۰ نفر

هزینه تاخیر مسکن مهر ، هر ماه یک میلیارد تومان

۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۶:۱۴
کد خبر: 155437
هزینه تاخیر مسکن مهر ، هر ماه یک میلیارد تومان

تجمع متقاضیان مسکن مهر پردیس، این‌بار نه مقابل وزارت راه و شهرسازی، بلکه جلوی ساختمان سازمان برنامه و بودجه برگزار شد تا اعتراض آنها مستقیم به گوش محمدباقر نوبخت، رییس این سازمان برسد.

 معترضان می‌گویند، سازمان برنامه و بودجه ٢٠٠ میلیارد تومان بودجه پروژه مسکن مهر را که رییس‌جمهور وعده داده، تخصیص نمی‌دهد. این درحالی است که دولت بارها اعلام کرده که برای پرداخت بدهی‌هایش به بانک‌ها، بخش خصوصی و پیمانکاران تحت فشار است زیرا عملا مطالبات باقی مانده از دولت قبل پولی در خزانه دولت باقی نگذاشته است. اما متقاضیان مسکن مهر که حالا باید نام‌شان را معترضان این پروژه بنامیم، خودرا در این طرح قربانی می‌دانند. طرحی که کارشناسی نشده بدون توجه به مسائل فنی و اقتصادی آن طراحی شد و به عنوان یکی از چاله‌های مالی دولت یازدهم از همان ابتدای تشکیل، منابع مالی بسیاری را در خود غرق کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، این دومین بار است که معترضان به تاخیر و گرانی قیمت مسکن مهر پردیس خود را از ١٧ کیلومتر شرق تهران، به تهران می‌رسانند و مقابل دستگاه‌های متولی تجمع می‌کنند. نخستین بار مقابل وزارت مسکن و شهرسازی و دیروز مقابل سازمان برنامه و بودجه. ماه گذشته که مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمه کردند، موفق شدند با احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر دیدار کنند. آن‌طور که نمایندگان این معترضان می‌گویند، نتیجه این دیدار برگزاری جلساتی برای بررسی مشکلات مسکن مهر پردیس شد. اما حالا پس از این جلسه‌ها، علاوه براینکه هنوز انتقادات‌شان به عملکرد وزارت راه و شهرسازی باقیست، از عملکرد سازمان برنامه هم خشمگین هستند، زیرا عنوان می‌کنند که علت آنکه مطالبات آنها هنوز باقیست، بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه به تخصیص منابعی است که رییس‌جمهور دستور پرداخت آن را داده است. معترضان ناراحت، شعار می‌دادند: وزیر مسکن وقت، مردم را کرده بدبخت/ با این همه اختلاس، مسوول الان کربلاست/  نوبخت ... سازمان را رها کن /جیره خورهای دولت، ملت را کردند بدبخت و هر جا تجمعی هست، آخوندی رد پاش هست. همچنین بر علیه آقای آخوندی و نریمان مرتب شعار می‌دادند. همچنین در بخش دیگری از شعارهای معترضان نسبت به خرید هواپیما از ایرباس، در شرایطی که آنها هنوز واحدهای مسکونی خود را تحویل نگرفته‌اند هم اشاره شد. کلنگ واحدهای مسکن مهر پردیس در سال ١٣٩٢ با ثبت نام از متقاضیان و در حالی که قرار بود ظرف ١٨ ماه به آنها تحویل داده شود، به زمین خورد. علاوه بر این در ابتدا بنا بود این واحدها با قیمت ٢٥ میلیون تومان به مشتریان واگذار شود ولی تاکنون از بیش از هفت هزار متقاضی مبلغی معادل ٣٥ میلیون تومان اخذ شده و این طور که از شواهد برمی‌آید کماکان متقاضیان باید پول بیشتری برای تحویل مسکن‌های خود بپردازند، حال آنکه وعده ١٨ ماهه دولت پس از سه سال برای تحویل واحدها هنوز عملی نشده است. گزارش میدانی  از تجمع روز گذشته را در ادامه خواهید خواند:

تجمعی خشمگین اما با برنامه

پیش از اینکه از شمال وارد میدان بهارستان شوم، جمعیت چند صدنفره‌ای که پشت ایستگاه مترو ایستاده بودند که توجه رهگذران را به خود جلب می‌کرد. افرادی که یک خواسته مشترک، آنها را کنار یکدیگر جمع کرده بود. هر چند، خیلی مشخص نبود معترضان کدامیک را مسبب وضع کنونی خود می‌دانستند، چرا که برخی دولت گذشته، بعضی‌ها هم دولت فعلی را مقصر می‌دانستند.  یکی از معترضان گفت: برای اعلام یک حکم در دادگاه، شهادت دو شاهد کفایت می‌کند اما در مورد مشکلی که برای بیش از هفت هزار نفر به وجود آمده، هیچ دستگاهی توجه ندارد.

