۰ نفر

فراخوان ساخت «مسکن اجتماعی»

۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۰۹
کد خبر: 173407

فراخوان ساخت «مسکن اجتماعی»

بنیاد مسکن به سرمایه‌گذاران و سازندگان بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت و تامین مسکن اجتماعی (مسکن گروه‌های کم درآمد) فراخوان داد.

 به گزارش اقتصاد آنلاین، بنیاد مسکن به‌عنوان مجری منتخب وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن کم درآمدها، شرایط جذب سرمایه‌گذاران و سازندگان بخش خصوصی را برای اجرای فاز اول مسکن اجتماعی اعلام کرد. معاون مسکن‌شهری بنیاد مسکن در تشریح آنچه حدود یک ماه پیش به منظور تامین مسکن اقشار کم‌درآمد به میزان ۵۷۰ هزار واحد مسکونی طی ۶ سال –امسال و پنج سال آینده- از سوی وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد و با موافقت دولت نهایی شد، گفت: با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مسوولیت راهبری و اجرای برنامه مسکن اجتماعی در فاز اول به عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است که این موضوع از سوی هیات دولت نیز مورد پذیرش و موافقت قرار گرفته است.

محمدجواد حق‌شناس اعلام کرد: براساس برنامه اجرایی فاز اول مسکن اجتماعی، علاوه بر درنظر گرفتن تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به منظور مشارکت در ساخت مسکن اجتماعی ملکی و استیجاری، وزارت راه و شهرسازی در هر نقطه‌ای که زمین در اختیار داشته باشد این زمین‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد داد. وی ادامه داد: در برابر زمین و تسهیلات ویژه، هر کدام از واحدهای ساخته شده از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به مدت 10 سال به‌عنوان مسکن استیجاری در اختیار خانواده‌های هدف قرار خواهد گرفت.

 

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن با اعلام فراخوان جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ساخت و تامین مسکن اجتماعی گفت: برنامه تامین مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب «مسکن ‌اجتماعی» و «مسکن‌ حمایتی» به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی تهیه شده است که مسوولیت اجرای آن نیز بر عهده بنیاد مسکن است. معاون مسکن‌شهری بنیاد مسکن با اشاره به اینکه مسکن ‌اجتماعی در دو ساختار «مسکن استیجاری» و «پرداخت کمک اجاره و وام قرض‌الحسنه» پیش‌بینی و پلان آن نیز آماده شده است، افزود: در بخش مسکن اجتماعی، ساخت واحدهای استیجاری از سوی دستگاه‌هایی که خانوارهایی را تحت‌پوشش دارند همچون کمیته امداد امام‌خمینی و سازمان بهزیستی و خیرین مسکن‌ساز انجام می‌شود. همچنین نهادهای دیگر و خصوصی که علاقه‌ دارند می‌توانند در این بخش وارد شده و مسکن استیجاری بسازند.

حق‌شناس ادامه داد: تامین زمین در این مورد با وزارت راه و شهرسازی است که در صورت فراهم‌بودن زمین، تسهیلاتی در برنامه پیش‌بینی شده است تا سرمایه‌گذاران و متقاضیانی که مبالغ قابل‌توجهی برای ساخت مسکن استیجاری در اختیار دارند در این طرح ورود پیدا کرده و با تفاهم‌نامه‌ای که به مدت ۱۰ سال بین آنها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امضا می‌شود واحدهای مسکونی را تحت‌نظارت بنیاد بسازند و بخشی از آنها را به خانوارهایی که توسط کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و سایر گزینش‌ها شناسایی شده‌اند، واگذار کنند.

