۰ نفر

علی چگینی تشریح کرد:

پیشران‌های خروج مسکن از رکود

۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۴:۱۹
کد خبر: 146096
پیشران‌های خروج مسکن از رکود

وزارت راه‌وشهرسازی از سه سال گذشته تا‌کنون سیاست‌های زیادی را برای خروج مسکن از رکود در اولویت کاری خود قرار داده است؛ سیاست‌هایی که بنا به گفته فعالان بازار مسکن و حتی مقامات دولتی، تا حدود زیادی توانسته یخ‌های رکودی بازار مسکن را بشکند و وارد دوره پیش رونق کند.

 اما خروج کامل مسکن از رکود نیازمند پیش‌شرط‌ها و مولفه‌های دیگری است که برخی کارشناسان مسکن از آن به عنوان پرداخت تسهیلات ساخت مسکن‌، افزایش قدرت خرید مردم متناسب با نرخ تورم‌ و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نام می‌برند و مقامات دولتی نیز صندوق پس‌‌انداز مسکن را از جمله پیشران‌های رونق مسکن می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، علی چگینی که از خرداد 84  به عنوان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی‌ ‌انتخاب شده و مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران است، ضمن تشریح دلایل رکود بخش مسکن، سیاست‌های افزایش تقاضا از جمله صندوق پس‌انداز مسکن را از جمله پیشران‌های خروج مسکن از رکود می‌داند و  می‌گوید که البته خروج اصلی بازار مسکن از رکود مستلزم خروج کلان اقتصاد از رکود است. او که فوق‌لیسانس علوم اقتصادی با گرایش برنامه‌ریزی از دانشگاه علامه طباطبایی است، در بخش دیگری از این گفت‌وگو به وضعیت بازار مسکن تا پایان امسال اشاره  و اضافه می‌کند که با توجه به افزایش معاملات در بخش مسکن و افزایش تولید، پیش‌بینی می‌شود بازار مسکن امسال روند رو به جلویی را طی کند؛ روندی که منجر به بهبود تولید و رونق بخش مسکن می‌شود.

مسکن مدت‌های مدیدی است که در رکود فرو رفته و سیاست‌های اعمال شده هنوز نتوانسته این بخش را به طور کامل از رکود خارج کند. علت این مساله از نگاه شما چیست؟

یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که اقتصاد مسکن به اقتصاد کشور متصل است و هنگامی‌ که مجموعه اقتصاد گرفتار رکود می‌شود و تولیدی صورت نمی‌گیرد، بخش مسکن نیز دچار رکود می‌شود.  دلیل دیگر به وجود تحریم‌ها و منابع مالی برمی‌گردد. از آنجا که سرعت گردش مالی در بخش مسکن کاهش یافته‌، رکود در بخش مسکن نیز طولانی‌تر شده است.

با این توضیحات، پیشران‌های خروج مسکن از رکود چه می‌تواند باشد؟

یکی از بحث‌ها این است که اقتصاد کشور راه‌ بیفتد و فعال شود تا اقتصاد مسکن هم کم کم از رکود خارج شود. بحث دیگر سیاست‌هایی است که در حوزه مسکن اتفاق می‌افتد؛ سیاست‌‌هایی که به افزایش تقاضا و تولید در حوزه مسکن کمک کند؛ به ویژه سیاست‌های صندوق پس‌انداز یکم و حساب پس‌انداز ممتاز. این گونه سیاست‌ها می‌توانند سبب تقاضا  در بازار شوند تا از این طریق تحریک عرضه هم‌ صورت گیرد. بنابراین، این کار هم گام دیگری برای خروج مسکن از رکود است.

موضوع دیگر مربوط به سرمایه‌های سرگردان در اقتصاد است. از نگاه برخی کارشناسان، جذب این سرمایه‌ها و هدایت آن به بازار مسکن می‌تواند منجر به رونق این بخش شود. از نگاه مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی چگونه می‌‌توان این سرمایه‌ها را به سمت بازار مسکن هدایت کرد؟

اگر بخش مسکن کم کم رونق واقعی بگیرد، که این اتفاق در حال رخ دادن است و تعداد معاملات مسکن و گرایش به تولید هم افزایش یابد، که باز هم رو به افزایش است، بخشی از سرمایه‌های سرگردان وارد این بازار خواهد شد. بخش دیگر ورود سرمایه‌های کوچک است که از طریق سیستم‌ها و ابزارهای مالی مثل ام بی اس و صندوق‌های زمین و ساختمان، می‌توان سرمایه‌های کوچک را جذب و به سمت تولید مسکن هدایت کرد. در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که این سرمایه‌ها جذب بازار مسکن شوند.

در این شرایط قیمت‌ها صعودی نخواهد شد؟

قیمت‌ها به صورت شوک نخواهد بود؛ چون نرخ تورم بالایی در اقتصاد نداریم.

دربخش سرمایه‌گذاری خارجی چطور‌؟ آیا تا‌کنون سرمایه‌گذار خارجی در این بخش اعلام آمادگی کرده‌ است؟

به هر حال بخش مسکن بخش آزادی است‌. برخی شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند و صحبت‌هایی هم با دستگاه‌های اجرایی شده است؛ اما از آنجا که بازار مسکن در رکود بوده باید محاسبه کنند که سرمایه‌گذاری در این بخش برایشان بازدهی دارد یا خیر.

ارزیابی شما از بازار مسکن تا پایان امسال چیست و فکر می‌کنید بازار مسکن امسال از رکود خارج می‌شود؟

بازار مسکن امسال روند رو به جلویی خواهد داشت و روند تولید کم کم رو به بهبود خواهد رفت، اما افزایش قابل توجهی در قیمت‌ها فراتر از نرخ تورم نخواهیم داشت.