عصای دستی که بلای جان شد

یکی از معترضان در مورد اینکه چرا تجمع خود را مقابل سازمان برنامه برگزار کردند، گفت: سازمان برنامه و بودجه باید دستور تخصیص بودجه پروژه مسکن مهر را بده، اما این سازمان از وظایف خود قصور کرده است. ما می‌خواهیم بودجه‌ها به موقع تخصیص داده شود و افزایش قیمت واحدهای مسکن مهر حذف شود.  معترض دیگری ادامه داد: من سال ٩٢ قرارداد خود را امضا کردم و براساس گزارش‌های رسمی از آن زمان تورم کاهش یافته و تک رقمی شده است. قرار بود هر متر مربع آپارتمان پروژه مسکن مهر ٣٣٠ هزار تومان تعیین شود، ولی حالا از متری یک میلیون تومان هم خبر می‌دهند که اصلا قابل قبول نیست. ما فشارهای بسیاری را متحمل شدیم. هم اجاره خانه دادیم و هم اقساط وامها را، در نهایت شرایط به گونه‌ای شده که آنها از قرارداد عدول کرده‌اند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.  یکی از معترضان مردی میانسال بود، او هم اضافه کرد: خواهش می‌کنم به مسوولان اعلام کنید، نام این پروژه را تغییر دهید، مهر از محبت می‌آید اما پروژه مسکن مهر دیگر نامش مهر نیست. آن آقای احمدی‌نژاد یک وعده داد و به وعده‌اش درست عمل نکرد. هر بار که وعده می‌داد هم به وعده خود عمل نمی‌کرد. احمدی‌نژاد وعده داده بود که این خانه‌ها را با هفت میلیون تومان تحویل می‌دهد اما امروز قیمت آنها به ٧٠ تا ٨٠ میلیون تومان افزایش یافته است. ما به دولت روحانی امیدوار بودیم اما این دولت هم ما را ناامید کرده است. خانمی که خود را متقاضی مسکن مهر پردیس معرفی کرد هم گفت: متاسفانه خلف وعده مسوولان تنها در زمینه قیمت نبود. قرار بود واحدهایی که تحویل می‌دهند پارکینگ، انباری، آیفون تصویری و دیگر امکانات مدرن را داشته باشد. حالا تمام این وعده‌ها را فراموش کردند و هر روز یکی از امکانات این واحدها کاسته می‌شود. باور کنید نمی‌دانیم به چه کسی شکایت کنیم، آخر از دولت که نمی‌توان به خودش شکایت کرد! بنا بود این واحدها در اختیار اقشار ضعیف جامعه قرار بگیرد و عصای دست آنها باشد ولی متاسفانه به کلی این ماجرا را فراموش کرده‌اند و حالا نه تنها عصای دست ما نشده، بلکه بلای جان ما شده است. آخر کدامیک از ما می‌توانند ١٣ میلیون تومان افزایش قیمت را تامین کند؟ در قرض و وام فرو رفته‌ایم ولی هنوز از خانه‌دار شدن خبری نیست.

یک ماه تاخیر، یک میلیارد تومان هزینه

کرمی، نماینده معترضان که پیش‌تر با همین عنوان در جلساتی با قائم مقام وزیر راه هم شرکت کرده است، در مورد دلایل اصلی اعتراض به سازمان برنامه گفت: ما از سازمان برنامه و بودجه توقع داریم وقتی رییس‌جمهور (با توجه به مشکلاتی که از ما شنیده) دستور پرداخت ٢٠٠ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه به مردم می‌دهد، این منابع را تخصیص بدهندنه آنکه این بودجه را به ١٣٠ میلیارد کاهش دهند و سپس از پرداخت آن تا امروز خودداری کنند. این در حالی است که علاوه بر دستور رییس‌جمهور، آقای جهانگیری هم بر تکمیل این پروژه تاکید کرده است، اما هیچ توجهی نشده است.

او در مورد جلسات خود با نمایندگان وزارت راه گفت: من در جلسه آقای مهرآبادی شرکت کردم. ایشان گفت بخشی از آنالیز قیمتی که به متقاضیان مسکن پردیس تعلق گرفته، از اساس خلاف قوانین بوده و شامل این پروژه نمی‌شود. طبق قرارداد و قوانین مرتبط با مسکن مهر، هزینه آماده‌سازی کوه و کمر را به صورت غیرقانونی در قراردادهای ما اضافه کردند. به چه عنوان؟ این درحالی است که دریافت هزینه زیرساخت از متقاضی غیرقانونی است. اما پیمانکار این هزینه‌ها را تحت عنوان ساختن حیاط، هزینه‌های متعددی از جمله شهرسازی و دیوارکشی میان بلوک‌ها و مواردی از این دست می‌خواهد از ما بگیرد. حال آنکه هزینه‌ای که قرار بود متقاضی بپردازد، هزینه‌های مربوط به فونداسیون است. ما هم به این مساله شدیدا اعتراض داریم و حاضر به پرداخت چنین پولی نیستیم. پیمانکار حتی پول لاشه چینی‌ها را از ما گرفته، یعنی کل هزینه شهرسازی طبق اعتراف خودشان از متقاضی دریافت شده است.  او در مورد وعده‌های قائم‌مقام وزیر راه در پروژه مسکن مهر گفت: وقتی ما مسائل‌مان را با آقای مهرآبادی مطرح کردیم، پاسخ او برای ما عجیب بود، چرا که به ما گفت اصلا از این مشکلات خبر نداشته است. این بی‌اطلاعی برای معاون وزیر عجیب است که از پروژه تحت نظرش خبر نداشته باشند. البته ایشان پس از صحبت با ما، به پردیس رفته و از نزدیک مشکلات را دیدند. اما این دیدار هم منجر به پرداخت دستور رییس‌جمهوری به تکمیل این پروژه نشد.

 نماینده معترضان خاطرنشان کرد: متاسفانه می‌بینیم هیچ همتی از سوی مسوولان برای پیگیری این مشکل دیده نمی‌شود. هر روز زمان تحویل این پروژه‌ها به تعویق می‌افتد. درحالی که بسیاری از متقاضیان هنوز مستاجرند و مشکل پرداخت اجاره خانه دارند. پس اندازشان رفته و خانه‌دار نشده‌اند. هرماه تاخیر در تحویل این پروژه، به این معناست که هزار متقاضی ماهانه یک میلیون تومان اجاره می‌دهند. به بیان دیگر یک ماه تاخیر یک میلیارد تومان هزینه از جیب مردم کم می‌شود.