۰ نفر

روحانی: گاز رسانی به زابل در حال پیگیری است

۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۲۱:۱۷
کد خبر: 235439
روحانی: گاز رسانی به زابل در حال پیگیری است

رییس جمهور در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که برای شتاب در توسعه و آبادانی این استان، در جریان سفر کاروان تدبیر و امید، در مجموع 24 طرح و پروژه با اعتبار بیش از یکهزار و 38 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این طرحها تا سال 98 اجرایی خواهند شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی یکشنبه شب در پایان سفر به استان سیستان و بلوچستان و در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در خصوص اعلام منطقه آزاد سیستان ، دولت کارهای خود را انجام داده و امیدواریم مجلس شورای اسلامی لایحه مربوط به آن را تصویب کند و این حرکت می تواند تحولی در تجارت و اقتصاد منطقه ایجاد کند.

رییس جمهور افزود: موضوع گاز رسانی به زابل نیز در حال پیگیری است و امیدواریم زمستان سال آینده مردم این شهر بتوانند از گاز استفاده کنند و پروژه های گاز رسانی در سال های آتی در خاش و بقیه مناطق استان نیز اجرایی خواهند شد.

 رییس جمهور با اشاره به افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار اظهارداشت : افتتاح این بندر برای اقتصاد استان ، کشور ، منطقه و حتی جهان حائز اهمیت اشت. بسیار خوشحال کننده است که ظرفیت آن از 2.5 به 8.5 میلیون تن افزایش یافته است و بی تردید این افتتاح روز بسیار مبارکی برای کشور و مردم استان می باشد.

دکتر روحانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره برنامه های دولت در راستای تسریع در احداث راه آهن چابهار – زاهدان گفت: بی تردید برای استفاده مطلوب از ظرفیت بندر چابهار باید بقیه طرح های مربوط به آن اجرایی شود و به این منظور نیازمند جاده و راه آهن هستیم که هر دو از اولویت های دولت است لذا هم برای بزرگراه شدن جاده چابهار- زاهدان و هم برای تکمیل راه آهن ، تلاش های خود را ادامه خواهیم داد تا سریعتر این طرح ها به بهره برداری برسند.

رییس جمهور اضافه کرد: راه‌آهن از طرح‌های مهم و اولویت‌دار دولت است و تکمیل و تسریع خط آهن نیازمند اعتبار است ادامه تکمیل آن به طور طبیعی و با استفاده از بودجه سالیانه بسیار زمان‌بر است در حالی که نیازمند سرعت در احداث این پروژه هستیم و برای این منظور یا بایستی از منابع صندوق و یا از سرمایه‌گذار خارجی استفاده شود و چون در طرح‌‌های مربوط به راه‌آهن بازپرداخت سریع انجام نمی‌شود باید خود دولت وارد عمل شود و در این راستا تلاش‌های خود را ادامه خواهیم داد تا این پروژه‌ها سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان، اظهار داشت: رونق و تجارت استان به وجود منطقه آزاد و بازارچه‌های مرزی است و گزارشی در این زمینه تهیه شده که 5 بازارچه جدید در استان ایجاد شود که آن را پیگیری خواهیم کرد.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: امروز استان و مرزهای این منطقه از امنیت کامل برخوردار بوده و روابط خوبی با کشورهای افغانستان و پاکستان داریم، لذا زیرساخت‌های اصلی برای تجارت فراهم است، بنابراین برای فعال شدن بقیه بازارچه‌های مرزی تلاش خواهیم کرد.

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی، گفت: دولت موضوع مربوط به حاشیه‌نشینی و مقاوم‌سازی را پیگیری می‌کند و درخصوص مقاوم‌سازی ،در بودجه آینده طرحی به عنوان بافت‌های فرسوده وجود دارد که باید احیاء شوند و این طرح را در شهرها و روستاها ادامه خواهیم داد. برای احیای بافت‌های فرسوده در شهرها ، طرح دولت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است چرا که بازدهی خوبی دارد و در روستاها نیز خود دولت حمایت و پشتیبانی‌های لازم را انجام خواهد داد.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره خطر دزدان دریایی منطقه سومالی برای صیادان استان، گفت: در خصوص دزدان دریایی با دولت خارجی مواجه نیستیم بلکه با گروهک‌های تروریستی مواجه هستیم که عمدتاً در منطقه سومالی فعالیت می‌کنند و در این خصوص نیروی دریایی کشورمان در این منطقه فعال است.