۰ نفر

نصف فوتبالیست‌ها ماهانه کمتر از ۹۵۰ یورو درآمد دارند

حقوق نیمار معادل دستمزد ۱۰ هزار بازیکن!

۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۴۴
کد خبر: 165501
حقوق نیمار معادل دستمزد ۱۰ هزار بازیکن!

فیفپرو، بزرگترین سندیکای فوتبالیست‌ها در دنیاست که حدود 50 هزار عضو دارد. این اتحادیه با همکاری دانشگاه منچستر، سالانه گزارشی را منتشر می‌کند که نتایج جالب و حتی شگفت‌انگیزی را به همراه دارد.

 در گزارش امسال، آماری از 54 کشور از سرتاسر دنیا و 87 لیگ گرفته شده و در عین حال 13هزار نظرسنجی به عمل آمده. البته در بین این‌ها، 4 لیگ برتر و اصلی دنیا از نظر رنکینگ درآمدزایی (لیگ برتر انگلیس، لالیگا، بوندس‌لیگا و لیگ چین) در نظر گرفته نشده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر ورزشی، یکی از آمار جالب منتشر شده این است که تقریباً نیمی از فوتبالیست‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، درآمد ماهانه کمتر از 1000 یورو دارند و فوتبال (به جز در لیگ‌های حرفه‌ای اروپا و یا در کشورهایی که فوتبال ریشه دوانده مثل آرژانتین و برزیل) و چند کشور آسیایی، حرفه ایده‌آلی نیست.

کشور رومانی با انجام 511 نظرسنجی، کشوری است که بیشترین تحقیقات در آن انجام شده و یکی از لیگ‌هایی است که درآمدزایی در آنجا برای بازیکنان خیلی سخت است. یک فوتبالیست در این‌باره می‌گوید: «اگر در لیگ اول رومانی بازی کنی، شانس زیادی برای گرفتن پول‌هایت داری ولی در لیگ‌های پایین‌تر، نمی‌دانی که چطور حقوقت را خواهند داد.» در ماه آوریل دولت رومانی با وضع قوانینی سعی در اصلاح این وضعیت کرد.

نکات آماری این گزارش:

*21 درصد بازیکنان فوتبال درآمدی ماهانه کمتر از 286 یورو دارند و آفریقا فقیرترین قاره از این لحاظ است: 73/2 درصد بازیکنان آفریقایی ماهی کمتر از 950 یورو می‌گیرند.

*32/3 درصد از فوتبالیست‌های اروپایی درآمد پایینی دارند و حقوق 30 میلیون یورویی سالانه نیمار، می‌تواند حقوق دست‌کم 10هزار فوتبالیست از این دسته را تأمین کند.

*41 درصد از فوتبالیست‌ها حقوق‌های‌شان را با تأخیر می‌گیرند. 8 درصد حقوق‌شان را با بیش از 3 ماه تأخیر می‌گیرند.

* 55 درصد بازیکنان پردرآمد آفریقایی (با حقوقی بیش از ماهی 7600 یورو)، با تأخیر حقوق می‌گیرند.

* به طور متوسط عمر قرارداد هر فوتبالیست 22/6 ماه است. بازیکنان تیم‌های پایه‌ای به طور میانگین 30/1 ماهه قرارداد می‌بندند و بازیکنان آزاد 19/5 ماهه

*63 درصد فوتبالیست‌های طلبکار، از ترس آنکه نتوانند تیم تازه‌ای پیدا کنند، در همان باشگاه که به آنها بدهکار است می‌مانند.

*29 درصد بازیکنان برخلاف میل باطنی‌شان جابه‌جا می‌شوند‌‌؛ به ویژه در صربستان، این آمار به 82 درصد می‌رسد.

*8 درصد بازیکنان قرارداد مکتوبی ندارند. در اروپا این آمار 3 درصد است و در آفریقا تا 15 درصد می‌رسد.

*22 درصد از این بازیکنان تحت فشار بازی می‌کنند و به تنهایی به تمرین می‌پردازند تا بلکه بتوانند به تیم دیگری منتقل شوند.

*9/5 درصد از فوتبالیست‌ها با خشونت و تهاجم روبه‌رو می‌شوند و این آمار 5 برابر بیشتر از سایر مشاغل دیگر است.

*55 درصد از افرادی که مورد تهاجم قرار می‌گیرند، قربانی حملات هواداران می‌شوند. 38 درصد از این اتفاقات در روز بازی می‌افتد و 17 درصد هم در هر زمان دیگری ممکن است رخ دهد.

*67/8 درصد فوتبالیست‌ها در کامرون، نسخه کپی قراردادی که امضا کرده‌اند را ندارند. شرایط در سوئد، کاملاً برعکس است و فوتبالیست‌ها در این کشور شرایط ایده‌آلی دارند.

*17/2 درصد  از بازیکنان خارجی دست‌کم در یک مقطع زمانی تبعیض را حس کرده‌اند و این آمار دوبرابر بازیکنان از همان ملیت است.

*71/9 درصد بازیکنان نتوانسته‌اند تحصیلات دانشگاهی‌شان را تمام کنند و تنها 12 درصد از بازیکنان توانسته‌اند مدرک دانشگاهی بگیرند.

*6/6 درصد از فوتبالیست‌ها دست‌کم یک بار در موقعیت تبانی در فوتبال قرار گرفته‌اند. اکثریت قربانیان این مسئله سنی بالاتر از 33 سال داشتند.

* این بررسی‌ها در54 کشور دنیا به عمل آمده که لیگ‌های مهمی که در آن شرکت داشتند، عبارتند از لیگ ایتالیا، فرانسه و برزیل.

* از 87 لیگ، 13876 نظرسنجی به عمل آمده که در برخی کشورها، این نظرسنجی‌ها در لیگ‌های رده‌های مختلف صورت گرفته.

*74 درصد بازیکنان بین 18تا28 سال سن داشتند.

* 50 درصد بازیکنان حاضر در لیگ قبرس خارجی هستند.