۰ نفر

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

نقدینگی در ۴۰ سال اخیر ۶۶۰۰ برابر شده است

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۸
کد خبر: 294408
نقدینگی در ۴۰ سال اخیر ۶۶۰۰ برابر شده است

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه نقدینگی در سال ۵۷ بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: این در حالی است که امروز میزان نقدینگی یک میلیون و۶۵۰ هزار میلیارد تومان است. مهم‌ترین دلیل رشد نقدینگی نیز کسری بودجه دولت ها بوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، هادی قوامی در نطق میان دستور خود اظهار داشت: میزان نقدینگی از سال 57 تا امروز بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ برابر شده که مهم ترین دلیل رشد نقدینگی نیز کسری بودجه دولت ها بوده است.

وی در ادامه افزود: ما باید از بودجه جاری نفت را جدا کنیم زمانی که نفت به فروش می رود و توسط بانک مرکزی به ریال تبدیل می شود منابع ارزی بانک مرکزی افزایش می یابد و خود به خود نقدینگی افزایش می یابد که آثار ویرانگر آن تورم است و در حالی که متوسط رشد اقتصادی ما از سال ۵۷ تاکنون کمتر از  پنج درصد بوده. باید به طور متوسط نقدینگی چیزی حدود شش درصد رشد می کرد اما ۲۵ درصد رشد کرده است.

قوامی با بیان اینکه وقتی بیش از ۳۶ درصد درآمدهای دولت از نفت تامین می شود دولت رانتی می شود، گفت: به جای اینکه دولت وابسته به مردم باشد، مردم وابسته به دولت شده ان و امروز دولت توزیعی شده است. با دولت توزیعی نمی شود اشتغال ایجاد کرد و نمی توان بهره وری و شفافیت را افزایش داد.

وی عنوان کرد: با دیدن اتفاقات بازار ارز می بینیم بانک مرکزی می خواهد از طریق فروش سکه نقدینگی را مدیریت کند اما چون دولت برنامه جامعی ندارد اول عده ای سکه می خرند و زمانی که در تله افتادند، مردم را متهم می کند.

نماینده مردم اسفراین اظهار داشت: ما به جای اینکه افرادی که کار خوب انجام می دهند  را تشویق کنیم، آن ها را تنبیه می کنیم لذا سیاست های دولت به جای اینکه مبتنی بر تعهد باشد، مبتنی بر مصلحت است که همه را درگیر می کند.

قوامی در ادامه افزود: بانک مرکزی باید از قبل اعلام می کرد افرادی که بیش از هزار سکه بخرند متخلف هستند و کسانی که با وام سکه خریدند متخلف هستند. در چنین شرایطی همه به درستی عمل می کنند. اما زمانی که ما برنامه جامعی برای مواجهه با مشکلات نداریم با این مشکلات مواجه می شویم.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه آمار چهار ماهه حاکی از رشد  ۱۵ درصدی صادرات است، گفت: این فرصت باید تقویت شود. ما باید برای تقویت این فرصت رانت منابع طبیعی را حذف کنیم. یعنی اگر ما هشت میلیون بشکه در روز گاز و نفت به داخل و خارج می دهیم باید سیاستی یگانه داشته باشیم. به قیمت واقعی بازار باید ارائه کنیم و با منابع حاصل از آن از کالای اساسی حمایت کنیم. نباید به دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی دهیم که معلوم نشود به کجا می رود.

قوامی با بیان اینکه رتبه ما در فضای کسب و کار ۱۱۷ بوده و امسال ۱۲۴ شده است، گفت: فضای کسب و کار اصلا خوب نیست. اگر قوه قضاییه پاسخگویی درستی به وزارت اقتصاد نداشته باشند وضعیت کسب و کار ما خراب تر می شود.

این نماینده مجلس در پایان اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم فضای کسب و کار در کشور را مساعد کنیم. ما باید از سیاست جدید ارزی حمایت درست داشته باشیم. بانک مرکزی از واحدهای تولیدی باید تقاضا را مدیریت کند و اگر مدیریت نکند بازار ثانویه نیز آسیب خواهد دید.