۰ نفر

یک کارشناس مسکن در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین:

بهار طوفانی برای بازار مسکن/ افزایش قیمت مسکن نگران‌کننده است

۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۹
کد خبر: 281392
بهار طوفانی برای بازار مسکن/ افزایش قیمت مسکن نگران‌کننده است

یک کارشناس مسکن با اشاره به کاهش حجم معاملات و افزایش قیمت مسکن در خرداد ماه نسبت به ماه گذشته، اظهار کرد: در ماه گذشته قیمت مسکن به صورت چشمگیری افزایش و تعداد معاملات کاهش یافته که این نشانه حرکت تردیدی بازار است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مهدی سلطان محمدی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین به تعطیلات خرداد و ماه رمضان دراین ماه اشاره کرد و افزود: در ماه گذشته نوسانات سایر بازارها مثل سکه، ارز و خودرو به شدت افزایش یافت که این عامل باعث کاهش تمرکز مردم به بازار مسکن شده است.  

او با تاکید بر این‌که در سال جاری افزایش قیمت به طور نگران کننده‌ای ادامه دار شده است تصریح کرد: باید توجه داشت که در حوزه مسکن آمارهای ماهانه قابل اتکا نیستند بنابراین نمی‌توان نتیجه گرفت که بازار مسکن وارد دوره آرامش و یا رکود شده و این که افزایش قیمت متوقف خواهد شد یا خیر.

سلطان محمدی ادامه داد: بازارها برای همه نگران کننده شده و با با این حجم از افزایش قیمت، تبعات زیادی را خواهیم پرداخت اما پیش‌بینی می‌شود تا ماه‌های آینده، بازار با یک کاهش نسبی نسبت به شیبی که در حال حاضر پیش گرفته حرکت کند.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که افزایش قیمت با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و سایر متغیرهای اقتصادی، بیش از حد انتظار بود توضیح داد: عوامل روانی و هیجانات سایر بازار، شتاب قیمت‌ها را تشدید کرده و انتظار تورمی بالایی که در جامعه شکل گرفته، بیش از تورم واقعی در قیمت مسکن تاثیرگذار است.

انتظارات تورمی عامل اصلی افزایش اجاره بها

وی درخصوص چگونگی تعیین اجاره بها و این‌که افزایش آن نباید بیش از 30 درصد باشد، افزود: اجاره بها از تورم عمومی و قیمت مسکن متاثر می‌شود و با توجه به تورم 10 درصدی و افزایش30 درصدی قیمت مسکن، باید اجاره بها عددی بین این دو باید باشد اما مالکان تورم انتظاری را در قیمت‌ها دخیل کرده‌اند.

سلطان محمدی در پاسخ به این پرسش که "مشاوران املاک چه نقشی در افزایش قیمت دارند؟" بیان کرد: در این شرایط معمولا مردم دنبال مقصر بوده و پدیده تورم را با گران‌فروشی اشتباه می‌گیرند و از آن جا که مشاوران املاک واسطه‌های در دسترسی هستند نظر همه به آن‌ها معطوف شده، اما باید بدانند که این افزایش قیمت ریشه در مسائل تورمی و اقتصادی دارد.