۰ نفر

افزایش آمار سفرهای نوروزی ۹۶

۱۴ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۳۶
کد خبر: 185441
افزایش آمار سفرهای نوروزی ۹۶

بیش از 62میلیون نفر - شب از مراکز تاریخی، فرهنگی و گردشگری کشور بازدید کردند

مازندران میزبان 10 میلیون مسافر

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران آمار اقامت مسافران نوروزی در این استان تا یازدهم فروردین ماه را 10 میلیون و 156 هزار و 121 نفر شب اعلام کرد. «دلاور بزرگ نیا»  افزود: بیشترین آمار اقامت ثبت شده در این استان در دور دوم سفرهای نوروزی مربوط به هشتم و نهم فروردین هر شب با بیش از 800 هزار نفر بوده است. وی از سوم فروردین به‌عنوان پرمسافرترین روز در دور اول سفرهای نوروزی به مازندران یاد کرد و آمار ثبت شده در آن روز را هم حدود 800 هزار نفر اعلام کرد. بزرگ نیا از استقبال زیاد مسافران نوروزی برای اقامت در روستاها به‌عنوان ویژگی مهم مازندران یاد کرد و مهم‌ترین عامل در این زمینه را در کنار جاذبه‌های بکر طبیعی، مهیا شدن امکانات اقامتی ارزانقیمت برشمرد. مازندران بیش از 3 هزار روستا دارد که بیشتر آنها در مناطق جلگه‌ای میان جنگل و دریا واقع است. این روستاها هم‌اکنون در آغاز راه کشت و کار برنج قرار دارد که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اعلام اینکه آمار اقامت مسافران نوروزی در روستاهای استان از مرز 2 میلیون و 500 هزار نفر فراتر رفته، از روستاگردی هم به‌عنوان یک بسته جدید گردشگری در مازندران یاد کرد. در همین حال، «علی نبیان» سخنگوی ستاد خدمات سفر مازندران گفت: جاده‌های استان با ثبت بیش از 32 میلیون تردد خودرویی، رتبه سوم  پرترددترین مسیرهای کشور را در تعطیلات نوروزی تا پایان روز 11فروردین داشته است. در مجموع از 25 اسفند ماه سال 95 تا 11 فروردین ماه سال 96، 32 میلیون و 173 هزار و 722 دستگاه خودرو در راه‌های مازندران تردد کردند. این استان توانست حدود 10.7 درصد از کل تردد خودرویی در کشور را در 15 روز از گذشت تعطیلات نوروزی به خود اختصاص دهد. وی تردد خودرویی در جاده‌های مازندران را در 11 فروردین ماه حدود 2 میلیون و 223 هزار و 642 دستگاه اعلام کرد.

اقامت نوروزی در خراسان رضوی از مرز 2.5 میلیون نفر گذشت

همچنین «یوسف بیدخوری» مسئول ستاد اسکان و جانشین معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: این استان نیز در ایام نوروز پذیرای خیل عظیم مسافران بود، به گونه‌ای که از 25 اسفندماه تا پایان دهم فروردین ماه امسال 2میلیون و557 هزار و 882 مسافر در مراکز اقامتی دائم و موقت استان خراسان رضوی اقامت کردند. دربین واحدهای اقامتی رسمی هتل‌ها با 412 هزار و 73 نفر اقامت بیشترین میزان اقامت را در این مدت داشته‌اند.دیگر واحدهای اقامتی رسمی که دارای بیشترین میزان اقامت درخراسان رضوی بوده‌اند به ترتیب میهمانپذیرها با320 هزار و 313 نفر، هتل آپارتمان‌ها با 309 هزار و 158 نفر و خانه مسافرها با273 هزار و 740 نفر است.

وی در خصوص میزان اقامت در واحدهای موقت و غیررسمی نیز اظهار داشت: در کمپ‌های موقت تعداد168 هزار و 870 نفر، در مدارس آماده‌سازی شده 410 هزار و 118 نفر، در میهمانسراهای دولتی 382 هزار و 196 نفر و در حسینیه‌ها و سایر واحدها281هزار و 414 نفر اقامت گزیده‌اند. جانشین معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار داشت: از مجموع اقامت نوروزی ثبت شده در استان بیش از یک میلیون و 452 هزار نفر در کلانشهر مشهد ثبت شده است. بیدخوری در خصوص علت تفاوت آمار ورود مسافران با میزان اقامت، افزود: این تفاوت به دلیل آن است که اغلب مسافران ورودی به دلیل حضور آشنایان و فامیل‌های خانوادگی در منازل آنان اسکان می‌کنند. طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی تا پایان دهم فروردین ماه 10 میلیون و 600 هزار نفر مسافر وارد استان خراسان رضوی شده اند.

7میلیون تردد نوروزی در جاده‌های استان اصفهان

درهمین حال، «فرزاد دادخواه» معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه این استان تاریخی توانست در تعطیلات نوروزی بیش از 7میلیون تردد را در جاده‌های خود ثبت کند، گفت: این تردد‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 7درصد افزایش داشته است.وی بیان کرد: تصادف‌های فوتی در جاده‌های استان در طرح نوروزی امسال 20درصد و تصادفات جرحی 15 درصد کاهش داشته که عمده این تصادفات به دلیل سرعت غیرمجاز و خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده است. معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان برپایی ایستگاه‌های امنیت و سلامت و مجتمع‌های بین راهی را در کاهش تصادفات مؤثر خواند و افزود: وجود بیش از 40 مجتمع بین راهی و بیش از 30 ایستگاه امنیت و سلامت نوروزی در کاهش تصادفات و رفع خستگی رانندگان مؤثر بوده است.

