۰ نفر

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر داد

تولید بیش از ۸میلیون تُن گندم در کشور

۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۱۷
کد خبر: 232635
تولید بیش از  ۸میلیون تُن گندم در کشور

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: امسال ۸ میلیون و ۸۷۴ هزار تن گندم به ارزش ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از گندم‌کاران کشور خریداری شد که باید گفت همچنان در تولید گندم خودکفا هستیم.

یزدان سیف، در مورد آخرین آمار تولید گندم در سال زراعی 95-96 خاطرنشان کرد: خرید تضمینی گندم از اسفند سال 95 آغاز و توسط 1400 مرکز خرید از کشاورزان تحویل گرفته شد که طبق آخرین آمار 8 میلیون و 874 هزار تن گندم به ارزش 11 هزار و 600 میلیارد تومان خریداری شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی با اشاره به اینکه مطالبات گندم‌کاران طی چند روز گذشته به طور کامل تسویه شد، تصریح کرد: خوشبختانه از نظر نگهداری و ذخیره‌سازی گندم در شرایط مطلوب هم مشکلی نداریم، تا حدی که 13 میلیون تن ظرفیت استاندارد سیلوهای ما است که با احتساب انبارهای روباز و مکانیزه ظرفیت به 18 میلیون و 11 هزار تن هم می‌رسد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تأکید بر اینکه امسال نیز مرز خودکفایی گندم را رد کرده‌ایم، تصریح کرد: بیشترین حجم تولید گندم مربوط به استان خوزستان با یک میلیون و 350 هزار تن، استان گلستان یک میلیون و 105 هزار تن، فارس 900 هزار تن، کرمانشاه 646 هزار تن و استان کردستان با 525 هزار تن به ترتیب مقام‌های اول تا پنجم در تولید گندم در سال زراعی 95-96 را در کشور داشته است.

طی دو سال گذشته با یک وقفه 10 ساله مجدداً در کشور به خودکفایی در تولید گندم در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دست یافته‌ایم که این مهم با کاهش سطح زیر کشت گندم آبی و افزایش عملکرد رخ داده است. گندم به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک و قوت غالب کشور محسوب می‌شود که در صورت نداشتن استراتژی ذخیره‌سازی و تولید کشورهای ابرتولیدکننده گندم از جمله روسیه و آمریکا به راحتی می‌توانند با سیاست جنگ اقتصادی با هر کشوری بازی کنند.