۰ نفر

افزایش غیرقانونی قیمت «مسکن مهر» ممنوع است

۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۷:۱۶
کد خبر: 156221
افزایش غیرقانونی قیمت «مسکن مهر» ممنوع است

وزارت راه و شهرسازی از روزهای آغازین دولت یازدهم تکمیل 2 میلیون و 215 هزار واحد مسکن مهر را دنبال کرد. تعداد زیادی از این واحدها تا کنون تحویل متقاضیان داده شده و فقط حدود 300 هزار واحد باقی مانده است.

 این واحدها عمدتاً مشکل دارند. اما 300 هزار واحد رقم کوچکی نیست و دولت هم این موضوع را می‌داند. معنای آن بی‌خانمانی 300 هزار خانوار کم درآمد است که دولت قبل به آن‌ها وعده خانه دار شدن داده بود. از این بابت دولت یازدهم خود را متعهد و مسئول می‌داند. لذا کار تکمیل واحدها با همان قیمت‌های تعیین شده در قراردادهای پیش فروش ادامه دارد؛ اگرچه منابع مالی در اختیار دولت با افت قیمت نفت کمتر شده و الان کار به پوسته سخت خود رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، قائم‌ مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح «مسکن مهر» در این باره  گفت: ما می‌دانیم که مشکلات متقاضیان از بابت تأخیر در طرح‌ها چقدر است. هر روز تأخیر در تکمیل این طرح به معنی فشار بیشتر به اقشار کم درآمد جامعه خواهد بود و دولت با تمام توان خود سعی می‌کند که هر چه زودتر مشکلات را رفع کند. احمد اصغری مهرآبادی ادامه داد:از 300 هزار واحد باقیمانده تنها حدود 30 الی 40 هزار واحد بلامعارض داریم که قطعاً این تعداد تا پایان سال تمام خواهد شد و تا پایان دولت یازدهم نیز تمام طرح‌ها را به اتمام می‌رسانیم و پرونده مسکن مهر بسته می‌شود.

افزایش جدید قیمت مسکن مهر غیرقانونی است

آخرین افزایش قیمت مسکن مهر مربوط به دولت قبل و همزمان با رشد افسارگسیخته شاخص تورم و قیمت مصالح ساختمانی است و به گفته مهرآبادی بعد از این تاریخ با وجود افزایش قیمت تمام شده واحدها، هیچ افزایش جدیدی در قیمت تحویلی مسکن مهر اعمال نشده است.

قائم‌ مقام وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: دستورالعمل قانونی که در دولت قبل تصویب شده بود دی ماه سال 1392 اجرایی شد. به همین خاطر متقاضیان گمان می‌کنند که این افزایش مجوزی است که دولت یازدهم صادر کرده اما نتیجه قولی بود که دولت قبل به پیمانکاران داد. وی با تأکید بر اینکه هر گونه افزایش قیمت غیرقانونی در قیمت مسکن مهر ممنوع است و آنچه ملاک پرداخت متقاضیان است مبلغی است که در قرارداد پیش فروش آمده، ادامه داد: البته تا چندی پیش این قانون در برخی از شهرهای جدید نظیر پردیس اجرایی نشده بود.

مهرآبادی تصریح کرد: برای آنکه از بابت این قانون به متقاضیان فشار کمتری وارد شود با مساعدت سیستم بانکی کشور 10 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه 4 درصد برای متقاضیان در نظر گرفته شد تا در شهرهای جدید به قدرت پرداخت آن‌ها کمک شود. وی ادامه داد: این به معنی افزایش قیمت مسکن مهر نیست و فقط دولت سعی کرده طرحی را برای کاهش فشار به متقاضیان اجرایی کند. متقاضیان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند تا در سررسید پرداخت راحت‌تر وجه باقیمانده را به پیمانکار پرداخت کنند. البته استفاده از آن دلبخواه است و اگر خانواده‌ای توان پرداخت نقدی این وجه را دارد مجبور به استفاده از آن نیست. خبرگزاری فارس اخیرا به نقل از محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نوشت که وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به دولت درخواست افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از ۳۰ میلیون به ۴۰ میلیون تومان را کرده است. نریمان در گفت‌و‌گو با این رسانه گفته است: به هر حال سازنده‌ها برای اجرای کار نیازمند پول هستند و این پول‌ها را نیز باید متقاضیان به موقع پرداخت کنند تا هر چه سریع‌تر واحدها به اتمام برسد، به همین دلیل درصدد هستیم که آورده متقاضیان را که به حساب خودشان واریز می‌شود، به تدریج و متناسب با پیشرفت فیزیکی از آنها دریافت شود. با انتشار این خبر این طور برداشت شد که دولت به دنبال گران کردن مسکن مهر است.

اما اصغری مهرآبادی این خبر را رد کرد و گفت: حتی دولت به دنبال کاهش فشار به اقشار کم درآمد است و برای کاهش فشار به این متقاضیان، بخش‌هایی از هزینه آماده‌سازی و محوطه‌سازی این واحدها را خود متقبل شده است. میزان مساعدت دولت به زودی اعلام خواهد شد. گفتنی است، پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر در شهر پردیس از 35 درصد به 80 درصد رسیده است.