وی یادآور شد: 161 دوربین در طول جاده‌های استان اصفهان نصب شده که تردد خودروها کنترل می‌شود و تیم‌های راهداری در مواقع بحرانی در موقعیت مورد لزوم حاضر شده‌اند. استان اصفهان در مرکز کشور قرار دارد و همسایه 9 استان دیگر است که این امر موجب شده این استان به‌عنوان نقطه ترانزیت کشور شاهد بیشترین آمار تردد باشد.استان اصفهان همچنین رتبه نخست اسکان مسافران نوروزی در کشور را به خود اختصاص داد. «محمد حسن قائدی‌ها» مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز گفت: این استان، امسال با اسکان یک میلیون و 460 هزار نفر-روز مسافر نوروزی موفق به کسب این رتبه شد.به گفته وی، شهرستان‌های کاشان و اصفهان به ترتیب بیشترین آمار اسکان مسافران فرهنگی و غیر فرهنگی را در این استان به خود اختصاص دادند.وی با بیان اینکه 162هزار خانوار در 13 هزار و 650 مدرسه اسکان داده شدند، افزود: 44 ستاد اسکان در کل استان و در هر شهرستان حداقل یک ستاد و در شهر اصفهان نیز 6ستاد از مسافران نوروزی استقبال کردند. 30درصد اسکان مسافران در استان اصفهان، اینترنتی انجام شد.این استان سال گذشته رتبه دوم اسکان مسافران فرهنگی را به خود اختصاص داده بود.

رشد 13 درصدی اقامت گردشگران نوروزی در آذربایجان شرقی

از طرفی، «مرتضی آبدار» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه اقامت گردشگران نوروزی در استان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد رشد داشت، افزود: از اول تا 12فروردین حدود 162هزار نفر اقامت در اقصی نقاط استان ثبت شده است.این میزان اقامت میهمانان نوروزی در مراکز اقامتی استان افزایش مناسبی نسبت به سال گذشته داشته است. در سال جدید و با توجه به حضور گسترده گردشگران در استان بازدید از موزه‌ها و مراکز تاریخی 20 درصد افزایش یافته است، به طوری که تاکنون تعداد 153 هزار و 269 نفر از این مراکز دیدن کرده‌اند. وی از یکهزار و 588 مورد بازدید نظارتی هیأت‌های نظارت ستاد خدمات اجرایی سفر از تأسیسات گردشگری و سایر مراکز ارائه دهنده خدمات به گردشگران در استان خبر داد و گفت: این ستاد در طول ایام عید از 359 مورد مراکز اقامتی، 866 مورد تأسیسات گردشگری بین راهی و 143 دفتر خدمات مسافرتی بازدید به عمل آورده‌اند که بازدیدهای مذکور منجر به صدور 35 فقره تشویق، 107 فقره تذکر و 13 مورد اخطار کتبی شده است.

تردد بیش از 26 میلیون خودرو در جاده‌های البرز

«سید یعقوب میرکتولی» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز نیز اعلام کرد: امسال 26 میلیون و 159 هزار و 361 تردد خودرویی از ابتدای سفرهای نوروزی تا پایان روز 11فروردین ماه در راه‌های استان انجام شده است. در این ایام شمارش تردد خودروها توسط 42 دستگاه تردد شمار انجام شد. وی تعداد ترددها در راه‌های استان را در آخرین روز از شمارش در روز 11 فروردین ماه یک میلیون و 670 هزارو 547 تردد اعلام کرد و اظهار داشت: در آزاد راه کرج - تهران و بالعکس (کیلومتر ٢٥) 276 هزار و 623 تردد، کرج - قزوین و بالعکس (کلانتری) 283 هزار و 492 تردد، کرج- چالوس و بالعکس (بیلقان) 20هزارو 709 تردد خودرویی انجام شد. استان البرز دارای  یکهزار و 450 کیلومتر آزاد‌راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی است که 18 درصد ترافیک کشوردر راه‌های این استان است.

سفر بیش از 6 میلیون مسافر و گردشگر به گیلان

«رضا علیزاده» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان هم گفت: آمار مسافران نوروزی به استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 23.5درصد افزایش یافته است. از 26 اسفند 95 تا 12فروردین ماه بیش از 6میلیون و 700 هزار مسافر وارد گیلان شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 23 ونیم درصد بیشتر است. در همین مدت یک میلیون و 165هزار و 719 خودرو هم وارد گیلان شده که نسبت به سال گذشته بیش از 31 درصد افزایش داشته است. امسال 90 هتل، 29 هتل آپارتمان، 82مجتمع گردشگری و تفریحی، 48    میهمان‌پذیر، یک هزار و 264 خانه مسافر و 383 مدرسه با 2هزار و985 کلاس، برای پذیرایی از گردشگران نوروزی در استان درنظر گرفته شد.