۰ نفر

یک منبع آگاه به اقتصاد آنلاین خبر داد:

افزایش تعرفه واردات دانه روغنی سویا لغو شد/ تعرفه‌ها موقتا بدون تغییر می‌ماند

۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۱۸
کد خبر: 253951
افزایش تعرفه واردات دانه روغنی سویا لغو شد/ تعرفه‌ها موقتا بدون تغییر می‌ماند

کارگروه تنطیم بازار وزارت جهاد کشاورزی شب گذشته پس از بررسی پیشنهاد افزایش تعرفه واردات دانه روغنی به ویژه سویا این پیشنهاد را رد کرد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی ؛ این کارگروه که با حضور نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده بود، نتایج افزایش قیمت تعرفه دانه روغنی سویا را در مقطع زمانی کنونی مغایر با منافع تولید داخلی ارزیابی کرد.

بر اساس این گزارش؛ یکی از معاونت های وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد افزایش تعرفه ورودی دانه روغنی سویا را دو هفته قبل به همراه تعداد زیادی از اقلام دیگر به جهت حمایت از تولید داخل و بدون هماهنگی با وزرات جهاد کشاورزی در کمیسیون ماده ۱ پیشنهاد داد .این پیشنهاد با مخالفت شدید اتاق بازرگانی و تشکل های تولیدی روبه رو شد. در همین راستا نائب رئیس یکی از همین تشکل ها در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: افزایش تعرفه به بهانه حمایت از تولید داخل نتیجه ای جز تامین منافع معدود افراد رانت دار ندارد.

  وی اضافه کرد: با موافقت افزایش تعرفه واردات کنجاله دانه روغنی سویا؛ خواه ناخواه و به تبع آن قیمت‌های داخلی نیز افزایش می‌یابد و به این ترتیب منافع واردکنندگان دانه‌های روغنی که مالک 40 درصد کارخانه‌های روغن کشی نیز هستند تامین می‌شود و جبران سود از دست رفته خود را می‌کنند.

پس از مخالفت شدید تشکل ها و نمایان شدن وجه های پنهان این پیشنهاد، موضوع افزایش تعرفه پس گرفته شد و  سپس مقرر گردید که موضوع در کارگروه تنطیم بازار وزارت جهاد کشاورزی بررسی شود.

لازم به ذکر است؛ تصمیم برای بدون تغییر ماند تعرفه ورودی دانه روغنی سویا موقتی است و در صورت طرح دوباره این موضوع امکان افزایش آن وجود دارد.