۰ نفر

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی:

در بودجه۹۷ برای اولین بار طرح ملی کشت گیاهان دارویی ردیف اعتباری مستقل گرفت/ هدف‌گذاری برای افزایش صادرات گیاهان دارویی به ۲.۵میلیارد دلار تا ۵سال آینده

۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۲۰:۲۱
کد خبر: 237336
در بودجه۹۷ برای اولین بار طرح ملی کشت گیاهان دارویی ردیف اعتباری مستقل گرفت/ هدف‌گذاری برای  افزایش صادرات گیاهان دارویی به ۲.۵میلیارد دلار تا ۵سال آینده

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ردیف اعتبار در بودجه سال آینده به طرح ملی گیاهان دارویی اختصاص یافت، افزود: بعد از ۳۵ سال برای نخستین‌بار ، ردیف اعتباری مستقل برای گیاهان دارویی گرفته شد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ پیمان یوسفی آذر در نشست خبری امروز با اعلام این خبر اظهار کرد: با تلاش‌های انجام شده طی یک سال گذشته برنامه‌ های در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی ایرانی تهیه شده که با همکاری بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: برای بازار گیاهان دارویی برنامه جامعی تهیه شده و در آن کشورهای هدف در جهان شناسایی شده است.

یوسفی آذر همچنین از برگزاری نخستین پویش ملی گیاهان دارویی در کشور خبر داد و گفت: این پویش 27 بهمن‌ماه سال جاری در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.                    

وی بیان کرد: هدف از پویش ملی گیاهان دارویی معرفی و فرهنگ‌سازی مصرف این گیاهان است.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گردش مالی گیاهان دارویی در جهان را 120 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: گردش مالی گیاهان دارویی آلمان بدون داشتن تنوع و اقلیم 40 میلیارد دلار است که این میزان بیشتر از درآمد نفتی ایران است.

به گفته وی، سهم ایران از این حجم گردش مالی تنها 367 میلیون دلار است.

وی یادآور شد: متوسط نرخ رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته مانند آلمان و فرانسه 2.5 تا 3.5 درصد است در حالی که متوسط نرخ رشد گیاهان دارویی در جهان 9.1  درصد است، بنابراین می توان گفت که گیاهان دارویی بیش از هر صنعت دیگری سودآوری دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از واردات بی رویه گیاهان دارویی به کشور انتقاد کرد و افزود: برای جلوگیری از واردات بی رویه گیاهان دارویی به کشور، امسال در کتاب مقررات صادرات و واردات، برای 120 محصول تعرفه واردات تعیین شده که کمترین آن 5 درصد است.

یوسفی‌آذر با بیان اینکه گردش مالی زعفران در جهان هشت میلیارد دلار است، تأکید کرد: در ایران حدود 150هزار هکتار انواع مختلف گیاهان دارویی کشت می‌شود که زعفران با 107 هزار هکتار و گل‌محمدی با 17 هزار و 500 هکتار، بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده‌اند.                       

وی تاکید کرد: البته در برنامه ششم توسعه 100 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران به میزان فعلی اضافه خواهد شد.

یوسفی آذر یکی از مشکلات حوزه زعفران را بازار این محصول دانست و گفت: با توجه به تولید 90 درصدی زعفران جهان در ایران، از صادرات بهره چندانی نبرده‌ایم.

یوسفی‌آذر اضافه کرد: سطح زیر کشت گل‌محمدی در بلغارستان سه‌هزار هکتار است و 65 درصد اسانس گل‌محمدی در جهان را تولید می‌کند در حالی که با وجود سطح زیر کشت 17.5 هزار هکتاری گل‌محمدی در ایران از صادرات اسانس سهم اندکی دارد.

وی درباره حل مشکل افزایش 30 درصدی تعرفه هندی‌ها برای واردات زعفران ایران اظهار کرد: معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه تشکیل شده و برای حل این مشکل با وزارت خارجه و مبادی گمرکی مکاتباتی صورت گرفته است تا تعرفه‌های این‌چنینی صفر شود.                                        

یوسفی آذر تاکید کرد: برای جلوگیری از اینچنین مشکلاتی باید ایران عضو سازمان تجارت جهانی شود یا با همه کشورهای مورد نظر مذاکره شود یا بتوان سیاست‌های تنبیهی برای این کشورها اتخاذ کرد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود از پرداخت تسهیلات به متقاضیان بخش خصوصی خبر داد و گفت: متقاضیانی که بتوانند به تأسیس دفتر زعفران ایران در کشورهای آسیایی و اروپایی اقدام کنند، تسهیلات شش درصدی تعلق می‌گیرد.

یوسفی‌آذر متوسط برداشت زعفران در مزارع کشور را شش تا 10 کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و گفت: متوسط برداشت زعفران در خراسان 12 تا 18 کیلوگرم در هکتار و در برخی مزارع الگو به 38.8 کیلوگرم در هکتار رسیده است.

وی همچنین بیان کرد: برای حمایت از تولید داخل و جلوگیری از ورود گیاهان دارویی غیر استاندارد به کشور، 125 گیاه دارویی مشمول تعرفه وارداتی می‌شوند.

یوسفی‌آذر با اشاره به اینکه صادرات زعفران ایران بر اساس اظهارنامه گمرک 286 میلیون دلار است، افزود: تخمین زده می شود حجم صادرات زعفران از مبادی غیررسمی کشور 100 میلیون دلار باشد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حجم صادرات شیرین‌بیان 37 میلیون دلار گزارش شده است، عنوان کرد: پنج کارخانه فرآوری شیرین‌بیان در کشور وجود دارد و برای متقاضیان فعال و توانمند در زمینه کشت و تولید شیرین‌بیان از طریق ماده 3 و 32 زمین واگذار می‌شود.

یوسفی‌آذر در پایان سخنان خود با اشاره به صادرات 550 میلیون دلاری گیاهان دارویی ترکیه تأکید کرد: ایران برای صادرات گیاهان دارویی به ارزش 2.5 میلیارد دلار طی پنج سال آینده هدفگذاری کرده است.