وی در بیان میزان تسهیلاتی که برای ساخت مسکن‌های استیجاری پیش‌بینی شده است، گفت: هیات دولت درخصوص نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده مصوبه‌ای دارد که میزان تسهیلات در شهرهای مختلف را تعیین کرده است و در فاز اول مسکن اجتماعی نیز این تسهیلات در اختیار برنامه تامین مسکن کم‌درآمدها قرار خواهد گرفت. حق‌شناس افزود: به این معنا که در شهرهای کوچک تا 30 میلیون تومان، در شهرهای میانی 40 میلیون تومان و در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها 50 میلیون تسهیلات پیش‌بینی شده است. این در حالی است که در صورتی که سرمایه‌گذاران زمین در اختیار داشته باشند و از زمین‌های تحت مالکیت خود برای ساخت مسکن اجتماعی استفاده کنند می‌توانند تا سقف دو برابر تسهیلات گفته شده وام ساخت دریافت کنند. این موضوع کمک می‌کند نهادهای عمومی، دولتی و شبه دولتی که مالکیت پهنه گسترده‌ای از اراضی را در اختیار دارند، این زمین‌ها را به نفع تامین مسکن گروه‌های کم درآمد به کار گیرند. این مقام ‌مسوول در بنیاد مسکن ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها دولت، زمین مناسب را در اختیار بخش خصوصی یا سازمان‌هایی که علاقه‌مند به مشارکت در این بخش هستند، قرار می‌دهد و بخش خصوصی مکلف است تا ۶۰ درصد واحدهای مسکونی ساخته شده در این روش را به‌صورت ملکی به فروش برساند و ۴۰ درصد باقی‌مانده را که در تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن نیز بر آن تاکید شده است به‌صورت استیجاری در اختیار خانوارهای کم‌درآمد قرار دهد.

 

پرداخت کمک اجاره 200 تا 400 هزار تومانی

حق‌شناس افزود: همچنین برای ایجاد تنوع در اجرای طرح تامین مسکن اقشار کم درآمد، پیش‌بینی شده است تا بنیاد مسکن، بخشی از هزینه اجاره را در شهرهای کوچک برای هر خانوار کم بضاعت تا ۲۰۰ هزار تومان و در شهرهای بزرگ تا ۴۰۰ هزار تومان تامین کند. همچنین در مواردی که رهن مرسوم است بنیاد مسکن تا مبلغ ۷‌میلیون تومان وام قرض‌الحسنه را در اختیار هر خانوار کم‌بضاعت که پیشتر شناسایی شده، قرار می‌دهد. وی شناسایی افراد کم‌بضاعت را برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با کمک دستگاه‌هایی همچون کمیته امداد، بهزیستی، خیرین مسکن‌ساز و بنیاد مسکن عنوان کرد و گفت: اگر در مواردی خانوارهایی وجود داشته باشند که شناسایی نشده باشند با تحقیقات آتی توسط نهادهای عنوان شده مشمول دریافت کمک خواهند شد. معاون مسکن شهری بنیاد‌مسکن افزود: در بخش مسکن ملکی نیز افرادی که تا حدی از توان مالی برخوردار هستند می‌توانند از تسهیلاتی که چهارچوب‌های آن مشخص است استفاده کرده و علاوه بر آن از حمایت‌های فنی بنیاد بهره‌مند شده و ملک خود را بسازند و از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی اقشار کم‌درآمد بر اساس برنامه پیش‌بینی شده در دستور کار سال جاری است، گفت: اجرای ۷۰ هزار واحد مسکونی در بسته‌های مختلف، مستلزم این است تا بانک‌ مرکزی، بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات را مشخص کرده و کمک‌یارانه نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین و مصوب شود که امیدواریم با حمایتی که همه دستگاه‌ها در اجرای این طرح دارند، اجرای طرح مسکن اقشار کم‌درآمد به سرعت به جریان بیفتد. همچنین در قالب فاز اول اجرای برنامه مسکن اجتماعی، ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده که تا پایان برنامه ششم توسعه این مقدار ۵۷۰ هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده است. حق‌شناس درخصوص تیراژ تفکیکی و محل ساخت مسکن اجتماعی گفت: بسته‌های مختلف این برنامه از نظر عددی تعیین‌شده که چه تعداد مسکن ملکی و چه تعداد واحد اجاره‌ای باید ساخته شود و پیش‌بینی‌های لازم برای آن نیز انجام شده است. اجرای این طرح تمامی شهرها را در برمی‌گیرد.