۰ نفر

۱۰ ویژگی لازم برای یک رهبر کارآفرین

۳ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۲۹
کد خبر: 172207
۱۰ ویژگی لازم برای یک رهبر کارآفرین

نظریۀ «آلفا» که مدتهاست بر کسب و کار حاکم است، بهترین کارآفرینان را تحویل اجتماع داده است.

اینها انجام دهندگانی نتیجه محور و تهاجمی هستند که مدعی کنترل و اصرار بر الگوی سازمانی سلسله مراتبی دارند. با وجود این، من شاهد موفقیت روزافزون فرهنگ استارت‌آپ «بتا» هستم که بر همکاری، گزینش و ارتباطات تاکید دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک آنلاین، برخی استدلال می‌کنند که این فرهنگ افقی جدید از سوی Gen-Y هدایت شده که همیشه بر ارتباطات بیشتر تاکید ورزیده است. سایر کارشناسان فرهنگ کسب و کار مانند دکتر دانا آردی، در کتاب جدید خود «افول آلفاها»، استدلال نمودند که ظهور بتاها به واقع بخشی از تغییر فرهنگ وسیع‌تری هستند که به واسطه اینترنت پیش می‌روند و بر جوامع، ارتباطات لحظه‌ای و همکاری متمرکز هستند.

آیا می‌توانید رشد روزافزون فیس‌بوک، ویکیپدیا و توییتر را در فرهنگ تحت سلطۀ آلفا متصور شوید؟ این اتفاق هرگز نمی‌افتد. من با آردی موافقم که می‌گوید اکثر محل‌های کاری موفق آینده به تطیق ویژگی‌های بتای ذیل و همراستایی بهتر خود با الگوی رهبری بتا نیاز دارند:

لغو الگوهای فرمان و کنترل قدیمی. استارت‌آپ‌های برندۀ امروزی، افقی هستند و نه سلسله‌مراتبی. هر کسی که در سازمانی کار می‌کند می‌پندارد که بخشی از آن است و این خود مهم است. آنها می‌خواهند پیشرو در فناوری باشند.

تمرین مدیریت نفس. از تعصبات و تمرکز خود بر وضعیت حال و آینده آگاه باشید. شما به مدیریت اعضای تیم خود با ارزش‌گذاری بر رفتار مشارکتی نیاز دارید. همیشه نیاز به رهبری قاطع به ویژه در زمان بحران وجود خواهد داشت. من دموکراسی کلی را پیشنهاد نمی‌کنم.

نوآوری استرس. نسخه‌های بتا بر این باورند که باید به اعضای تیم فرصتی برای متفاوت بودن داده شود، تا دروندادها به تصمیم‌های اصلی تبدیل شود و با یافته‌ها و آموخته‌های یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اعضای تیم را برای به کارگیری نقاط قوت‌شان تشویق کنید تا کل تیم و سازمان به رقابت با یکدیگر منتهی شوند.

درنظر گرفتن پاداش برای همکاری و کار گروهی. به جای رقابت سبقت‌جویانه، این شرکت‌ها با ایجاد جامعه‌ای موفق با ارزش‌های مشترک رشد می‌کنند. اعضای تیم برای ابراز خود تقویت و تشویق می‌شوند. بهترین تیم‌ها برای همکاری مدنظر قرار می‌گیرند.

ایجاد فرهنگی مشترک. رهبری امری انعطاف‌پذیر است. کمال و شخصیت اهمیت زیادی دارد. هرکسی در مورد فرهنگ چیزهایی می‌داند. همه به فرهنگ تعهد دارند. هرکسی شور و نکات دقیق آن را به رسمیت می‌شناسد. نتیجه بیشتر شبیه ارکستر سمفونی است تا یک ارتش پیشرفته.

برای تغییر نقشها و مسئولیتهای هفتگی، روزانه یا حتی ساعتی آماده باشید. یکی از بزرگترین اشتباهات کارآفرینان این است که با سرعت کافی عمل نمی‌کنند. بازارها و نیازها به سرعت دستخوش تغییر می‌شوند. اکنون، وقت تمرکز بر مسئولیت زیست‌محیطی، جهانی و اجتماعی است. سلسله مراتب‌ها به سختی با موقعیت‌ه یا تعریف مجدد نقش‌ها کنار می‌آیند. فرهنگ بتا، اما از پس این کار بر می‌آید.

اعتماد به نفس را با شفقت آب دیده کنید. تمرکز حواس خودتان و دیگران، برندها، مجریان و کارکنان می‌تواند ویژگی مهم یک شرکت موفق باشد. اگر کسی تناسب فرهنگی مناسبی ندارد یا نمی‌تواند این کار را انجام دهد، دست دست نکنید. تغییر را اعمال کنید، اما در این کار حساسیت به خرج دهید.

از کارکنان کمک بخواهید. هرکسی که به سازمان نزدیک‌تر باشد، سازمان به توان بالقوه وی بیشتر پی می‌برد و در کسب و کار موفق‌تر خواهد بود. فرهنگ موفق کارکنان خود را به حفظ طراوت توان خود، انعطاف‌پذیری و دخیل نمودن آنها در این جریان تشویق می‌کند.

متنوع باشید. کارآفرینان تیم تشکیل می‌دهند. آنها موقعیت‌ها را پر نمی‌کنند. چیدمان درست به پیشبرد سازمان کمک می‌کند. استخدام‌ها را با توجه به سابقه و توان بالقوه انجام دهید.

هرکسی نمیخواهد یک سوپراستار باشد. سوپراستارها از توپ‌ها عبور می‌کنند بلکه آنها را شوت می‌کنند. هرکسی خواهان حرکت در یک سازمان نیست. پشتیبان کارکنان خود در امر آموزش و فراهم آوردن ابزارهای ضروری باشید. وقتی برای گوش دادن به آنها بگذارید. هر آنچه که برای موفقیت نیاز دارند، برایشان فراهم سازید.