۰ نفر

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد

حذف بیمه رایگانِ چند بیمه‌ای‌ها

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 290587
حذف بیمه رایگانِ چند بیمه‌ای‌ها

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به رونمایی از سامانه ۱۶۶۶ این سازمان در راستای ارتباط بهتر با مردم و مراکز طرف قرارداد، گفت: یکی از رویکردهای جدی ما در برنامه عملیاتی، مشتری مداری و تکریم ارباب و رجوع است آن هم در لفاظی و شعار بلکه در عمل.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طاهر موهبتی در مراسم رونمایی از سامانه ۱۶۶۶ این سازمان که در راستای ارتباط بهتر با بیمه شدگان و مراکز طرف قرارداد این سازمان ایجاد شده،  گفت: یکی از رویکردهای جدی ما در سازمان بیمه سلامت در سال ۹۷ استقرار سازمان الکترونیک است که البته شاید برای عده‌ای دور از ذهن باشد که سازمانی که وظیفه اصلی‌اش صیانت مالی از بیمه شدگان و فراهم کردن دسترسی عادلانه به خدمات سلامت است و باید در راستای خرید راهبردی خدمات، ‌اجرای راهنمایی بالینی، سطح بندی و نظام ارجاع و اجرای پزشک خانواده عمل کند، چرا باید در این حوزه اقدام کند.

وی افزود: باید توجه کرد که هر اقدامی که در کشور رخ می‌دهد جایگاهی در دولت الکترونیک دارد. به عنوان مثال نظام ارجاع محقق نمی‌شود مگر اینکه ساختار الکترونیک برایش ایجاد کنیم. در عین حال وقتی در زمینه اجرای راهنماهای بالینی اقدام می‌کنیم، برای نظارت و کنترل بر اجرای آن نیاز به زیرساخت الکترونیک داریم. همچنین برای شناسایی بیمه شدگان و هم پوشانی‌ها نیازمند پایگاه جمعیتی الکترونیک هستیم. از طرفی در راستای تکریم ارباب رجوع هم نیاز به سازمان الکترونیک داریم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: در همین راستا در گام اول، معاونت فناوری اطلاعات را در سازمان بیمه سلامت ایجاد کرده و معاونت مطالعات این سازمان را به مرکز ملی تحقیقات سلامت تبدیل کردیم. در عین حال سند ملی الکترونیک در حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت و بخش بیمه‌ای آن توسط سازمان بیمه سلامت و با هماهنگی وزارت بهداشت شکل گرفت.

حذف بیمه رایگانِ چند بیمه‌ای‌ها

موهبتی با اشاره به موضوع حذف هم پوشانی‌های بیمه‌ای، گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار هم پوشانی بیمه‌ای رفع شده و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال، دو میلیون و ۵۰۰ هزار همپوشانی بیمه‌ای دیگر نیز رفع شود. در گذشته اگر هم پوشانی بیمه‌ای کسی را رفع می‌کردیم، ممکن بود مجددا هم پوشانی بیمه‌ای برایش ایجاد شود؛ چراکه پایگاه جمعیتی الکترونیکی مناسبی نداشتیم،  اما اتفاق جدید این است که خوشبختانه دیگر همپوشانی جدید ایجاد نمی‌شود و در زمان صدور و تعویض دفترچه در سامانه دارو و حتی سامانه استحقاق سنجی نیز همپوشانی قابل شناسایی و حذف هستند و بر این اساس اگر کسی دارای همپوشانی بیمه‌ای باشد، بیمه رایگانش حذف می‌شود؛ چراکه بیمه رایگان برای کسانی است که تمکن مالی ندارند.

