۰ نفر

رونق بازار آپارتمان‌های قدیمی‌ساز

۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۸:۳۰
کد خبر: 222693
رونق بازار آپارتمان‌های قدیمی‌ساز

تحلیل تحولات بازار مسکن دیگر به سادگی امکان‌پذیر نیست و فعالان این بازار را نیز دچار سردرگمی می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار، برخی از تغییراتی که اخیرا در این بازار اتفاق افتاده تا حدودی تعجب‌انگیز است و با منطق اقتصادی چندان همخوانی ندارد، اما نمی‌توان از واقعیت‌های آماری رویگردان شد. مهم‌ترین اتفاقی که اکنون در بازار مسکن – به روایت آمار معاملات - شاهد آن هستیم، رغبت متقاضیان به خرید آپارتمان‌های قدیمی‌ساز است. این درحالیست که فعالان بازار مسکن خرید این واحدها به قصد سرمایه‌گذاری را منتفی می‌دانند و معتقدند تقاضای مصرفی به سمت خرید این واحدها رفته است. پاسخ به این پرسش که چرا متقاضیان مصرفی مسکن به جای پیش‌خرید واحدهای در حال ساخت یا خرید آپارتمان‌های کم‌متراژ تازه‌ساز به سراغ واحدهای قدیمی رفته‌اند را از کارشناسان جویا شدیم.

رشد 60 درصدی معاملات آپارتمان‌های 16 تا 20 ساله

براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی درباره معاملات شهریور مسکن در تهران، خرید واحدهای 16 تا 20 ساله با رشد 60.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. خرید واحدهای 20 ساله به بالا نیز در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد 41.1 درصدی داشته است. یک فعال بازار مسکن با بیان اینکه فایل‌های فروش آپارتمان‌های کم‌متراژ قدیمی‌ساز در دو ماه اخیر پرتقاضا شده است، می‌گوید: متقاضیان این واحدها زوج‌های جوانی هستند که دنبال آپارتمان‌های ارزان‌قیمت می‌گردند و قصدشان سکونت حداقل 10 ساله در این آپارتمان‌هاست. رضا دهقی، با بیان اینکه اینگونه آپارتمان‌ها معمولا حدود 50 تا 65 متر متراژ دارند، افزود: به دلیل سال ساخت بالا، اغلب این آپارتمان‌ها فاقد پارکینگ هستند چون ضوابط 15 سال قبل شهرداری به صورتی بود که تامین پارکینگ برای تمام تراکم مسکونی ارائه‌شده، الزامی نبود. ضمنا سرمایه‌گذاری در این واحدها به قصد سود منطقی نیست و فقط مصرف‌کننده واقعی سراغ آنها می‌آید، به همین دلیل قیمت این واحدها در توان خریداران است.

ترس از افزایش قیمت، قدیمی‌سازها را محبوب کرده است

یک کارشناس مسکن نیز با بیان اینکه مسکن برای بخشی از متقاضیان واقعی، از گزینه سرمایه‌گذاری خارج شده است، گفت: پیش از این خرید مسکن برای متقاضیان مصرفی نوعی سرمایه‌گذاری هم محسوب می‌شد و به همین دلیل آنها سعی می‌کردند خانه‌هایی خریداری کنند که در آینده 10 ساله با سود و ارزش افزوده بالاتر قادر به فروش آن باشند، اما آمار معاملات نشان می‌دهد رفتار بخشی از متقاضیان مصرفی مسکن در حال تغییر است. حسن محتشم، در پاسخ به این سوال که علت افزایش تمایل متقاضیان مصرفی به خرید واحدهای سن بالا چیست، گفت: ابتدا باید بگویم این رفتار به احتمال زیاد مقطعی است و نمی‌تواند ادامه‌دار باشد، چراکه خرید واحدهای قدیمی‌ساز با منطق اقتصادی هماهنگ نیست، اما در پاسخ به سوال شما به عقیده من ترس از افزایش قیمت در آینده نزدیک موجب شده متقاضیان مصرفی به جای تقویت توان خرید خود یا انتظار برای افزایش تسهیلات دولتی به خرید واحدهای قدیمی‌ساز راضی شوند.

در واقع متقاضیان مصرفی به این نتیجه رسیده‌اند که باید با همان پولی که دارند، هرچه سریع‌تر خانه‌ای برای خود دست و پا کنند چون ممکن است قیمت مسکن ناگهان جهش کند و همین واحدهای قدیمی‌ساز هم از دسترس آنها خارج شود. وی تصریح کرد: این تحلیل اشتباه است و بازار مسکن کشش جهش قیمت را ندارد و روند استقبال از آپارتمان‌های قدیمی‌ساز هم به زودی متوقف خواهد شد.