرفا با موضوع قراردادهای جدید نفتی به شایبه‌ها پاسخ داد و اعلام کرد هیچ قراردادی با فرمت جدید منعقد نشده است. از سوی دیگر با وجود همه تاکیدات عده‌ای کورس امضای قراردادهای نفتی را دست آویز انتقادات قراردادند و وزارت نفت را متهم به امضای قراردادهایی کردند که منافع ملی را به دنبال ندارد و تنها امتیازدهی به شرکت‌های خارجی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، این امر با تردد هیات‌های اقتصادی به وزارت نفت و بحث‌ها برای واگذاری میادین مختلف که بعضا برخی از آنها میادین مشترک اولویت‌دار نبودند نیز گستره زیادی یافت و کار را به جایی رساند که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دیروز به همه این اخبار به صورت یکجا پاسخ داد و گفت: « فعلا نمی‌توان مناقصه میادین نفتی را برگزار کرد.» وی کوتاه و صریح سعی کرد پاسخ منتقدان را بدهد و دلواپسان را نیز متقاعد کند که خبری از امضای قرارداد جدید نیست. وزیر نفت در عین حال از آغاز ارزیابی مقدماتی شرکت‌ها برای حضور در میدان‌های نفت و گاز ایران در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی از اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: «تا زمانی که پیش‌نویس این مدل از قرارداد نهایی نشود نمی‌توان مناقصه برگزار کرد.»زنگنه در پاسخ به این سوال که نخستین قرارداد با مدل جدید قراردادهای نفتی چه زمانی و با چه شرکتی امضا می‌شود، هم افزوده است: « هنوز نمی‌توان گفت با چه شرکتی و چه زمانی امضا می‌شود و باید پیش نویس قرارداد نهایی شود. ارزیابی مقدماتی شرکت‌ها برای حضور در میدان‌های نفت و گاز ایران در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود. بخشی از این موضوع که درباره اجماع‌سازی شرایط عمومی قراردادهاست به احتمال زیاد اواخر اردیبهشت ماه یا اوایل خردادماه حل می‌شود.

پس از حل شدن شرایط عمومی قراردادها، باید پیش‌نویس آن نیز نهایی شود، تا زمانی که پیش‌نویس مدل جدید قراردادهای نفتی نهایی نشود نمی‌توان مناقصه برگزار کرد.»در خبری که وزارت نفت، به عنوان خبر رسمی خود از موضع‌گیری وزیر نفت منتشر کرده آورده است، وزیر نفت مدل جدید قراردادهای نفتی را همان بیع متقابل با برخی تغییرات عنوان کرد و تاکید کرد: « ما در این قراردادها با اجماع جلو می‌رویم و نمایندگان نیز در این زمینه اختیار را به دولت دادند.»البته پیش از این اعلام شده بود که نخستین مناقصات نفتی ایران در اردیبهشت ماه و زمانی امضا خواهد شد که دو غول بزرگ نفتی در ایران به سر می‌برند و حالا با وجود تردد تیم‌های جدیدی که طی هفته‌های گذشته به ساختمان وزارت نفت رفته‌اند مسوولان این وزارتخانه تنها با گفتن اینکه «اخبار مرتبط با انعقاد قراردادهای جدید را تکذیب می‌کنیم» تنها بر روال مذاکرات انجام شده تاکنون و البته اخباری که در خصوص قراردادهای جدید منتشر شده است علامت سوال قرارداده‌اند. گو اینکه تجربه نشان داده است این تکذیب‌ها تاریخ مصرف کوتاهی دارند و بعد از کوتاه زمانی خود دولت این اخبار را به عنوان اخبار رسمی اعلام خواهند کرد.

این قراردادها در حالی تکذیب می‌شوند که طی ماه‌های گذشته و زمانی که وزیر نفت به همراه معاونش به فرانسه رفته بود خبر انعقاد قرارداد برای فروش نفت، توسعه میادین و سرمایه‌گذاری در میادین مشترک منتشر شد و حتی اخباری هم در خصوص انعقاد قرارداد برای فروش ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار بشکه‌ای نفت به توتال و سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی و آزادگان هم منتشر شد. در همان زمان هم البته خود مسوولان دولتی با روال تکذیبیه‌های متداول به روشنگری در مورد این قراردادها پرداختند و پس از مدتی از انتشار خبر امضای قرارداد با توتال، مجری طرح توسعه میدان آزادگان‌جنوبی ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که تنها برای بخش کوچکی از فاز اول این طرح نیاز به حضور شرکت‌های خارجی است که برای این کار نیز مناقصه برگزار خواهد شد. مجری طرح آزادگان شمالی نیز در همین باره اعلام کرد که همکاری توتال در آزادگان ربطی به بخش شمالی میدان ندارد.

شعبان‌پور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم در اظهارنظر دیگری موضوع امضا قرارداد را زیر سوال برد. چندی پس از موج تکذیب در مورد قرارداد شرکت نفت و توتال برای این دو میدان نفتی، اویل پرایس در گزارشی خبر از امضای قرارداد شش میلیارد دلاری شرکت ملی نفت و لوک اویل داد، قراردادی که برای دو میدان نفتی در ایران امضا شده اما تنها نام یک میدان یعنی چنگوله در این گزارش آورده شده بود. لوک‌اویل پیش از ترک ایران به علت تحریم‌ها، در کنار میدان نفتی چنگوله در میدان آذر نیز فعال بود، میدانی که پیش از انتشار خبر ورود دوباره لوک‌اویل، حاجی‌ حسین‌نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره حضور روس‌ها در آن اعلام کرده بود که در مورد پروژه آذر با پیمانکار قرار‌داد بیع متقابل امضا شده است و دیگر نیازی به حضور روس‌ها نیست.