حذف دفترچه بیمه در ۶۰۰ بیمارستان دولتی

موهبتی با اشاره به برنامه حذف دفترچه‌های کاغذی در مراکز درمانی اظهار کرد: در ۶۰۰ بیمارستان دولتی کشور اقدام به حذف دفترچه کرده‌ایم که قدم بسیار مهمی بود و باید این کار را در بخش خصوصی و سرپایی هم انجام دهیم. در عین حال باید به زودی شاهد صدور اسناد الکترونیکی و ایجاد سامانه پردازش اسناد الکترونیکی براساس گاید لاین‌ها باشیم. این موضوع طرح بزرگی است که فعلا در بیمارستان‌های استان اصفهان به صورت پایلوت در حال اجراست و اسناد پزشکی به صورت الکترونیک بررسی می‌شوند. ما هم اعلام کردیم که اسنادی که به صورت الکترونیکی بررسی و ارائه شوند ۹۰ درصد مطالبات‌شان را به روز پرداخت می‌کنیم تا تشویقی برای مراکز مختلف باشد.

وی با بیان اینکه استقرار راهنماهای بالینی نیازمند ساختار آی تی است، گفت: از طرفی هدفمند بودن بیمه رایگان در کشور بسیار مهم است. در حال حاضر هر چهارشنبه مانیتورینگ هزینه‌های ما برای مدیران ارشد سازمان ارسال می‌شود تا بتوانیم وضعیت‌مان را بدانیم. از طرفی پرداختی‌های ما نیز از ابتدای سال ۹۷ شکل دیگری پیدا کرده؛ به طوری که مطالبات خردادماه مراکز ارائه خدمت را پرداخت کرده‌ایم و معوقات را هم از طریق اسناد خزانه پرداخت می‌کنیم. در حال حاضر میزان معوقات ما ۷۵۰۰ میلیارد است و ۳هزار میلیارد اسناد خزانه نیز در اختیارمان قرار گرفته است. براین اساس به جرات می‌گوییم که از این پس ۲۰ تا ۲۷ هر ماه به مراکز ارائه کننده خدمات، پرداختی خواهیم داشت.

موهبتی با بیان اینکه بحث سقف‌گذاری خدمات را از طریق الکترونیک از هفته آینده دنبال می‌کنیم، گفت: یکی از رویکردهای جدی ما در برنامه عملیاتی، مشتری مداری و تکریم ارباب و رجوع است آن هم نه در لفاظی و شعار بلکه در عمل. متاسفانه در کشور به خوبی شعار می‌دهیم و از حقوق شهروندی صحبت می‌کنیم، اما گاهی به بهانه محرمانه بودن مانع دسترسی مردم به اطلاعات می‌شویم. سامانه ۱۶۶۶ می‌تواند به تغییر نگاه‌مان در راستای پاسخگو کردن سازمان بیمه سلامت کمک کند، اما مهم‌تر از سامانه، باوری است که باید در کشور ایجاد شود. ما باید در قبال تنظیم مقررات پاسخگو باشیم و بدانیم نظارت مردم بر ما جزو حداقل حقوق‌شان است. بنابراین همکاران ما در سراسر کشور باید بپذیرند که از طریق سامانه ۱۶۶۶ پاسخگوی نیازها و سوالات مردم باشند.

وی ادامه داد: یکی از نقدهای جدی به سازمان‌های مختلف در کشور این است که کمتر از مردم اطلاع داریم و کمتر با آنها صحبت می‌کنیم. بر همین اساس در خلأ تصمیم‌گیری کرده و در محیط تصمیمات‌مان را اجرا می‌کنیم و به همین دلیل دچار مشکل می‌شویم. بنابراین از امروز باید قوی‌تر و باشتاب بیشتر برای پاسخگویی به مردم در صحنه حضور داشته باشیم. گرچه این اقدام قدری مشکل است، اما باید بدانیم که ما در حوزه سلامت برای مردم کار می‌کنیم و این یک توفیق است. بنابراین حتی اگر نمی‌توانیم مشکلی را حل کنیم، حداقل با مردم خوش رفتار باشیم.

