۰ نفر

اینستاگرام و انقلاب صنعت پخش

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 163828
اینستاگرام و انقلاب صنعت پخش

آخرین به‌روزرسانی اینستاگرام چند روز پیش آماده شد. این یک به‌روزرسانی ویژه برای اینستاگرام بود؛ ویژه بودن آن هم به دلیل یک ویژگی به اسم پخش زنده بود.

 البته این ویژگی در چند روز اول بعد از به‌روزرسانی عمومی نبود و در مرحله تست بود، تا اینکه دیروز عمومی شد. این بروزرسانی چند پیام به همراه خود داشت. اول اینکه نشان داد اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بسیار جدی و واقعی در حوزه رسانه تصویری است و نوآوری‌های آن در حول تصویر می‌چرخد. دوم اینکه اینستاگرام صرف از یک شبکه اجتماعی بودن، می‌تواند یک پلتفرم VOD قدرت‌مند باشد.

رسانه همیشه مصور

اینستاگرام به هدف تشکیل شبکه‌های اجتماعی به‌وسیله عکس و فیلم به وجود آمد. حفظ هویت یک رسانه با ابزار محدود بسیار سخت است. به عنوان مثال، تلگرام با شعار پیام‌رسانی وارد شد اما با همان شعار نتوانست ادامه بدهد. تلگرام مجبور شد برای نگه‌داری کاربران خود از فضای غیر از صرفا پیام‌رسانی استفاده کند و به تازگی هم خبر داده که قابلیت تماس صوتی را اضافه خواهد کرد. همین اتفاق برای واتس اپ هم افتاده بود. یا مورد دیگر هم لاین بود که بسیار پراکنده عمل می‌کرد و هویت خود را از دست داد. اما اینستاگرام به این صورت نبود. اینستاگرام فضای نوآوری خود را در قالب تصاویر و ویدئو حفظ کرده است. درواقع اینستاگرام هویت خود را به خوبی حفظ و به‌روزرسانی می‌کند. این حفظ هویت باعث شده است که کاربران هم بتوانند ارتباط بیشتری با تصاویر برقرار کنند. درواقع اینستاگرام سواد تصویری کاربران خود را بالا برده و آن‌ها را از حروف و جملات بی‌روح بی‌نیاز کرده است.

اینستاگرام٬ تلویزیونی برای همه

اینستاگرام باعث شد همه یک پلتفرم برای ارائه برنامه‌های خود داشته باشند. درواقع هرکسی می‌تواند از اینستاگرام به عنوان یک تلویزیون رایگان برای ارائه خود استفاده کند و آرتیست، معلم یا مبلغ شرکت‌اش باشد. اما اینستاگرام با قابلیت پخش زنده انقلابی در این حوزه را رقم زد. از این به بعد اینستاگرام صرفاً یک شبکه اجتماعی مصور نیست، بلکه یک پلتفرم تلویزیون تعاملی یا VOD (برای مطالعه بیشتر به اینجا مراجعه کنید) جدی هم در زمینه ویدئوهای ضبط شده و هم در زمینه پخش زنده هست. نکته جذاب‌تر این ماجرا، آخرین سطح تعاملی است که کاربر با این پخش زنده اینستاگرام برقرار می‌کند. درواقع پایین‌تر سطح تعامل‌ برای تلویزیون‌های سنتی بود و کاربر هیچ‌گونه ارتباطی با ارائه دهنده برنامه برقرار نمی‌کرد و بالاترین سطح تعامل این است که کاربر بتواند به صورت زنده با ارائه‌دهنده و دیگر بیننده‌ها ارتباط برقرار کند. در اینستاگرام عین این درحال رخ دادن است. کاربر می‌تواند در حین دیدن برنامه، نظر بدهد، نظر دیگران را ببیند و با تهیه‌کننده برنامه هم ارتباط مستقیم و زنده برقرار کند. این یک انقلاب برای صنعت پخش است. دلیل عمده این‌که این به‌روزرسانی را یک انقلاب می‌دانم این است که، اینستاگرام اندک اندک به یک پلتفرم تبدیل شده است. پلتفرمی که علاوه بر ویژگی‌های یک تلویزیون تعاملی ساده، یک شبکه اجتماعی هم است.

نتیجه‌گیری

خیلی‌ها می‌گویند اینستاگرام ایده‌های جدید خود را از اسنپ‌چت (SnappChat) به عاریه گرفته است. بحث اینجا است که اینستاگرام تمامی ایده‌های این حوزه را با توجه به هویت خود گزینش می‌کند و به خوبی پیاده‌سازی می‌کند. اسنپ‌چت به صورت نامشخصی ویژگی دارد و بسیاری از آن‌ها با هویت «چت» سازگان نیستند. اما اینستاگرام به خوبی توانسته فهرست ویژگی‌های خود را با هویت خود تطبیق بدهد. درواقع این شبکه اجتماعی، تمامی نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های خود را حول محور «عکس» و «ویدئو» می‌چرخاند.

نکته بعدی این است ک صنعت پخش تلویزیونی با پلتفرم‌های پخش آنلاین وارد عصر جدیدی شده بود‌. اینستاگرام با ورود به حوزه پخش زنده و تلوزیزیون تعاملی و استفاده از سرمایه قبلی، یعنی کاربران خود، انقلابی را در این حوزه ایجاد کرده است. اینستاگرام به کانال مناسبی برای ارائه‌دهندگان محتوای تصویری تبدیل شده است و با ویژگی‌های جدیدی که اضافه کرده، نشان داده که صرفاً یک شبکه اجتماعی نیست؛ بلکه یک پلتفرم پخش تلویزیونی هم می‌تواند باشد.