۰ نفر

یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

انتقاد از تاخیر در راه‌اندازی سامانه جامع املاک/ اجرای درست قوانین ضامن خروج از رکود مسکن

۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۲
کد خبر: 202586
انتقاد از تاخیر در راه‌اندازی سامانه جامع املاک/ اجرای درست قوانین ضامن خروج از رکود مسکن

یک کارشناس مسکن گفت: اجرایی کردن قوانین و طرح‌های جامع می‌تواند رکود بخش مسکن را پایان دهد.

اقتصاد آنلاین - علی مفید؛ فرهاد بیضایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در سال های آینده نیاز به وضع قوانین مختلف برای بهبود بخش مسکن نیست، بلکه اجرای درست آن است که می تواند به حل مشکل مسکن کمک کند.

وی افزود: بسیاری از طرح های مسکن در صورت اجرایی شدن می توانست بخش زیادی از مشکلات این بخش را حل کند. اما اجرای این طرح ها تا کنون مدیریت نشده است و انتظار می رود دولت دوازدهم در این بخش ها ورود کند.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که به مشکل مسکن کمک می کند دریافت اطلاعات کامل از مسائل مربوط به بخش مسکن است. با این حال تا کنون اقدام مناسبی برای راه اندازی سامانه جامع املاک و مستغلات کشور صورت نگرفته است. از زمان تصویب راه اندازی این سامانه قریب به سه سال می گذرد اما شاهد هستیم این طرح در مدت یاد شده شکل عملی پیدا نکرد.

بیضایی با بیان اینکه رکود مسکن ناشی از عملکرد بانک هاست، اظهار داشت: در عملکرد بانک ها نواقصی وجود دارد که باعث شده تسهیلات به جای تعلق گرفتن به متقاضی واقعی به افرادی می رسد که از طریق رابطه با اعضای بانک توانستند به آن تسهیلات دسترسی پیدا کنند. این موضوع هم سبب شده متقاضی ناتوان شود و در مقابل منابع بانکی به شکل املاک و مستغلات قفل شود. به نظرمی رسد باید عزمی وجود داشته باشد تا این منابع بانکی مجدد به شکل تسهیلات قابل پرداخت تبدیل شود.

وی تاکید کرد: شیوه اخذ مالیات بر خانه های خالی یکی از ابزارهای موثری عرضه مسکن به بازار است که در صورتی که سامانه جامع املاک و مستغلات راه اندازی شود می تواند ظرفیت معرفی نشده مسکن به بازار را فعال کند.