 موهبتی همچنین در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه ۱۶۶۶ بیمه سلامت ایران با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: ما کمتر با مردم گفت‌وگو می کنیم و اصلا ابزاری را فراهم نکردیم که مردم بتوانند با ما صحبت کنند و یا ما مسائل را به مردم اطلاع دهیم. آگاهی‌های مردم از حقوق‌شان بسیار اندک است و این ضعف مردم نیست، بلکه ضعف دستگاه‌های اجرایی است. طبیعی است که انتظار می‌رود که محمل و سامانه‌ای را باید فراهم می‌کردیم تا از این طریق پاسخگویی خودمان به مردم را در عرصه عمل نشان دهیم.

وی افزود: شعارهایی که می‌دهیم، نباید لفاظی باشد. سرمایه هر سازمانی اعتماد مردم و جامعه هدفش است. بنابراین هرچه کمتر با مردم گفت‌وگو کنیم این سرمایه تحلیل خواهد رفت. درگاه ۱۶۶۶ را در راستای تحقق مشتری‌مداری و تکریم ارباب‌رجوع و تکریم حقوق شهروندی راه‌اندازی کردیم و می‌خواهیم نظارت مردم بر خودمان را نظم دهیم و ما در قبال آنها پاسخگو باشیم. البته این سامانه آزمایشی است و ظرف چند ماه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و در یک پروسه زمانی سه ماهه نیازها را احصاء و اشکالات را رفع می‌کنیم. آنچه بیش از پاسخگویی به دنبالش هستیم، این است که بتوانیم به صورت آنلاین یا تلویزیونی و چت به مردم مشاوره‌های پزشکی دهیم. به طوریکه خانواده‌ها بتوانند در صورت نیاز با یک پزشک مشورت کتند و در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع شوتد.

موهبتی با بیان اینکه از طریق اپلیکیشن‌هایی که ایجاد خواهیم کرد می‌توان این مشاوره‌های چهره‌ به چهره از طریق چت را شکل دهیم، ادامه داد: به عنوان مثال اگر بتوانیم از طریق تصویر یا تلفن مشاوره‌هایی برای بیماران خاص ایجاد کنیم و در صورت نیاز او را ارجاع دهیم تا با متخصص خودش هم صحبت کند، کار بسیار خوب و موثری است. به همکارانم اعلام کردم که حتما به صورت پایلوت این اقدام را در چند استان اجرا کنند. زیرا این اقدام بسیار خوب است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه به زودی به این سمت می‌رویم که مردم بعد از دریافت خدمت در بیمارستان‌ها بتوانند نظرشان را درباره مرکز اعلام کنند، گفت: بنابراین ما براساس این نظرسنجی‌ها نسبت به ادامه قراردادمان با آن مرکز تصمیم بگیریم. شاید برخی معتقد باشند که این اقدامات افزایش هزینه است، اما آن اقدامات در بلندمدت به نفع ما خواهد بود. از طرفی ما در برابر سلامت مردم وظیفه داریم و با این اقدامات حداقل آرامشی را در مردم ایجاد می‌کنیم.

وی درباره تاثیر ایجاد این سامانه در کاهش مراجعات مردم به ویژه برای تایید نسخ دارویی‌شان، گفت: یک بخشی از این مراجعات در سامانه دارو به دلیل عدم اطلاع مردم است که سامانه ۱۶۶۶ می‌تواند این بخش را پوشش دهد. اما در قسمت دیگر برای بیماران خاص به دلایل مختلفی باید در شعب بیمه سلامت تشکیل پرونده دهند، اما بعد از تشکیل پرونده، دیگر تحویل دارو مشکلی نخواهد داشت. به هر حال ما هرچه بتوانیم زیرساخت‌های آی‌تی و نظام خدمات الکترنیک‌مان را گسترش دهیم، مراجعات مردم و نگرانی‌هایمان از بابت سوءاستفاده‌هایی که انجام می‌شود، رفع خواهد شد. حتی می‌توان تشکیل پرونده را هم به صورت الکترونیک انجام داد. کما اینکه یک روزی در کشور نمی‌توانستیم تمدید دفترچه را به صورت الکترونیکی انجام دهیم، اما در حال حاضر قابل انجام است.