۰ نفر

هر پیام‌رسان‌ داخلی چند عضو دارد؟

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۴۵
کد خبر: 296443
هر پیام‌رسان‌ داخلی چند عضو دارد؟

پیام‌رسان‌های داخلی که هرکدام چند سال از عمرشان می‌گذرد و در طول چند ماه اخیر هم تعداد کاربرانشان افزایش یافته است، از چند صدهزار تا چند میلیون کاربر دارند که البته همچنان تا رسیدن به همتایان خارجی خود راه درازی در پیش دارند.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اگرچه هریک از پیام‌رسان‌های داخلی مدتی است مشغول به فعالیت‌اند، اما بیشترین نمودشان مربوط به زمانی است که بنا بر تصمیم مسوولان ذی‌ربط، تلگرام اول اردیبهشت‌ماه مسدود شد و این موضوع فرصتی به پیام‌رسان‌های داخلی داد که وارد عرصه‌ی رقابت شوند.

هرچند برخی کارشناسان و تحلیلگران همان زمان هم معتقد بودند فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی تنها راه مناسب برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیست، این روند تا امروز ادامه‌دار شده است و البته از طرف مسوولان قضایی همواره به رشد پیام‌رسان‌های داخلی پس از اعمال فیلترینگ برروی تلگرام و خروج اکثر کاربران از آن و کوچ به شبکه‌های داخلی اشاره شده است، هرچند این انتقاد هم وجود داشت که بخشی از کاربران ایرانی با استفاده از فیلترشکن از همچنان از تلگرام برای پیام‌رسانی استفاده می‌کنند.

محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - اخیرا در زمینه فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی گفته است که کاربران پیام‌رسان‌های داخلی از ۱.۵ میلیون به ۷.۵ میلیون نفر افزایش داشته‌اند که رشد خیلی خوبی را نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه در ایران بین ۴۲ تا ۴۵ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی در ایران وجود دارد، افزود: نباید پیام‌رسان‌های داخلی را با نمونه‌های مطرح آن‌ها در دنیا مقایسه کرد. پیام‌رسان‌های داخلی با استفاده از خلاقیت و بهره‌گیری از فناوری بهتر در یک فضای رقابتی می‌توانند خدمات خود را توسعه دهند.

از سوی دیگر در کنار پیام‌رسان‌های داخلی، دو پیام‌رسان هاتگرام و طلاگرام هم فعالیت دارد که درواقع به نوعی نسخه‌های داخلی همان تلگرام محسوب می‌شوند. این اپلیکیشن‌ها یک پروکسی داخلی دارند که باعث می‌شود بدون نیاز به ابزار فیلترشکن بتوان از آن‌ها استفاده کرد. با توجه به انتقاداتی که به فعالیت این نسخه‌ها وجود داشت، ابوالحسن فیروزآبادی -رییس مرکز ملی فضای مجازی- درباره این اپلیکیشن‌ها اظهار کرد: از همان ابتدا که سیاست خروج از انحصار تلگرام را داشتیم، برای دوران گذار، پذیرفتیم که تلگرام‌های نسخه فارسی چند ماهی فعال باشد. با آخرین مهلتی که به آنها دادیم، تا ۱۵ شهریور باید به یک پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند.

3

هر پیام‌رسان چه تعداد کاربر دارد؟

اما در بازارهای آنلاین، تعداد دانلود هر یک از برنامه‌ها مشخص شده است. البته جدا از مارکت‌های آنلاین از جمله گوگل‌پلی و بازار برای سیستم عامل اندروید و سیب‌اپ برای سیستم عامل آی‌اواس (با توجه به اینکه پیام‌رسان‌های ایرانی از مارکت اپ‌استور حذف شده‌اند)، هر یک از پیام‌رسان‌ها را از وب‌سایت خودشان نیز می‌توان دانلود کرد. اما در تصاویر زیر دانلود هر یک از پیام‌رسان‌ها از طریق مارکت‌های آنلاین تا زمان انتشار این خبر نشان داده شده است.

پیام‌رسان آی‌گپ بیش از ۳۰۶ هزار عضو دارد.

بر این اساس پیام‌رسان بله بیش از ۶۳۱ هزار عضو دارد.

پیام‌رسان بیسفون بیش از ۱۰۶ هزار عضو دارد.

4